Finantare pentru afacerile conduse de femei
19 Aug 2022
Act normativ: Ordinul M.A.T. nr. 1314/2022 privind aprobarea procedurii de implementare a Programului national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 799 din 11 august 2022
Obiectivul Programului
Programul national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM este un program de incurajare si de stimulare a infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii, implementat de catre Ministerul Antreprenoriatului si Turismului (MAT) prin intermediul Agentiilor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului (AIMMAIPE).
Prin prezenta procedura se instituie o schema de ajutor de minimis.
Obiectivul principal al schemei de minimis il constituie stimularea si sprijinirea infiintarii si dezvoltarii structurilor economice private infiintate si conduse de catre femei, imbunatatirea performantelor economice ale acestora, realizarea unei cresteri economice inteligente, sustenabile si incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabila, inovare si pregatire antreprenoriala, in contextul problemelor legate de mentinerea echilibrului dintre obligatiile familiale si cele profesionale si ale prejudecatilor existente inca la nivel local.
Prezenta schema nu intra sub incidenta obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.407/2013 privind aplicarea art.107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis,cu modificarile si completarile ulterioare.
Schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Bugetul schemei de minimis si valabilitatea schemei de ajutor de minimis.
Schema este valabila pana la 31 decembrie 2027, platile in cadrul schemei de minimis vor fi efectuate pana la 31 decembrie 2028.
Avand in vedere ca prevederile in vigoare ale Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 sunt valabile pana la data de 31 decembrie 2023, Ministerul Antreprenoriatului si Turismului, in calitatea sa de furnizor al schemei de ajutor de minimis, se obliga sa actualizeze prezenta schema conform reglementarilor europene privind ajutorul de minimis in vigoare dupa data de 31 decembrie 2023 si sa solicite in prealabil avizul Consiliului Concurentei asupra respectivelor modificari. Toate ajutoarele de minimis acordate beneficiarilor de proiecte, in baza prezentei scheme de minimis, vor respecta conditiile stabilite de reglementarile europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.
Bugetul estimat pentru perioada 2022-2027 este de 1.000.000.000 lei, iar bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2022, aprobat prin Legea nr. 317/2021 de aprobare a bugetului de stat pe anul 2022 este de 157.624.000 lei.
Prin implementarea Programului in perioada 2022-2027 se estimeaza acordarea de ajutor de minimis unui numar de 5.000 de beneficiari.
Beneficiarii de ajutor de minimis in cadrul Programului
Pot beneficia de prevederile Programului societatile (microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii) care indeplinesc cumulativ, la data completarii formularului de inscriere (anexa 1) si pe toata perioada de valabilitate a acordului de finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:
- sunt inregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sunt IMM, conform prevederilor art. 2 si ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care transpune in legislatia nationala Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicata in Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (indeplinesc cumulativ conditiile: au pana la 249 de angajati, realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro si detin active totale de pana la 43 milioane euro, echivalent in lei).
- sunt considerate intreprinderi autonome, legate, partenere;
- au capital social integral privat;
- persoanele care au calitatea de asociati / actionari sau administratori in mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentului Program decat cu o singura societate;
- sunt inregistrate la Oficiul Registrului Comertului, au sediul social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
- codul CAEN Rev. 2 pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul Programului si autorizat pana la momentul platii cererii de rambursare, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare. Solicitarea finantarii se face pe un singur cod CAEN;
- cel putin unul dintre asociati sa fie femeie si sa detina cel putin 50% din partile sociale/actiuni ale societatii in cazul IMM-urilor aplicante. Pentru societatile infiintate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, conditia se considera indeplinita daca majoritatea membrilor cooperatisti din Consiliul de Administratie este formata din femei.
- nu au datorii la bugetul general consolidat, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru, la momentul verificarii administrative si de eligibilitate; Solicitantii care au datorii esalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
Nu beneficiaza de prevederile Programului societatile cu activitate de:
- productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope;
- productie sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, activitati de leasing, precum si:
- activitati de pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (UE) nr. 1379/2013:
- 031 - Pescuitul
- 032 – Acvacultura
- activitati legate de productia primara a produselor agricole asa cum sunt enumerate in anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, cu exceptia produselor obtinute din pescuit si acvacultura prevazute in Regulamentul Consiliului (UE) nr. 1379/2013;
- activitati de prelucrare si comercializare ale produselor agricole listate in anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in urmatoarele cazuri:
- cand valoarea ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip achizitionate de la producatorii primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;
- cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral transferat producatorilor primari (fermieri);
- activitati legate de export si anume, ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de infiintarea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoarele conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate;
- ajutoarele destinate agentilor economici care activeaza in sectorul carbonifer, asa cum este definit in Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria carbunelui (CAEN Rev.2)
051 - Extractia carbunelui superior
052 - Extractia carbunelui inferior
061 - Extractia petrolului brut
062 - Extractia gazelor naturale
0721 - Extractia minereurilor de uraniu si toriu
0892 - Extractia turbei
091 - Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale
099 - Activitati de servicii anexe pentru extractia mineralelor
Tipurile de ajutor financiar
Prin Program se finanteaza cererile de finantare completate prin formularul de inscriere, in ordinea descrescatoare a punctajelor obtinute, in urmatoarele conditii:
Pentru aplicantii care isi asuma crearea si mentinerea unui singur loc de munca prin intermediul Programului:
- Alocatie Financiara Nerambursabila (AFN) – maximum 100.000 lei/beneficiar, suma care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societatile neplatitoare) aferente proiectului;
Pentru aplicantii care isi asuma crearea si mentinerea a doua locuri de munca prin intermediul Programului:
- Alocatie Financiara Nerambursabila (AFN) – maximum 200.000 lei/beneficiar, suma care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societatile neplatitoare) aferente proiectului;
Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:
- Echipamente tehnologice, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se inteleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu exceptia celor specificate de prezenta procedura de implementare.
In categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate si activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joaca, sali de sport, fitness, drone, x-body si de forta, echipamente, respectiv sisteme specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si vehicule 100% electrice.
- Achizitia de sisteme, instalatii si echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si de vehicule 100% electrice, e considerata ca intruneste criteriul de punctaj aferent dezvoltarii durabile in cazul in care totalul cheltuielilor eligibile din aceasta categorie este de minimum 5% din valoarea AFN.
Exemple de echipamente, respectiv sisteme specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si vehicule 100% electrice sunt: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, trotinete, 100% electrice precum si statiile de incarcare aferente acestora, pompe de caldura, mini-eoliene, compresoare aer, panouri si / sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, statii sortare – reciclare deseuri, etc.
Energie din surse regenerabile sau „energie regenerabila” inseamna Energie din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliana, solara (solara termica si solara fotovoltaica) si geotermala, energie ambientala, energia valurilor, energie hidroelectrica, biomasa, gaz de depozit, gaz provenit din instalatiile de epurare a apelor uzate si biogaz;
Nu sunt asimilate echipamentelor tehnologice mijloacele de transport explicitate conform art. 4.3.1 lit. c) sau subansamble pentru aceste mijloace de transport, cu exceptia vehiculelor 100% electrice, si nici cheltuielile mentionate la art.4.3.1 lit. f.)
Pentru activitatile aferente codurilor CAEN Rev 2 6201, 6202, 6203, 6209, 6311, 6312, 6910, 6920, 7111, 7112, 7410 fac parte din categoria echipamentelor tehnologice, incadrate in categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, echipamentele hardware care excedeaza valorii minime a pachetului digital obligatoriu.
Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert. Valoarea activului ce urmeaza a fi achizitionat in cadrul Programului se va face pe baza unei evaluari a unui expert evaluator ANEVAR, cu exceptia spatiilor mobile de lucru/productie/prestari servicii/comert.
Mijloace de transport, altele decat cele prevazute la art. 4.3.1, lit. a), alin. (4): autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fara motor, remorci si semiremorci, platforme, izoterme si frigorifice, doc plutitor, salupe maritime pentru calatori, ambarcatiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare si autovehicule cu destinatie speciala, cu exceptia tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare. Vehiculele 100% electrice vor fi asimilate echipamentelor prevazute la 4.3.1 lit. a). Nu se finanteaza vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri.
Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert. Valoarea activului ce urmeaza a fi achizitionat in cadrul Programului se va face pe baza unei evaluari a unui expert evaluator ANEVAR, cu exceptia spatiilor mobile de lucru/productie/prestari servicii/comert.
Mijloace de transport, altele decat cele prevazute la art. 4.3.1, lit. a), alin. (4): autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fara motor, remorci si semiremorci, platforme, izoterme si frigorifice, doc plutitor, salupe maritime pentru calatori, ambarcatiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare si autovehicule cu destinatie speciala, cu exceptia tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare. Vehiculele 100% electrice vor fi asimilate echipamentelor prevazute la 4.3.1 lit. a). Nu se finanteaza vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri.
Achizitionarea de mobilier, aparatura birotica si sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
Salariile, utilitatile (energie electrica, apa, gaze, salubritate, abonament telefon si internet), serviciile de contabilitate si cheltuielile aferente chiriilor pentru spatii de lucru, spatii de productie sau spatii pentru prestari servicii si comert;
Pachet digital (voucher de digitalizare), care poate sa contina una sau mai multe din urmatoarele cheltuieli eligibile: site de prezentare a activitatii, magazin on-line, cheltuieli inregistrare domeniu fara hosting, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfasurarii activitatii, semnatura electronica, echipamente IT, tehnica de calcul tip PC, unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete.
Cheltuiala cu semnatura electronica este eligibila si inainte de semnarea acordului de finantare.
Cursuri intensive de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale desfasurate in Romania sau in alta tara membra a Uniunii Europene – pentru asociatul/ actionarul/ administratorul/ angajatii societatii aplicante, in valoare eligibila de maximum 5.000 lei/persoana;
Taxa pe valoarea adaugata (TVA) nedeductibila pentru aplicantii neplatitori de TVA conform Codului Fiscal;
Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului Program si pentru implementarea proiectului, in valoare eligibila de maximum 10.000 lei; Aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea acordului de finantare. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili in cadrul Programului pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta care au dreptul legal de a desfasura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanta in statut sau sunt intreprinderi care au ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile incluse in cod CAEN-Rev2 diviziunea 70. Societatile care furnizeaza servicii de consultanta in cadrul Programului nu pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile in cadrul programului.
Doua placute informative obligatorii, sub sanctiunea neacordarii AFN, in valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
- una in interiorul spatiului de la locatia de implementare a proiectului (indoor), in locul cu vizibilitatea cea mai buna pentru vizitatori (receptie, secretariat, loc de asteptare etc);
- una in exteriorul spatiului de la locatia de implementare a proiectului (outdoor), in locul cu vizibilitatea cea mai buna pentru clienti, pe langa spatiul unde se desfasoara activitatea (fatada stradala, intrare in cladire etc).
Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garantiilor obtinute pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii proiectelor acceptate in cadrul Programului, pentru solicitantii care utilizeaza credit pentru implementarea proiectului.
Sistemele de minare/stocare pentru criptomonede nu se finanteaza.
Nu se finanteaza cheltuielile aferente activitatilor de astrologie si spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escorta, servicii de stabilire a intalnirilor, video chat, servicii ale agentiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimoniala si psihologica, site-uri de matrimoniale.
Activele corporale achizitionate in cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile daca fac parte din categoria mijloacelor fixe.
Nu se acorda ajutor financiar pentru activele achizitionate in sistem de leasing, second-hand si cele care au constituit obiectul unei subventionari/finantari nerambursabile din alte surse.
Solicitantii (asociati, actionari sau intreprinderi) pot beneficia de finantarea nerambursabila obtinuta in cadrul Programului o singura data pe perioada 2022-2027.
Beneficiarii sunt obligati sa asigure in favoarea Agentiilor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului activele corporale achizitionate prin Program impotriva tuturor riscurilor, pe toata perioada de valabilitate a acordului de finantare si sa cesioneze toate drepturile pe care le vor dobandi in temeiul asigurarii catre AIMMAIPE. Aceasta asigurare poate fi facuta si anual, cu obligativitatea trimiterii catre AIMMAIPE, anual, a unei copii dupa aceasta la momentul reinnoirii. In situatia unui credit punte, asigurarea activelor corporale poate fi cesionata, cu acordul AIMMAIPE, in favoarea institutiei partenere pana la rambursarea acestuia.
Procedura de inscriere in Program
Inscrierea in Program, creare profil, user, parola si completarea formularului electronic de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line pe link-ul https://granturi.imm.gov.ro.
Aplicantii au obligatia de a urmari permanent contul creat la inscriere in aplicatia informatica, adresa de e-mail folosita la inscriere, precum si informatiile referitoare la masura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare acord de finantare, depunere documente decont, incarcare documente cheltuieli, efectuare plati, monitorizare, raportare etc.).
Toata corespondenta si transmiterea de anunturi/ clarificari/ notificari oficiale ce tin de implementarea Programului vor avea loc electronic prin intermediul aplicatiei informatice de inscriere si gestiune a schemei de ajutor, drept pentru care aplicantii au obligatia de a verifica permanent contul din aplicatia informatica pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale de raspuns.
Inscrierile in cadrul masurii se vor realiza in doua etape distincte:
- Etapa de creare profil, user si parola, in care aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica atat datele reprezentantului legal/imputernicitului, cat si datele IMM aplicante.
- Etapa de completare a formularului de inscriere in care aplicantii, cu profilul, user, si parola generate in prima etapa, vor completa, semna electronic, incarca si transmite formularul electronic de inscriere.
Prima etapa de creare profil, user si parola este activa pe site-ul https://granturi.imm.gov.ro.
Data de la care este activa a doua etapa de inscriere din cadrul Programului se comunica pe site-ul institutiei inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu-zis.
Aplicatia electronica de inscriere aferenta celei de a doua etape va fi deschisa 30 de zile lucratoare, incepand cu ora 10:00 a primei zile de inscriere si pana la ora 20:00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.
Adresa de e-mail folosita la inscriere trebuie sa apartina aplicantului si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa fiind folosita pentru corespondenta, pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a Programului.
Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare a Programului, vor putea accesa documentatia transmisa si vor avea posibilitatea semnarii acordului de finantare, descarcarii si incarcarii de documente diverse, clarificari, documente aferente platii sau monitorizarii, etc. in mod electronic.
In momentul transmiterii formularului de inscriere, aplicatia electronica va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, mesaj care se va regasi in contul aferent aplicatiei informatice.
Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia.
Ordinea la contractare in cadrul programului se va face in ordinea descrescatoare a punctajului obtinut.
Calcularea punctajului se face in timp real si transparent, conform Anexei 1 la procedura Programului.
Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii este de 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibile.
Solicitantii care inregistreaza o societate de 2 ori in cadrul aceleiasi sesiuni de inscriere primesc decizie de respingere pentru ambele inregistrari.
Aplicatia de inscriere va solicita incarcarea de documente semnate electronic de catre reprezentantul legal sau imputernicit, drept pentru care, pentru accesarea Programului, detinerea unei semnaturi electronice este obligatorie, iar achizitia acesteia este cheltuiala eligibila in cadrul Programului atat inainte, cat si dupa semnarea acordului de finantare.
Documentele ilizibile, incomplete sau neincarcate in aplicatie pot fi solicitate prin clarificari. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificari in cadrul aplicatiei informatice atrage dupa sine decaderea solicitantului din dreptul de a beneficia de prevederile Programului.
Verificarea si selectia beneficiarilor
In scopul verificarii solicitarilor si implementarii Programului, in cadrul AIMMAIPE se va constitui Unitatea de Implementare a Programului, denumita in continuare UIP, al carei numar de persoane, atributii si responsabilitati vor fi stabilite prin decizia ordonatorului tertiar de credite. Formularele de inscriere care intra in etapa de verificare vor fi stabilite in functie de bugetul Programului si vor fi repartizate la AIMMAIPE de care apartin.
Verificarea veridicitatii informatiilor inscrise in formularul de inscriere, a completarii tuturor campurilor, a codului CAEN Rev 2 eligibil, inclusiv a legaturii activelor achizitionate cu fluxul activitatilor/subactivitatilor care sunt necesare desfasurarii activitatilor codului CAEN pentru care se solicita finantare, a incadrarii in categoria IMM, a declaratiilor asumate de aplicant, se realizeaza de catre UIP din cadrul AIMMAIPE si conduce la admiterea cererii de finantare din formularul de inscriere sau la respingerea acesteia.
Verificarea formularelor de inscriere se va face in ordinea numarului RUE si in limita bugetului aprobat. Peste limita bugetului aprobat, verificarea formularelor de inscriere se efectueaza in cazul in care aplicantii admisi la finantare in limita bugetului depun cerere-tip de renuntare totala/partiala la finantare, in cazul in care AIMMAIPE constata ca solicitantii nu semneaza acordul de finantare in termenul specificat, in situatia unei suplimentari a bugetului alocat Programului, precum si in alte situatii in care bugetul permite acest lucru.
In cazul admiterii cererii de finantare aferenta formularului de inscriere se va emite Decizie privind acceptarea de principiu la finantare, care se transmite automat de catre aplicatie in contul aplicantului.
Aplicantii au obligatia de a urmari permanent contul din aplicatie si informatiile referitoare la Program postate pe site-ul ministerului pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale.
In cazul in care acestea sunt necesare, se pot solicita clarificari, aplicantului fiindu-i transmisa Solicitare clarificare in contul din aplicatia electronica. Raspunsurile la clarificari se incarca si transmit in aplicatie in 5 zile de la transmitere. Netransmiterea in termen a clarificarilor solicitate conduce la respingerea proiectului.
In cazul in care, in urma analizei formularului de inscriere, se constata neconcordante cu prevederile procedurale sau legale, sau faptul ca informatiile declarate de solicitant in formularul on-line nu sunt complete/corecte/reale/coerente, solicitantul va primi Decizie privind respingerea la finantare. De asemenea, daca, in urma verificarilor, se constata ca punctajul real al solicitantului este inferior celui generat automat de aplicatie, solicitantul va primi Decizie privind respingerea la finantare transmisa automat in contul sau din aplicatie. Daca, in urma verificarilor, se constata ca punctajul real al solicitantului este superior celui generat automat de aplicatie, solicitantul va ramane cu punctajul acordat de aplicatie.
In conformitate cu dispozitiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, in situatia in care solicitantul se considera vatamat intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, acesta poate transmite prin intermediul aplicatiei AIMMAIPE de care apartine, o contestatie, in termen de 5 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neindeplinirea conditiilor din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii, veridicitatii si conformitatii celor inscrise in formularul de inscriere on-line cu documentele justificative depuse.
Contestatia va cuprinde:
- datele de identificare ale solicitantului;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia;
- dovezile pe care se intemeiaza;
- semnatura reprezentantului legal.
Contestatia se poate formula in orice etapa de implementare (verificare, semnare acord de finantare, depunere decont, certificare cheltuieli, efectuare plati, monitorizare, raportare).
Pentru solutionarea contestatiilor, se va constitui o Comisie de contestatie din cadrul AIMMAIPE, formata din membrii care nu au participat la procesul de verificare al formularului de inscriere pentru care s-a depus contestatie.
Termenul de solutionare este de 10 zile lucratoare de la data primirii contestatiei. Comunicarea solutionarii contestatiei se va face prin intermediul aplicatiei informatice.
Pentru aplicantii acceptati in urma verificarilor administrative si de eligibilitate in limita bugetului alocat masurii, aplicatia informatica va genera acord de finantare care se va regasi in contul din aplicatia electronica.
Aplicantii vor intra in aplicatie, vor descarca acordul de finantare, il vor semna cu semnatura electronica, il vor reincarca semnat si il vor transmite in aplicatie impreuna cu dovada cofinantarii (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit), in maximum 20 zile de la data primirii deciziei privind admiterea la finantare, sub sanctiunea respingerii la finantare.
Beneficiarii eligibili declarati admisi vor deschide conturi curente distincte la institutia de credit partenera, care vor fi utilizate exclusiv pentru implementarea Programului pe perioada de derulare a acestuia.
In cazul in care AIMMAIPE constata ca solicitantii admisi la finantare nu incarca dovada cofinantarii sau nu semneaza acordul de finantare in termenul prevazut de prezenta procedura, acestia vor primi decizie de respingere la finantare, transmisa automat in contul aferent aplicatiei informatice.
MAT, prin AIMMAIPE, va transfera in contul/conturile de tranzit deschis/deschise la institutiile de credit partenere, cu rol de agentii de implementare, bugetele reprezentand ajutor de minimis.
Acordul de finantare va fi reziliat si ajutorul financiar nerambursabil acordat, impreuna cu dobanzile aferente, vor fi recuperate si in cazul in care obiectele/bunurile, fie ele mobile sau imobile finantate in cadrul acordului nu sunt folosite conform scopului destinat, precum si in cazul in care acestea sunt vandute, inchiriate (cu exceptia activitatilor de inchiriere) sau instrainate, sub orice forma prevazuta de legislatia in vigoare, sau se instituie asupra lor o forma de garantie reala, oricand pe perioada de valabilitate a acordului de finantare semnat de parti.
In termen de maximum 12 luni de la momentul intrarii in vigoare a acordului de finantare, dar nu mai tarziu de 15.11.2023, beneficiarul are obligatia efectuarii tuturor cheltuielilor si incarcarii si transmiterii in aplicatia informatica a cererii rambursare, a facturilor, documentelor de plata si a documentelor justificative care insotesc cererea de rambursare, in caz contrar ajutorul nefiind acordat.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
24Apr2024
ANAF monitorizeaza atent veniturile cu ajutorul unui nou departament
de
Ionut Jinga
24 Apr 2024
13Ian2023
S-a injumatatit termenul de pastrare a registrelor si documentelor contabile
de
Ionut Jinga
13 Ian 2023
18Nov2022
Clarificari privind aplicarea cotei reduse de TVA in cazul locuintelor
de
Ionut Jinga
18 Nov 2022
07Nov2022
PROIECT de ordonanta de ugenta: sprijin pentru domeniul HORECA, 10.000 de beneficiari
de
Ionut Jinga
07 Nov 2022