ANAF a publicat procedura pentru reactivarea firmelor in urma unei sentinte
12 Sep 2022
Act normativ: Ordinul ANAF nr. 1587/2022 privind aprobarea Procedurii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare
Data intrarii in vigoare: de la 08 septembrie 2022
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 885 din 08 septembrie 2022
De ce a fost nevoie de acest ordin
Prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala, au fost aduse completari art. 92 „Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati” din Codul de procedura fiscala.
Astfel, conform unui alineat nou introdus, in cazul suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr. 554/2004, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate pana la incetarea acesteia si contribuabilul/platitorul se reactiveaza pe perioada suspendarii.
Avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus, s-a impus impus elaborarea unei proceduri pentru punerea in aplicare a sentintelor judecatoresti prin care s-a dispus de catre instantele de judecata suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
In acest scop, a fost necesara stabilirea fluxului procedural pentru reactivarea contribuabilului/platitorului pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, a modalitatii de suspendare a efectelor produse de declararea starii de inactivitate fiscala, a modalitatii de aplicare a sentintelor judecatoresti la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si a efectelor care se produc, precum si a modalitatii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive si a efectelor care se produc.
Va reamintim ca, potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (11) lit. a) din Codul fiscal, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, de la data declararii in inactivitate a unei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
In aceste conditii, este necesara inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, cu data suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, daca persoana impozabila nu indeplineste alte conditii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Trebuie mentionat ca, potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA si in cazul in care sunt indeplinite alte conditii, nu doar in caz de inactivitate fiscala (ex. daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute in ordonanta privind cazierul fiscal).
Din cuprinsul dispozitiilor Legii contenciosului administrativ rezulta ca persoana care se considera vatamata poate solicita suspendarea executarii actului administrativ, fie inainte de momentul introducerii unei cereri de anulare a actului administrativ (art.14 din lege), fie chiar prin cererea adresata instantei pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat (art.15 din lege).
In ceea ce priveste incetarea suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, sunt doua ipoteze:
a) suspendarea inceteaza de drept, in termen de 60 de zile, intrucat persoana impozabila nu a introdus la instanta judecatoreasca actiunea in anularea actului (art.14 alin.(1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, decizia de declarare in inactivitate continua sa-si produca efecte, fiind necesara repunerea contribuabilului in stare de inactivitate si anularea inregistrarii in scopuri de TVA, incepand cu data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
b) suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei (art.15 din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, efectele care se produc depind de modul de solutionare, de catre instanta judecatoreasca, a actiunii in anularea actului.
Daca instanta judecatoreasca anuleaza decizia de declarare in inactivitate, contribuabilul devine activ fiscal si inregistrat in scopuri de TVA, de la data declararii initiale in inactivitate fiscala, in ipoteza in care nu se mentin alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Daca instanta judecatoreasca mentine valabilitatea deciziei de declarare in inactivitate fiscala, contribuabilul este inactiv fiscal si are anulata inregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate.
Precizam ca, actele care au fost emise in perioada in care contribuabilul a beneficiat de efectele solutiei de suspendare a executarii deciziei de declarare in inactivitate, raman valabile pe perioada suspendarii, astfel incat sa nu fie incalcate efectele hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea, pe perioada in care aceasta si-a produs efecte.
Prin Ordinul ANAF nr. 1.587/2022 se aproba:
- procedura de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004;
- modelul si continutului formularelor utilizate de organele fiscale competente pentru punerea in aplicare a dispozitiilor instantelor de judecata privind suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004.
PROCEDURA de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004
Se aplica contribuabililor declarati inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) -g) din Codul de procedura fiscala, pentru care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate se face cu data pronuntarii hotararii judecatoresti.
Competenta pentru punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate revine compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale in a caror evidenta fiscala sunt inregistrati contribuabilii/platitorii (compartiment de specialitate).
1. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data suspendarii executarii
Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate hotararile judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, in maximum 3 zile de la data pronuntarii hotararii judecatoresti, in vederea punerii in aplicare a prevederilor acestora.
Pentru reactivarea contribuabilului, in baza hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, in care bifeaza situatiile corespunzatoare suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere din oficiu din evidenta contribuabililor declarati inactivi;
e) propunerile privind efectele aplicarii suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, mentiunea de reactivare, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
2. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data incetarii de drept a suspendarii executarii
In cazul in care contribuabilul nu a introdus la instanta judecatoreasca, in termen de 60 de zile de la suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, nicio actiune in anularea actului, potrivit prevederilor art. 14 alin. (1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ, intervine incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
In 3 zile lucratoare de la implinirea termenului de 60 de zile, calculat potrivit dispozitiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, compartimentul de specialitate solicita contribuabilului fie sa faca dovada inregistrarii actiunii in anulare a deciziei de declarare in inactivitate, prezentand un certificat de grefa din care sa rezulte obiectul si data introducerii actiunii, fie sa informeze organul fiscal cu privire la faptul ca nu a introdus actiunea in anulare a deciziei de declarare in inactivitate. In acest sens, compartimentul de specialitate intocmeste o notificare care se comunica contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
Contribuabilul are obligatia sa depuna, la organul fiscal competent, dovada inregistrarii actiunii in anulare, in maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii.
Incepand cu data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in stare de inactivitate.
In a 6-a zi lucratoare de la data comunicarii notificarii, daca nu a fost depusa dovada inregistrarii actiunii in anulare, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, in care completeaza capitolul corespunzator incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
c) motivatia propunerii de repunere in stare de inactivitate a contribuabilului, ca urmare a incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
d) propunerile privind efectele aplicarii incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
In termen de 6 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ, contribuabilul fiind repus in stare de inactivitate de la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
Compartimentul de specialitate emite Decizia privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA. Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
Decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile. Compartimentul de specialitate radiaza persoana impozabila din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, si inscrie persoana impozabila in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata.
3. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate
Daca suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ, in baza hotararilor judecatoresti prin care se dispune anularea deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in situatia anterioara datei comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate, in termen de 3 zile de la pronuntare, solutia definitiva prin care instanta a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, in vederea punerii in aplicare a acesteia.
In baza hotararii judecatoresti compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere, din oficiu, din evidenta contribuabililor declarati inactivi;
e) propunerile privind efectele anularii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate opereaza corespunzator in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, in sensul eliminarii mentiunilor privind inactivarea, contribuabilul pastrandu-si calitatea de contribuabil activ de la data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
Data intrarii in vigoare: de la 08 septembrie 2022
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 885 din 08 septembrie 2022
De ce a fost nevoie de acest ordin
Prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala, au fost aduse completari art. 92 „Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati” din Codul de procedura fiscala.
Astfel, conform unui alineat nou introdus, in cazul suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr. 554/2004, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate pana la incetarea acesteia si contribuabilul/platitorul se reactiveaza pe perioada suspendarii.
Avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus, s-a impus impus elaborarea unei proceduri pentru punerea in aplicare a sentintelor judecatoresti prin care s-a dispus de catre instantele de judecata suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
In acest scop, a fost necesara stabilirea fluxului procedural pentru reactivarea contribuabilului/platitorului pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, a modalitatii de suspendare a efectelor produse de declararea starii de inactivitate fiscala, a modalitatii de aplicare a sentintelor judecatoresti la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si a efectelor care se produc, precum si a modalitatii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive si a efectelor care se produc.
Va reamintim ca, potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (11) lit. a) din Codul fiscal, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, de la data declararii in inactivitate a unei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
In aceste conditii, este necesara inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, cu data suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, daca persoana impozabila nu indeplineste alte conditii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Trebuie mentionat ca, potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA si in cazul in care sunt indeplinite alte conditii, nu doar in caz de inactivitate fiscala (ex. daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute in ordonanta privind cazierul fiscal).
Din cuprinsul dispozitiilor Legii contenciosului administrativ rezulta ca persoana care se considera vatamata poate solicita suspendarea executarii actului administrativ, fie inainte de momentul introducerii unei cereri de anulare a actului administrativ (art.14 din lege), fie chiar prin cererea adresata instantei pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat (art.15 din lege).
In ceea ce priveste incetarea suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, sunt doua ipoteze:
a) suspendarea inceteaza de drept, in termen de 60 de zile, intrucat persoana impozabila nu a introdus la instanta judecatoreasca actiunea in anularea actului (art.14 alin.(1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, decizia de declarare in inactivitate continua sa-si produca efecte, fiind necesara repunerea contribuabilului in stare de inactivitate si anularea inregistrarii in scopuri de TVA, incepand cu data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
b) suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei (art.15 din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, efectele care se produc depind de modul de solutionare, de catre instanta judecatoreasca, a actiunii in anularea actului.
Daca instanta judecatoreasca anuleaza decizia de declarare in inactivitate, contribuabilul devine activ fiscal si inregistrat in scopuri de TVA, de la data declararii initiale in inactivitate fiscala, in ipoteza in care nu se mentin alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Daca instanta judecatoreasca mentine valabilitatea deciziei de declarare in inactivitate fiscala, contribuabilul este inactiv fiscal si are anulata inregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate.
Precizam ca, actele care au fost emise in perioada in care contribuabilul a beneficiat de efectele solutiei de suspendare a executarii deciziei de declarare in inactivitate, raman valabile pe perioada suspendarii, astfel incat sa nu fie incalcate efectele hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea, pe perioada in care aceasta si-a produs efecte.
Prin Ordinul ANAF nr. 1.587/2022 se aproba:
- procedura de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004;
- modelul si continutului formularelor utilizate de organele fiscale competente pentru punerea in aplicare a dispozitiilor instantelor de judecata privind suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004.
PROCEDURA de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004
Se aplica contribuabililor declarati inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) -g) din Codul de procedura fiscala, pentru care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate se face cu data pronuntarii hotararii judecatoresti.
Competenta pentru punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate revine compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale in a caror evidenta fiscala sunt inregistrati contribuabilii/platitorii (compartiment de specialitate).
1. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data suspendarii executarii
Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate hotararile judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, in maximum 3 zile de la data pronuntarii hotararii judecatoresti, in vederea punerii in aplicare a prevederilor acestora.
Pentru reactivarea contribuabilului, in baza hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, in care bifeaza situatiile corespunzatoare suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere din oficiu din evidenta contribuabililor declarati inactivi;
e) propunerile privind efectele aplicarii suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, mentiunea de reactivare, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
2. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data incetarii de drept a suspendarii executarii
In cazul in care contribuabilul nu a introdus la instanta judecatoreasca, in termen de 60 de zile de la suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, nicio actiune in anularea actului, potrivit prevederilor art. 14 alin. (1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ, intervine incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
In 3 zile lucratoare de la implinirea termenului de 60 de zile, calculat potrivit dispozitiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, compartimentul de specialitate solicita contribuabilului fie sa faca dovada inregistrarii actiunii in anulare a deciziei de declarare in inactivitate, prezentand un certificat de grefa din care sa rezulte obiectul si data introducerii actiunii, fie sa informeze organul fiscal cu privire la faptul ca nu a introdus actiunea in anulare a deciziei de declarare in inactivitate. In acest sens, compartimentul de specialitate intocmeste o notificare care se comunica contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
Contribuabilul are obligatia sa depuna, la organul fiscal competent, dovada inregistrarii actiunii in anulare, in maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii.
Incepand cu data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in stare de inactivitate.
In a 6-a zi lucratoare de la data comunicarii notificarii, daca nu a fost depusa dovada inregistrarii actiunii in anulare, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, in care completeaza capitolul corespunzator incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
c) motivatia propunerii de repunere in stare de inactivitate a contribuabilului, ca urmare a incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
d) propunerile privind efectele aplicarii incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
In termen de 6 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ, contribuabilul fiind repus in stare de inactivitate de la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
Compartimentul de specialitate emite Decizia privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA. Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
Decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile. Compartimentul de specialitate radiaza persoana impozabila din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, si inscrie persoana impozabila in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata.
3. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate
Daca suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ, in baza hotararilor judecatoresti prin care se dispune anularea deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in situatia anterioara datei comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate, in termen de 3 zile de la pronuntare, solutia definitiva prin care instanta a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, in vederea punerii in aplicare a acesteia.
In baza hotararii judecatoresti compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere, din oficiu, din evidenta contribuabililor declarati inactivi;
e) propunerile privind efectele anularii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora.
In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate opereaza corespunzator in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul national pentru informatii financiare, in sensul eliminarii mentiunilor privind inactivarea, contribuabilul pastrandu-si calitatea de contribuabil activ de la data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Articole similare
10Iul2023
Update privind anularea accesoriilor si reducerea datoriilor catre ANAF
de
Ionut Jinga
10 Iul 2023
17Mai2022
Ordinul ANAF nr. 776/2022. Noutati privind procedura si formularele de modificare a domiciliului fiscal
de
Ionut Jinga
17 Mai 2022
22Oct2021
ANAF avertizeaza contribuabilii sa nu deschida astfel de mesaje (si nici documentele atasate)
de
Ionut Jinga
22 Oct 2021
26Apr2021
Comunicatul ANAF. Documentatia tehnica pentru proiectul SAF- T
de
Ionut Jinga
26 Apr 2021
20Mai2020
OPANAF nr. 1029/2020 - Formularul privind aranjamentele transfrontaliere
de
Ionut Jinga
20 Mai 2020