INFORMARE ONRC: prevederi privind depunerea declaratiei privind beneficiarii reali
28 Ian 2022
Redam mai jos comunicatul ONRC cu informatii utile despre depunerea Declaratiei privind beneficiarii reali:
"Incepand cu data de 1 ianuarie 2022 intra in vigoare Legea nr. 315/2021* privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1240 din 29.12.2021, Partea I), care elimina obligativitatea depunerii anuale a declaratiei privind beneficiarii reali.
Noile dispozitii legale prevad:
- ”Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, si ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat.” (potrivit art. 56, alineatul (1)).
Trebuie mentionat faptul ca obligatia prevazuta la alin. (1) este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice (potrivit alin. (7) din art. 56). Modificarea ulterioara a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora indeplinindu-se in conditiile alin. (1).
Prin exceptie de la art. 56 alin.(1) persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale (alin. (13) al art. 56).
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor asigura publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdictiilor prevazute la alin. (13), elaborate de organismele internationale abilitate.
Termenul de depunere a declaratiei anuale privind beneficiarul real, prevazuta la articolul mai sus mentionat este de 90 de zile de la incetarea starii de alerta.
Totodata, la art. 56, pe langa alin. (13) se introduce si alin. (14) cu urmatorul cuprins: ”Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.”
Asadar, pentru persoanele juridice, care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real, obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarii reali se considera a fi indeplinita.
- Alte prevederi ale art. 56:
"Incepand cu data de 1 ianuarie 2022 intra in vigoare Legea nr. 315/2021* privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1240 din 29.12.2021, Partea I), care elimina obligativitatea depunerii anuale a declaratiei privind beneficiarii reali.
Noile dispozitii legale prevad:
- ”Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, si ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat.” (potrivit art. 56, alineatul (1)).
Trebuie mentionat faptul ca obligatia prevazuta la alin. (1) este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice (potrivit alin. (7) din art. 56). Modificarea ulterioara a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora indeplinindu-se in conditiile alin. (1).
Prin exceptie de la art. 56 alin.(1) persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale (alin. (13) al art. 56).
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor asigura publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdictiilor prevazute la alin. (13), elaborate de organismele internationale abilitate.
Termenul de depunere a declaratiei anuale privind beneficiarul real, prevazuta la articolul mai sus mentionat este de 90 de zile de la incetarea starii de alerta.
Totodata, la art. 56, pe langa alin. (13) se introduce si alin. (14) cu urmatorul cuprins: ”Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.”
Asadar, pentru persoanele juridice, care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real, obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarii reali se considera a fi indeplinita.
- Alte prevederi ale art. 56:
- In cazul in care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
- Declaratia pe proprie raspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ,respectiv numele, prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta, precum si modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.
- Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.
- Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat."
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
09Aug2024
Procedura de modificare din oficiu a datelor contribuabililor
de
Ionut Jinga
09 Aug 2024
12Mai2023
ANAF si ITM colaboreaza in controalele privind diurna, detasarile si clauza de mobilitate
de
Ionut Jinga
12 Mai 2023
18Nov2022
Clarificari privind aplicarea cotei reduse de TVA in cazul locuintelor
de
Ionut Jinga
18 Nov 2022