Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 22 Decembrie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Factura fara CIF. Regim TVA
    Primim facturi de la Cookiebot, care contin doar denumirea firmei si numele angajatului care a facut contul pe aceasta platforma, fara CIF. Facturile sunt emise cu 19%, de catre firma din DK care se regaseste in VIES. Se pot inregistra cu t...
    mai mult

Noi facilitati fiscale: Procedura de anulare a obligatiilor accesorii pentru debitele restante la 31 august 2024. Ce trebuie sa stii si cum poti beneficia

23 Sep 2024Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul ANAF nr. 5521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare

Publicare: in Monitorul oficial nr. 944/19.09.2024
 
Principalele prevederi

Ordinul aproba Procedura de anulare a unor obligatii bugetare, conform art. I—XVI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin. 

PROCEDURA de anulare a unor obligatii bugetare
 
Prezenta procedura se aplica obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de catre organele vamale.

Prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se intelege obligatii fiscale principale reprezentand impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat, precum si obligatii accesorii aferente acestora, stabilite prin: 
a) declaratii fiscale; 
b) decizii de impunere; 
c) decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii; 
d) orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat. 

Debitorii ce pot beneficia de facilitatile prevazute in prezenta procedura sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice. 

In categoria debitorilor prevazuti mai sus se includ si urmatorii debitori: 
a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii; 
b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii; 
c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare; 
d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2024.
e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.
 
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale potrivit legii, organul fiscal verifica indeplinirea conditiilor prevazute in ordonanta de urgenta, distinct, respectiv separat de obligatiile bugetare existente pe codul unic de inregistrare/codul de inregistrare fiscala, fata de cele inregistrate pe codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, potrivit legii, sens in care notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare si/sau cererea de anulare a unor obligatii bugetare, dupa caz, se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata. 

Obiectul facilitatilor fiscale 

Organul fiscal central acorda urmatoarele facilitati fiscale: 
a) amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifica organul fiscal;
b) anularea obligatiilor de plata accesorii; 
c) amanarea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifica organul si care se incadreaza in prevederile art. XVI din ordonanta de urgenta; 
d) anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se incadreaza in prevederile art. XVI din ordonanta de urgenta. 

Categoriile de obligatii de plata accesorii care, potrivit ordonantei de urgenta, pot face obiectul facilitatilor fiscale sunt urmatoarele: a) dobanzi/majorari de intarziere; b) penalitati de intarziere/penalitati de nedeclarare/penalitati; c) orice alte obligatii de plata accesorii. 

Nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale: 
a) reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene; 
b) care fac obiectul unor procese penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta sau care incep ulterior acestei date; 
c) stabilite prin hotarari penale definitive; 
d) reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.

De retinut: Nu se acorda anularea obligatiilor de plata accesorii aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente ulterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, chiar daca declaratia de impunere a fost depusa anterior acestei date.

Procedura de acordare a amanarii la plata 

Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, respectiv a obligatiilor de plata accesorii si/sau a unui procent din obligatiile bugetare principale, dupa caz, potrivit ordonantei de urgenta, prin depunerea unei notificari, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura, astfel:
a) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul „Spatiu privat virtual”, denumit in continuare SPV;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV; 
c) prin intermediul serviciului SPV. 

Dupa primirea notificarii prevazute mai sus, organul fiscal procedeaza la: 
a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii.  
b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. II—V si XVI din ordonanta de urgenta.

Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.

In cazul in care exista neconcordante intre sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala si evidenta contabila a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii certificatului de atestare fiscala. Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezenta procedura, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noul certificat de atestare fiscala. 
 
Dupa clarificarea neconcordantelor, autoritatea/institutia publica transmite organului fiscal documentul privind punerea de acord a respectivei situatii. 
 
Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor , organul fiscal emite decizia de amanare la plata a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 4 la prezenta procedura, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii, prevazuta in anexa nr. 5 la prezenta procedura, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II—V si XVI din ordonanta de urgenta.
 
Procedura de acordare a anularii unor obligatii bugetare 
 
Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori,  in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare, conform modelului prevazut in anexa nr. 8 la prezenta procedura, depusa la organul fiscal central competent prin modalitatile prevazute mai sus. 

Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv. In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite autoritatilor/institutiilor publice care au competenta, potrivit legii, de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii o copie a cererii de anulare depuse de debitor, in vederea acordarii anularii la plata a unor obligatii bugetare sau respingerii cererii, dupa caz.

Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate situatiile prevazute la art. II—V si XVI din ordonanta de urgenta, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea. 
 
In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare, organul fiscal central: 
a) analizeaza indeplinirea conditiilor prevazute de art. II—V si XVI din ordonanta de urgenta. In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite o notificare acestor autoritati/institutii pentru ca acestea sa emita decizie de anulare a unor obligatii bugetare sau decizie de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, dupa caz; 
b) emite si comunica, daca este cazul, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, in vederea actualizarii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii;
c) reface evidenta fiscala in situatia in care au fost stinse obligatiile bugetare ce pot face obiectul anularii; 
d) emite decizia de anulare a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 9 la prezenta procedura, sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 10 la prezenta procedura, dupa caz.

In situatia in care au fost stinse obligatiile bugetare incepand cu data de 6 septembrie 2024, ce pot face obiectul anularii, precum si in cazul celor incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data de 6 septembrie 2024 achitate odata cu plata ratei de esalonare potrivit art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, se naste dreptul de restituire al debitorului, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala. 

Anularea obligatiilor in cazul persoanelor care au in derulare o esalonare la plata

In cazul debitorilor care au in derulare o esalonare la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala si doresc sa beneficieze de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor conform art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, acestia depun cererea de anulare a unor obligatii bugetare, fara a fi necesara notificarea organului fiscal cu privire la intentia lor si fara a se emite certificat de atestare fiscala si decizie de amanare la plata a unor obligatii bugetare. 

In acest caz, dupa depunerea cererii de anulare a unor obligatii bugetare, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, organul fiscal emite si comunica, concomitent: 
a) decizia de anulare a unor obligatii bugetare; 
b) decizia de anulare a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare amanate la plata, dupa caz, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala; 
c) decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, dupa finalizarea esalonarii la plata, respectiv procentul de 25% ramas de plata dupa reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare ca urmare a stingerii obligatiilor fiscale principale prin esalonare la plata, in vederea anularii conform ordonantei de urgenta. 

In situatia in care au fost stinse obligatii de plata accesorii incluse in rate cu termene de plata inainte de data de 6 septembrie 2024, acestea nu pot face obiectul anularii si, respectiv, restituirii, iar cele cu termene de plata si stinse dupa aceasta data pot face obiectul anularii, potrivit art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, pentru care se naste dreptul de restituire al debitorului, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala. 

Prevederile prezentului alineat se aplica in mod corespunzator si in cazul procentului de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta. 
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Procedura de corectare a erorilor contabile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x