Noua HG 1.393/2024: Modificari privind micro si IMCA
14 Nov 2024
Normele metodologice ale Codului Fiscal au fost actualizate printr-o noua Hotarare de Guvern (HG 1393/2024), aducand modificari importante pentru antreprenori si pentru sistemul fiscal in general. Printre cele mai relevante modificari se numara clarificari in domeniul IMCA (impozitul minim pe cifra de afaceri), al impozitului pe veniturile microintreprinderilor si al accizelor.
De asemenea, pentru microintreprinderi, se aduc clarificari importante privind notiunea de „detinere indirecta de titluri de participare” si situatiile in care o societate poate sa ramana sau nu sub regimul fiscal al microintreprinderilor.
Asadar, prezentam principalele modificari la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal:
I. privind impozitul minim pe cifra de afaceri
Indicatorul venituri totale (VT) , utilizat pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) reprezinta totalul veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, din care au fost scazute reducerile comerciale acordate ulterior facturarii.
Scaderea veniturilor reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli se efectueaza de catre platitorii de accize, dupa cum urmeaza:
1.antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau orice alta persoana care elibereaza produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau in numele careia se efectueaza aceasta eliberare;
2.importatorul;
3.destinatarul certificat;
4.distribuitorii sau redistribuitorii autorizati de gaz natural;
5.operatorii economici producatori sau operatorii economici care efectueaza achizitii intracomunitare ori care importa carbune, cocs si lignit;
6.producatorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrica;
7.operatorii economici care produc si comercializeaza in Romania produsele prevazute laart. 439din Codul fiscal, achizitioneaza din teritoriul Uniunii Europene ori importa respectivele produse.
In cazul in care contribuabilii datoreaza impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, creditul fiscal extern care se scade din acesta este cel determinat potrivit dispozitiilorart. 39din Codul fiscal.
Impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reprezinta impozit pe profit pentru aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Sunt date exemple de calcul privind impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul pe profit pentru efectuarea comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri
II. privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, o persoana juridica romana cu asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, 25% sau mai putin de 25% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot verifica, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, conditiile prevazute la art. 47 alin. (1)lit. c)-g)sii)din Codul fiscal, coroborate, dupa caz, cu cele prevazute la alin. (11) al aceluiasi articol. Pentru asociatii/actionarii persoanei juridice respective, procentul de detinere din valoarea/numarul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot se calculeaza pe baza detinerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.
Detinerea indirecta se refera la situatia in care o persoana detine o cota-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoana juridica, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectiva detine titluri de participare sau drepturi de vot. Detinerea indirecta se calculeaza prin inmultirea procentelor detinerilor, incepand cu procentul detinerii sale directe la prima persoana juridica romana detinuta si continuand cu procentele de detinere, pe lantul de persoane juridice, pana la cea pentru care se verifica statutul de microintreprindere.
Exemplul 1
Persoana juridica romana, PJ1, prezinta la sfarsitul anului precedent detineri directe si/sau indirecte la alte trei persoane juridice romane, respectiv PJ2, PJ3 si PJ4.
-Societatea PJ1 detine direct 70% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ2;
-Societatea PJ1 detine indirect 35% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ3, respectiv 70% x 50% = 35%;
-Societatea PJ1 are in PJ4 o detinere totala de 41%, formata din detinerea directa, de 20%, si din detinerea indirecta, de 21%, respectiv 70% x 50% x 60% = 21%.
Sunt exemplificate situatiile in care se determina plafonul de 500.000 euro atunci cand persoana fizica obtine venituri din activitati independente si detine titluri de participare intr-o societate.
Referitor la conditia privind depunerea in termen a situatiilor financiare anuale
Pentru aplicarea in anul fiscal N a sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, referirea la situatiile financiare anuale vizeaza doar persoana juridica romana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N - 2 si/sau cele corespunzatoare anilor anteriori anului N - 2 din perioada de existenta a persoanei juridice romane respective.
Referitor la regulile de iesire in cursul anului fiscal din sistemul microintreprinderilor
In cursul anului fiscal N, regulile de iesire pe motiv de nedepunere in termen a situatiilor financiare anuale se aplica prin referinta la situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar N - 1 si la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilitatii.
Referitor la baza impozabila privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Se abroga prevederea din norme conform careia in cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in functiune.
III. privind accizele
Sunt modificari care vizeaza in special antrepozitarii autorizati pentru productia de tutun prelucrat.
De asemenea, pentru microintreprinderi, se aduc clarificari importante privind notiunea de „detinere indirecta de titluri de participare” si situatiile in care o societate poate sa ramana sau nu sub regimul fiscal al microintreprinderilor.
Asadar, prezentam principalele modificari la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal:
I. privind impozitul minim pe cifra de afaceri
Indicatorul venituri totale (VT) , utilizat pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) reprezinta totalul veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, din care au fost scazute reducerile comerciale acordate ulterior facturarii.
Scaderea veniturilor reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli se efectueaza de catre platitorii de accize, dupa cum urmeaza:
1.antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat sau orice alta persoana care elibereaza produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau in numele careia se efectueaza aceasta eliberare;
2.importatorul;
3.destinatarul certificat;
4.distribuitorii sau redistribuitorii autorizati de gaz natural;
5.operatorii economici producatori sau operatorii economici care efectueaza achizitii intracomunitare ori care importa carbune, cocs si lignit;
6.producatorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrica;
7.operatorii economici care produc si comercializeaza in Romania produsele prevazute laart. 439din Codul fiscal, achizitioneaza din teritoriul Uniunii Europene ori importa respectivele produse.
In cazul in care contribuabilii datoreaza impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, creditul fiscal extern care se scade din acesta este cel determinat potrivit dispozitiilorart. 39din Codul fiscal.
Impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reprezinta impozit pe profit pentru aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Sunt date exemple de calcul privind impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul pe profit pentru efectuarea comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri
II. privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, o persoana juridica romana cu asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, 25% sau mai putin de 25% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot verifica, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, conditiile prevazute la art. 47 alin. (1)lit. c)-g)sii)din Codul fiscal, coroborate, dupa caz, cu cele prevazute la alin. (11) al aceluiasi articol. Pentru asociatii/actionarii persoanei juridice respective, procentul de detinere din valoarea/numarul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot se calculeaza pe baza detinerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.
Detinerea indirecta se refera la situatia in care o persoana detine o cota-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoana juridica, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectiva detine titluri de participare sau drepturi de vot. Detinerea indirecta se calculeaza prin inmultirea procentelor detinerilor, incepand cu procentul detinerii sale directe la prima persoana juridica romana detinuta si continuand cu procentele de detinere, pe lantul de persoane juridice, pana la cea pentru care se verifica statutul de microintreprindere.
Exemplul 1
Persoana juridica romana, PJ1, prezinta la sfarsitul anului precedent detineri directe si/sau indirecte la alte trei persoane juridice romane, respectiv PJ2, PJ3 si PJ4.
-Societatea PJ1 detine direct 70% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ2;
-Societatea PJ1 detine indirect 35% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ3, respectiv 70% x 50% = 35%;
-Societatea PJ1 are in PJ4 o detinere totala de 41%, formata din detinerea directa, de 20%, si din detinerea indirecta, de 21%, respectiv 70% x 50% x 60% = 21%.
Sunt exemplificate situatiile in care se determina plafonul de 500.000 euro atunci cand persoana fizica obtine venituri din activitati independente si detine titluri de participare intr-o societate.
Referitor la conditia privind depunerea in termen a situatiilor financiare anuale
Pentru aplicarea in anul fiscal N a sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, referirea la situatiile financiare anuale vizeaza doar persoana juridica romana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N - 2 si/sau cele corespunzatoare anilor anteriori anului N - 2 din perioada de existenta a persoanei juridice romane respective.
Referitor la regulile de iesire in cursul anului fiscal din sistemul microintreprinderilor
In cursul anului fiscal N, regulile de iesire pe motiv de nedepunere in termen a situatiilor financiare anuale se aplica prin referinta la situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar N - 1 si la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilitatii.
Referitor la baza impozabila privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Se abroga prevederea din norme conform careia in cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in functiune.
III. privind accizele
Sunt modificari care vizeaza in special antrepozitarii autorizati pentru productia de tutun prelucrat.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!