Declaratia anuala 101 privind impozitul pe profit. Tratamentul platilor eronate
21 Nov 2018
Noutati fiscale:
1. Se modifica Declaratia anuala 101 privind impozitul pe profit
1. Se modifica Declaratia anuala 101 privind impozitul pe profit
Proiect de Ordin al presedintelui A.N.A.F. pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 101''Declaratie privind impozitul pe profit"
Care sunt motivele pentru care se modifica declaratia 101
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost introduse o serie de dispozitii, in vigoare de la data de 1 ianuarie 2018, care impun adaptarea declaratiei anuale privind impozitul pe profit.
Modificarile legislative vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
- transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016/1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne (ATAD), care cuprind noi reguli de deducere pentru costurile indatorarii inregistrate de contribuabili, concomitent cu abrogarea prevederilor art. 27;
- modificarea conditiilor care trebuie indeplinite de persoanele juridice romane pentru incadrarea in definitia microintreprinderii (majorarea limitei veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, de la 500.000 euro la 1.000.000 euro si eliminarea conditiei privind realizarea de venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale).
Totodata, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.25/2018, privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, au fost introduse dispozitii, potrivit carora, microintreprinderile care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta, o singura data, sa aplice prevederile Titlului II incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva.
Totodata, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.25/2018, privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, au fost introduse dispozitii, potrivit carora, microintreprinderile care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta, o singura data, sa aplice prevederile Titlului II incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva.
Avand in vedere modificarile legislative mentionate mai sus, prin prezentul proiect de
ordin, se propune modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3386/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza: - modificarea formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" prin actualizarea indicatorilor care conduc la calculul impozitului pe profit anual, conform modificarilor legale. - modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului mentionat.
Principalele modificari ale declaratiei
Rubricile privind «Perioada» se completeaza astfel:
- perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in cursul anului, realizeaza venituri mai mari de 1.000.000 euro, iar incepand cu trimestrul respectiv devin platitori de impozit pe profit si sfarsitul anului de raportare, (de exemplu: 1.07.18 – 31.12.18).
Microintreprinderile care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati si care opteaza sa aplice prevederile titlului II din Codul fiscal completeaza perioada din anul fiscal, pentru care datoreaza impozit pe profit;
- perioada reprezentand anul fiscal modificat, in cazul contribuabililor care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5), alin. (5^1) si alin. (5^2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
- perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare, in cazul contribuabililor care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
La capitolul II "Completarea declaratiei", la punctul 3 "Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»", textul prevazut pentru instructiunile de la randul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Randul 12 - se completeaza cu suma reprezentand cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, reportate potrivit art. 402 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume vor fi preluate de la randul "Cheltuieli cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic reportate pentru perioada urmatoare" din "Declaratia privind impozitul pe profit" depusa pentru anul anterior.
De asemenea, in cadrul acestui rand se inscriu si sumele reprezentand cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar, care sunt reportate din anii fiscali anteriori, conform prevederilor art. 27 alin. (5), in vigoare pana la data de 31 decembrie 2017, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume vor fi preluate de la randul "Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate pentru perioada urmatoare" din "Declaratia privind impozitul pe profit" depusa pentru anii anteriori.”
La capitolul II "Completarea declaratiei", la punctul 3 "Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»", textul prevazut pentru instructiunile de la randul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Randul 30 - se completeaza cu suma care reprezinta pierderea neta nedeductibila potrivit art.25 alin.(10) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
La capitolul II "Completarea declaratiei", la punctul 3 "Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»", textul prevazut pentru instructiunile de la randul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Randul 31 - reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, nedeductibile fiscal pentru anul fiscal curent, dar care sunt reportate pentru perioada urmatoare, potrivit prevederilor art. 402 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume reprezinta cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic inregistrate in anul curent insumate cu cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic reportate din anul precedent (inclusiv cele reportate potrivit art. 27, in vigoare pana la data de 31 decembrie 2017, din Codul fiscal), care depasesc limitele prevazute la 402 din Codul fiscal."
Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2018.
2. Tratamentul platilor eronate - In atentia CONTRIBUABILILOR MARI SI MIJLOCII
Proiect de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind modificarea unor acte normative referitoare la administrarea si monitorizarea contribuabililor mari si mijlocii
Motivatiile proiectului de ordin
Prin art. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a stabilit ca incepand cu data de 1 noiembrie 2018, competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, sa fie transferata in sarcina organelor fiscale de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti.
Astfel, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.716/2018 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, s-a stabilit competenta de administrare a contribuabililor mijlocii deja selectati/actualizati, la nivelul administratiilor judetene ale finantelor publice, in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora, precum si in sarcina Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, pentru contribuabilii mijlocii cu domiciliul fiscal in municipiul Bucuresti.
Din analiza efectuata cu reprezentanti ai directiei de specialitate din minister din domeniul Trezoreriei Statului, precum si ai Centrului National de Informatii Financiare, s-a stabilit ca transferul operatiunilor pentru platile efectuate eronat la vechile organe fiscale centrale, sa se realizeze in mod automat, pe baza actualizarilor efectuate de catre C.N.I.F. in Registrul Contribuabililor.
Astfel, pentru a reglementa aceasta situatie, precum si a stabili dispozitii tranzitorii referitoare la platile eronate efectuate de contribuabilii mijlocii dupa data de 1 noiembrie 2018, se impune modificarea actelor normative referitoare la administrarea contribuabililor mari si mijlocii.
Principalele prevederi:
Referitor la plata obligatiilor fiscale ale marilor contribuabili
Operatiunile de transfer prevazute in Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili prevazuta prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1023/2017 se efectueaza prin redirijarea automata a platilor eronate, in baza informatiilor furnizate de Centrul National de Informatii Financiare ca urmare a actualizarii datelor in Registrul contribuabililor cu privire la schimbarea competentei de administrare, pana la data de 31 martie.
Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate eronat de catre contribuabili la unitatile Trezoreriei Statului la care au fost arondati anterior datei de 1 ianuarie se vor returna platitorilor.
Referitor la plata obligatiilor fiscale ale contribuabililor mijlocii
Operatiunile de transfer prevazute in Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 560/2016 pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii si pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlociise efectueaza prin redirijarea automata a platilor eronate, in baza informatiilor furnizate de Centrul National de Informatii Financiare ca urmare a actualizarii datelor in Registrul contribuabililor cu privire la schimbarea competentei de administrare, pana la data de 31 martie.
Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate eronat de catre contribuabili la unitatile Trezoreriei Statului la care au fost arondati anterior datei de 1 ianuarie se vor returna platitorilor.
Cererile de compensare si/sau de restituire ale contribuabililor care nu mai indeplinesc criteriile de selectie pentru a fi incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, nesolutionate la data efectuarii predarii-primirii activitatii de administrare a acestora vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, organului fiscal central competent, spre solutionare.
Pentru contribuabilii mijlocii administrati la data intrarii in vigoare a prezentului ordin de administratiile judetene ale finantelor publice, operatiunile de transfer prevazute la pct. 16 si pct. 17 ale literei G "Procedura de plata a obligatiilor fiscale la contribuabilii mijlocii" din Anexa nr.1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 560/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru platile efectuate eronat de catre acestia dupa aceasta data se redirijeaza automat, in baza informatiilor furnizate de Centrul National de Informatii Financiare ca urmare a actualizarii datelor in Registrul contribuabililor cu privire la schimbarea competentei de administrare, pana la data de 31 decembrie 2018.
Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate eronat de catre contribuabili la unitatile Trezoreriei Statului la care au fost arondati anterior datei de 1 noiembrie se vor returna platitorilor.
Pentru platile efectuate eronat de contribuabili dupa data de 1 noiembrie si pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, ori in situatia in care redirijarea automata a platilor nu poate fi efectuata, unitatile Trezoreriei Statului vor comunica organelor fiscale centrale in a caror administrare s-au aflat contribuabilii pana la data de 1 noiembrie 2018 informatiile cu privire la sumele virate eronat, iar acestea vor furniza unitatilor Trezoreriei Statului informatii cu privire la sumele care trebuie transferate la unitatea Trezoreriei Statului care deserveste in prezent respectivul contribuabil. Operatiunile de transfer se efectueaza de catre unitatile Trezoreriei Statului la care au fost efectuate platile eronate, pe baza de ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), in care la rubrica data platii va fi completata data platii initiale.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
09Nov2020
Legea nr. 241/2020. Cum se calculeaza impozitul pe cladirile cu destinatie mixta
de
Ionut Jinga
09 Nov 2020
26Iun2019
Modificarea facilitatile fiscale in domeniul constructiilor
de
PortalContabilitate.ro
26 Iun 2019
29Mai2019
Ultimele acte normative publicate in Monitorul Oficial
de
PortalContabilitate.ro
29 Mai 2019
23Mai2019
Declaratia unica va fi modificata conform unui proiect publicat pe site-ul ANAF
de
PortalContabilitate.ro
23 Mai 2019