Comunicarea intre contribuabil si ANAF s-ar putea realiza exclusiv online
11 Mai 2021
Ministerul Finantelor propune ca interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF sa se faca exclusiv online.
Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare.
Astfel, proiectul de act normativ prevede inrolarea in Spatiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor si a altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, in formele prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 44/2008. Inscrierea in SPV ramane optionala pana la data la care prevederile cuprinse in actul normativ intra in vigoare. Dupa acest termen cererile, inscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central in format letric nu vor mai fi luate in considerare.
"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat.
Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. In prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV.
In plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.
Astfel, Ministerul Finantelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizarii si eficientizarea comunicarii dintre stat si contribuabili, urmand ca aceasta schimbare sa aduca o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:
In acest moment, in Romania sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont in SPV 510.000 de contribuabili. Aceasta situatie se traduce prin faptul ca 33% sunt deja inscrisi in SPV, urmand ca inca un milion de contribuabili sa beneficieze de aceasta infrastructura digitala. Din totalul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont in platforma SPV.
Totodata, se creeaza cadrul legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala sa se realizeze exclusiv prin PatrimVen in baza unui protocol trimis de ANAF catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.
De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.
Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:
Proiectul de act normativ este publicat la rubrica Transparenta decizionala. Click AICI pentru a-l descarca >>>
Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare.
Astfel, proiectul de act normativ prevede inrolarea in Spatiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor si a altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, in formele prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 44/2008. Inscrierea in SPV ramane optionala pana la data la care prevederile cuprinse in actul normativ intra in vigoare. Dupa acest termen cererile, inscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central in format letric nu vor mai fi luate in considerare.
"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat.
Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. In prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV.
In plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.
Astfel, Ministerul Finantelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizarii si eficientizarea comunicarii dintre stat si contribuabili, urmand ca aceasta schimbare sa aduca o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:
- evitarea interactiunii fizice (ghiseu, posta), comunicarea fiind realizata non-stop, prin intermediul SPV;
- eliminarea timpilor de asteptare, intrucat anumite document, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal, se pot obtine mult mai repede;
- posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum si vizualizarea raspunsurilor direct din SPV;
- posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate;
- primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere;
- acces la evidenta completa a tuturor interactiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaratiilor depuse si data depunerii.
In acest moment, in Romania sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont in SPV 510.000 de contribuabili. Aceasta situatie se traduce prin faptul ca 33% sunt deja inscrisi in SPV, urmand ca inca un milion de contribuabili sa beneficieze de aceasta infrastructura digitala. Din totalul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont in platforma SPV.
Totodata, se creeaza cadrul legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala sa se realizeze exclusiv prin PatrimVen in baza unui protocol trimis de ANAF catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.
De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.
Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:
- anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021). Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020. Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv. In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Proiectul de act normativ este publicat la rubrica Transparenta decizionala. Click AICI pentru a-l descarca >>>
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
11Nov2021
Legea nr. 267/2021. Incepand cu 1 ianuarie 2022 institutiilor le este interzis sa solicite copii de pe documente emise de stat
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021
10Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1783/2021. Prima raportare SAF-T pentru marii contribuabili
de
Ionut Jinga
10 Nov 2021
05Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1.669/2021. Declaratiile de inregistrare fiscala/de radiere se pot transmite si online
de
Ionut Jinga
05 Nov 2021
04Nov2021
Ordinul 1721/2021. ANAF a revizuit criteriile de selectie a contribuabililor mari
de
Ionut Jinga
04 Nov 2021
09Iul2021
Ordinul ANAF nr. 1075/2021. Modificari aduse formularelor 208 si 209
de
Ionut Jinga
09 Iul 2021
12Mai2021
Proiect. Modificari privind procedura de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala
de
Ionut Jinga
12 Mai 2021