Inregistrarea in contabilitate a incasarilor si platilor efectuate din contul administratorului
valabil la 21 Sep 2023
Intrebare: As dori sa aflu mai multe detalii legate de gestionarea din punctul de vedere contabil (inclusiv monografie) a situatiei in care firma are contul poprit, dar continua sa incaseze facturi si sa faca plati din contul administratorului.
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: na
Raspuns: Inainte de toate, as vrea doar sa ma asigur ca incasarea facturilor se realizeaza in continuare in contul bancar al societatii (chiar daca este poprit) sau in numerar, prin chitanta, daca se respecta prevederile Legii 70/2015 privind plafoanele limita de incasari in numerar, iar vanzarea nu se realizeaza catre persoane fizice (unde este necesara casa de marcat).
Daca in schimb incasarea facturilor se realizeaza in contul personal al administratorului, atunci va rog mult sa aveti in vedere urmatoarea baza legala:
Art.144 alin (1) si (3) din Legea 31/1990.
“Este interzisa creditarea de catre societate a administratorilor acesteia, prin intermediul unor operatiuni precum:
a) acordarea de imprumuturi administratorilor;
b) acordarea de avantaje financiare administratorilor cu ocazia sau ulterior incheierii de catre societate cu acestia de operatiuni de livrare de bunuri, prestari de servicii sau executare de lucrari;
Prevederile de mai sus nu se aplica:
a) in cazul operatiunilor a caror valoare exigibila cumulata este inferioara echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro;
b) in cazul in care operatiunea este incheiata de societate in conditiile exercitarii curente a activitatii sale, iar clauzele operatiunii nu sunt mai favorabile administratorului decat cele pe care, in mod obisnuit, societatea le practica fata de terte persoane.”
si conform art. 272. alin (1) lit c) Se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda administratorul, care se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, de la societatea pe care o administreaza, suma imprumutata fiind superioara limitei prevazute de mai sus.
Solutia ar fi, daca se doreste remedierea situatiei depunerea sumei de bani incasate in contul bancar al societatii cu explicatia incasare pentru clientul X sau in casierie, dar aici tinand cont de plafonul zilnic de plati si de caracterul fragmentat daca este cazul.
Daca banii nu se intorc in societate si raman la dispozitia administratorului atunci vom inregistra in contabilitate in felul urmator:
1. Incasare facturii in contul administratorului:
461.admin = 4111
Suma incasata de administrator o puteti trata ca pe dividende. Calcul impozit pe dividende aferent sumelor platite, aplicand metoda sutei marite:
1171 = 457 suma bruta (este necesar ca societatea sa fi avut profit, daca este pe pierdere nu se pot repartiza dividende)
457 = 461.admin suma neta
457 = 446 impozit dividende
446 = 5121 plata impozit dividende
Mai exista riscul de reincadrare a sumei de catre inspectorii ANAF la venituri din alte surse aplicand un impozit de 10%.
SAU
Puteti sa realizati toate procedurile prin intermediul contului 542.
1. Incasare facturii in contul administratorului:
542.admin = 4111
2. Plata facturi furnizori, salarii, etc. din contul administratorului:
401 = 542.admin
421 = 542.admin
La sfarsitul lunii contabile, o sa aveti un sold debitor sau creditor in contului 542, iar acesta va reflecta suma de incasat de la administrator, respectiv suma de platit administratorului.
Totodata, as dori sa mai mentionez ca daca preferati sa inregistrati tranzactiile conform variantei 2 (cea mai frecvent utilizata in practica) chiar daca nu veti impozita sumele incasate de administrator ca si dividende, tot va exista riscul de reincadrare din partea ANAF.
Operatiunile de incasari/plati vor fi inregistrate in baza extrasului de cont furnizat de catre administrator pentru cele achitate prin card/virament bancar, respectiv bon fiscal/chitanta pentru cele achitate in numerar.
V-ar fi de mare folos daca administratorul ar putea sa va pregateasca un decont (chiar si in excel), in care mentioneaza toate platile efectuate, precum si documentele justificative aferente.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Intrebari similare din categoria Case marcat
10Ian2025
Garantie SGR comerciant
de
Constanta Popa
valabil la 10 Ian 2025
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu o dilema privind inregistrarea SGR-ului pe casa de marcat. Avem un client care detine trei firme (doua SRL-uri si un II) cu acelasi obiect de activitate comert cu produse alimentare si bauturi. Pentru activitatea celor trei magazine a fost activat si un centru de colectare SGR.Pe scurt, firma noastra vinde bauturi pentru care inregistreaza SGR pe casa de marcat si, la ...
31Dec2024
Incasari si plati in numerar pentru anul 2025
de
Bajan Camelia
valabil la 31 Dec 2024
Intrebare: Pentru anul 2025, care sunt plafoanele de incasari si plati in numerar: Intre doua persoane juridice? 1. Care este suma maxima care poate fi platita de o societate comerciala catre persoane fizice pe zi? 2. Care este suma maxima care poate fi platita de o societate comerciala catre o persoana juridica pe zi? 3. Care este suma maxima care poate fi platita de o societate comerciala in ...
07Dec2024
Incasari cu bon fiscal. Factura, Plafon incasari in numerar
de
Dana Hristu
valabil la 07 Dec 2024
Intrebare: O PFA care ofera servicii de reparatii motoare si emite bonuri fiscale pentru clienti:1. De la ce suma este obligat sa emita si factura impreuna cu bonul fiscal?2. Exista un plafon maxim pentru incasari? Spre exemplu, in cazul incasarilor cu chitanta, plafonul maxim este de 5.000 lei pe zi per client. Care este plafonul in cazul bonului fiscal?3. Daca un client solicita bon fiscal cu RO, dar ...
29Nov2024
Proiect cu privire la incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit
de
Dana Hristu
valabil la 29 Nov 2024
Intrebare: Intr-un proiect de lege regasim:Pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii vor pune la dispozitie bonuri fiscale emise de aparate de marcat electronice fiscale (...) doar la solicitarea clientilor. Neeliberarea bonului fiscal nu va afecta drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor (...), ...
26Nov2024
Prestari servicii in constructii. Incasare cu chitanta
de
Vera Constantin
valabil la 26 Nov 2024
Intrebare: O societate care presteaza servicii de constructii emite facturi catre persoane fizice, pe care le incaseaza in numerar, cu chitanta.Are obligatia dotarii cu case de marcat sau intra la exceptii? 2. Exista situatii in care, pentru aceeasi persoana, se efectueaza mai multe lucrari pe o perioada indelungata de timp (ex. constructia unei case) si se emit mai multe facturi pe faze ale ...
25Nov2024
Sold negativ contul 5125
de
Vera Constantin
valabil la 25 Nov 2024
Intrebare: Exista in contabilitate un sold debitor negativ la cont 5125. Cum se poate inchide corect?