Legea responsabilitatii fiscal-bugetare (republicare)
20 Mai 2015
Monitorul Oficial nr. 0330 din 14 Mai 2015
Lege nr. 69 din 16 Aprilie 2010
Legea responsabilitatii fiscal bugetare se incadreaza in actele normative ce impun principii de functionare politicii fiscal-bugetare, stabilesc politici economice privind gradul maxim de indatorare si valoarea datoriei publice si stabilesc reguli privind rectificarile bugetare.
In teorie, acesta este un act normativ foarte important daca s-ar respecta in totalitate in forma adoptata si daca nu s-ar repeta experientele din perioada 2010-2015, de la prima aparitie a legii, cand, in ciuda unor prevederi normative exprese din lege, s-au gasit de fiecare data solutii juridice de introducere a unor derogari de la prezenta lege.
In acest sens, prezentam cateva aspecte importante ale legii.
Obiectivele politicii fiscal bugetare sunt:
a)mentinerea datoriei publice la un nivel sustenabil pe termen mediu si lung;
b)gestionarea prudenta a resurselor si a obligatiilor asumate ale sectorului public si a riscurilor fiscal-bugetare;
c)mentinerea unui nivel adecvat al resurselor bugetare pentru plata serviciului datoriei publice;
d)asigurarea predictibilitatii nivelului cotelor si bazelor de impozitare sau taxare.
Observam ca aceste obiective sunt foarte corecte la nivel de doctrina economica. Punerea in practica lasa de multe ori de dorit.
Principiile pe care le va respecta Guvernul in politicile fiscal bugetare sunt:
Probabil in viitor, nu neaparat unul foarte apropiat, vom vedea principiul stabilitatii sau principiul responsabilitatii aplicat, pentru ca in ultimii ani, prin sutele de modificari fiscale nu am observat nicio predictibilitate.
Printre alte aspecte pe care noi le consideram importante observam ca in momentul in care datoria publica atinge parametrii de 55%-60% din produsul intern brut se impun masuri guvernamentale de reducere a acestei datorii.
Din punctul de vedere al disciplinei bugetare se reitereaza faptul ca intr-un an fiscal pot exista maxim doua rectificari bugetare operate in cea de-a doua jumatate a anului. Poate fi operata o rectificare bugetara in primul semestru doar in cazul unor deteriorari semnificative a parametrilor bugetari.
Sa speram ca aceasta lege de doctrina economicp, buna ca nivel de continut, va fi aplicata in mod corespunzator fara derogarile de rigoare.
Lege nr. 69 din 16 Aprilie 2010
Legea responsabilitatii fiscal bugetare se incadreaza in actele normative ce impun principii de functionare politicii fiscal-bugetare, stabilesc politici economice privind gradul maxim de indatorare si valoarea datoriei publice si stabilesc reguli privind rectificarile bugetare.
In teorie, acesta este un act normativ foarte important daca s-ar respecta in totalitate in forma adoptata si daca nu s-ar repeta experientele din perioada 2010-2015, de la prima aparitie a legii, cand, in ciuda unor prevederi normative exprese din lege, s-au gasit de fiecare data solutii juridice de introducere a unor derogari de la prezenta lege.
In acest sens, prezentam cateva aspecte importante ale legii.
Obiectivele politicii fiscal bugetare sunt:
a)mentinerea datoriei publice la un nivel sustenabil pe termen mediu si lung;
b)gestionarea prudenta a resurselor si a obligatiilor asumate ale sectorului public si a riscurilor fiscal-bugetare;
c)mentinerea unui nivel adecvat al resurselor bugetare pentru plata serviciului datoriei publice;
d)asigurarea predictibilitatii nivelului cotelor si bazelor de impozitare sau taxare.
Observam ca aceste obiective sunt foarte corecte la nivel de doctrina economica. Punerea in practica lasa de multe ori de dorit.
Principiile pe care le va respecta Guvernul in politicile fiscal bugetare sunt:
- principiul transparentei;
- principiul stabilitatii;
- principiul responsabilitatii fiscale;
- principiul echitatii;
- principiul eficientei;
- principiul eficientei cheltuielilor de personal platite din fonduri publice.
Probabil in viitor, nu neaparat unul foarte apropiat, vom vedea principiul stabilitatii sau principiul responsabilitatii aplicat, pentru ca in ultimii ani, prin sutele de modificari fiscale nu am observat nicio predictibilitate.
Printre alte aspecte pe care noi le consideram importante observam ca in momentul in care datoria publica atinge parametrii de 55%-60% din produsul intern brut se impun masuri guvernamentale de reducere a acestei datorii.
Din punctul de vedere al disciplinei bugetare se reitereaza faptul ca intr-un an fiscal pot exista maxim doua rectificari bugetare operate in cea de-a doua jumatate a anului. Poate fi operata o rectificare bugetara in primul semestru doar in cazul unor deteriorari semnificative a parametrilor bugetari.
Sa speram ca aceasta lege de doctrina economicp, buna ca nivel de continut, va fi aplicata in mod corespunzator fara derogarile de rigoare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
07Dec2020
ONG. Simplificari privind inscrierea in Registrul Unitatilor de Cult si exceptii de la depunerea Declaratiei privind Beneficiarul Real
de
Ionut Jinga
07 Dec 2020
21Iun2017
ANAF: Modificari ale Codului fiscal aduse de Legea nr.136/2017
de
PortalContabilitate.ro
21 Iun 2017
16Iun2017
Ce modificari din Codul fiscal intra in vigoare la 17 iunie?
de
PortalContabilitate.ro
16 Iun 2017
19Mai2017
Noutati privind aplicarea impozitului specific unor activitati
de
PortalContabilitate.ro
19 Mai 2017
20Apr2017
ANAF vine cu propuneri noi in ce priveste Legea preventiei
de
PortalContabilitate.ro
20 Apr 2017
18Apr2017
Impozitul specific 2017: Normele metodologice au fost publicate. Cele 25 exemple de calcul!
de
PortalContabilitate.ro
18 Apr 2017