Legea nr. 101/2021. Modificari aduse legii pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor
29 Apr 2021
Act normativ: Legea nr. 101/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 446 din 27 aprilie 2021
Principalele modificari
Atentie! Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu 30 aprilie 2021
1. Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.»".
Potrivit vechilor prevederi, entitatile raportoare erau obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi; sau
c) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi; sau
d) in orice alte situatii sau cu privire la elemente care sunt de natura sa ridice suspiciuni referitoare la caracterul, scopul economic sau motivatia tranzactiei, cum ar fi existenta unor anomalii fata de profilul clientului, precum si atunci cand exista indicii ca datele detinute despre client ori beneficiarul real nu sunt reale sau de actualitate, iar clientul refuza sa le actualizeze ori ofera explicatii care nu sunt plauzibile.
2. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, anual sau ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.
3. Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei prevazute pct 2 regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat.
Potrivit vechilor prevederi, erau exceptate de la obligatia depunerii declaratiei:
a) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat;
b) persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali.
4. Declaratia anuala se depune la oficiul registrului comertului in care este inmatriculata persoana juridica in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale, iar daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 446 din 27 aprilie 2021
Principalele modificari
Atentie! Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu 30 aprilie 2021
1. Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.»".
Potrivit vechilor prevederi, entitatile raportoare erau obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi; sau
c) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi; sau
d) in orice alte situatii sau cu privire la elemente care sunt de natura sa ridice suspiciuni referitoare la caracterul, scopul economic sau motivatia tranzactiei, cum ar fi existenta unor anomalii fata de profilul clientului, precum si atunci cand exista indicii ca datele detinute despre client ori beneficiarul real nu sunt reale sau de actualitate, iar clientul refuza sa le actualizeze ori ofera explicatii care nu sunt plauzibile.
2. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, anual sau ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.
3. Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei prevazute pct 2 regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat.
Potrivit vechilor prevederi, erau exceptate de la obligatia depunerii declaratiei:
a) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat;
b) persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali.
4. Declaratia anuala se depune la oficiul registrului comertului in care este inmatriculata persoana juridica in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale, iar daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
11Nov2021
Firmele care nu au depus declaratia privind beneficiarul real pot fi dizolvate
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021
11Nov2021
Legea nr. 267/2021. Incepand cu 1 ianuarie 2022 institutiilor le este interzis sa solicite copii de pe documente emise de stat
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021
10Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1783/2021. Prima raportare SAF-T pentru marii contribuabili
de
Ionut Jinga
10 Nov 2021
05Nov2021
Optimizare fiscala prin prisma contributiei la fondul de handicap
de
Ionut Jinga
05 Nov 2021
12Oct2021
OUG nr. 120/2021. Sistemul national privind factura electronica
de
Ionut Jinga
12 Oct 2021