Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X


Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Noiembrie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI

Seminare online

Vezi aici toate evenimentele >>>

Webinar LIVE cu Adrian Benta - 5 noiembrie. E-Transport, E-Factura, E-TVA si inspectiile fiscale


Webinar dedicat abonatilor Portal Contabilitate

Lector: dl. Adrian Benta, analist fiscal


 

Tematica se concentreaza pe Noutatile Legislative cu accent pe:


Webinarul poate fi urmarit oricand pe parcursul abonamentului.



Va multumim!

Echipa Portal Contabilitate

Noutati legislative fiscal-contabile

10 Dec 2018
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

Colectivul Rentrop & Straton


Va aducem la cunostinta aparitia urmatoarelor acte normative:
1. Ordinul presedintelui ANAF nr. 2846 din 16 noiembrie 2018 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata stabilite prin "Decizia de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal", precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 1032 din 5 decembrie 2018).
Precizari suplimentare:
Procedura se aplica persoanelor care au depus formularul 604 "Declaratie pentru stabilirea obligatiilor de plata cu titlu de CASS datorata de persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal" si carora li s-a emis si comunicat "Decizia de impunere privind CASS datorata de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal".

Contribuabilii solicita incetarea obligatiilor de plata privind CASS stabilita prin decizia de impunere, prin depunerea unuia dintre urmatoarele formulare, dupa caz:
 "Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice".
 "Notificare privind incetarea obligatiilor de plata stabilite prin Decizia de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal".
Anularea obligatiilor de plata privind contributia de asigurari sociale de sanatate se face incepand cu luna depunerii documentelor de mai sus.
Anularea obligatiilor de plata privind CASS stabilite si comunicate prin decizie de impunere se face, de catre ANAF din oficiu, pentru persoanele fizice care nu isi exprima optiunea de plata a CASS prin depunerea declaratiei unice sau a notificarii. In acest caz, anularea obligatiilor de plata privind contributia de asigurari sociale de sanatate se face incepand cu luna implinirii termenului legal de depunere a declaratiei unice in anul 2019, inclusiv.
2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3659 din 26 noiembrie 2018 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare unitara a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 1037 din 6 decembrie 2018).
Precizari suplimentare:
Incepand cu data de 1 noiembrie 2018, a fost stabilita cota redusa de TVA de 5% pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.

Prin ordin, se expliciteaza serviciile de alimentatie care beneficiaza de aceasta cota redusa de TVA de 5%, aducandu-se si o serie de exemple concrete.

Sunt aduse astfel o serie de precizari pentru a se delimita in mod clar activitatile de alimentatie desfasurate de agentii economici in:
• livrari de alimente, pentru care se aplica TVA de 9%;
• prestari de servicii de restaurant sau catering, pentru care se aplica TVA de 5%;

Pentru incadrarea din punct de vedere al TVA a unei operatiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant sau catering trebuie efectuata o examinare calitativa a intregii operatiuni, din care sa reiasa daca elementele de prestare de servicii care preceda si insotesc livrarea alimentelor sunt sau nu preponderente.
In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.
Va prezentam mai jos principalele instructiuni si exemple concrete privind aplicarea cotei reduse de TVA:

Potrivit prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, se aplica o cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.

Potrivit prevederilor art. 291 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, se aplica o cota redusa de TVA de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.

In conformitate cu prevederile pct. 18 alin. (1) din Normele metodologice, in sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering reprezinta servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.

In conformitate cu prevederile pct. 18 alin. (2) din Normele metodologice, in sensul TVA, furnizarea de produse alimentare si/sau de bauturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fara, dar fara vreun alt serviciu conex, nu se considera a fi servicii de restaurant sau catering in sensul pct. 18 alin. (1) din normele metodologice.

Pentru incadrarea din punct de vedere al TVA a unei operatiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant sau catering trebuie efectuata o examinare calitativa a intregii operatiuni, din care sa reiasa daca elementele de prestare de servicii care preceda si insotesc livrarea alimentelor sunt sau nu preponderente, astfel cum rezulta si din hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cauzele conexate C 497/09 Manfred Bog, C 499/09 CinemaxX Entertainment GmbH & Co. K, C 501/09 Lothar Lohmeyer si C 502/09 Fleischerei Nier GmbH & Co. KG.

In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.

Elementele de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispozitia clientului de tacamuri de unica folosinta, furnizarea de servetele de hartie, de mustar, ketchup, maioneza sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generala a ofertei/meniului.

Elementele de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant sau catering in sensul TVA trebuie sa fie diferite de cele prevazute anterior. Astfel de elemente includ, fara a se limita la acestea: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele si scaunele, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente. Punerea la dispozitie a unor elemente de mobilier intr-o zona a carei destinatie principala nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natura a conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.

Pentru incadrarea operatiunilor efectuate de o persoana impozabila ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant sau catering nu are relevanta codul CAEN atribuit activitatii sale. De asemenea, complexitatea prepararii mancarii nu are nicio influenta asupra incadrarii operatiunii.

Punerea la dispozitia clientilor a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clientilor sa ia loc, nu constituie decat prestatii minore, accesorii livrarii de alimente, care nu sunt de natura sa conduca la calificarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.

In situatia persoanelor impozabile care ofera clientilor atat servicii de restaurant, cat si livrari de alimente „la pachet”, pentru calificarea operatiunii drept livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant, este definitorie optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii.

In scopul incadrarii unei operatiuni drept prestare de servicii de catering, mai multe combinatii de operatiuni pot fi luate in considerare in functie de dorintele clientilor, de la simpla pregatire si livrare a felurilor de mancare pana la prestatia completa, care cuprinde, in plus, punerea la dispozitie a veselei, a mobilierului, cum ar fi mese si scaune, prezentarea felurilor de mancare, decoratiunile, punerea la dispozitie a personalului care se ocupa cu servirea si cu consilierea pentru alcatuirea meniului si, daca este necesar, pentru alegerea bauturilor.
Exemple de operatiuni:
Exemplul nr. 1:
O societate livreaza mici, carnati, cartofi prajiti, etc., clientilor sai, in recipiente de unica folosinta au reutilizabile. Clientul primeste servetele, tacamuri de unica folosinta sau reutilizabile si ketchup, maioneza sau mustar.
Societatea a instalat trei mese de bar in fata standului. O parte din mancare este livrata pentru consumul imediat si o parte este livrata pentru a fi luata la pachet.
Indiferent daca mancarea este achizitionata de clienti pentru consumul la pachet sau pentru consumul la fata locului, in ambele situatii se considera ca societatea efectueaza livrari de alimente pentru care este aplicabila cota de TVA de 9%.
Serviciile conexe furnizate, constand in punerea la dispozitie a meselor de bar si a recipientelor/tacamurilor de unica folosinta sau reutilizabile reprezinta servicii accesorii livrarii de bunuri si nu servicii de natura a conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.
Exemplul nr. 2:
In cadrul unui eveniment, cum ar fi un concert/festival/targ de Craciun, o societate livreaza mici, carnati, cartofi prajiti, vin fiert, etc., clientilor sai, in recipiente din carton/plastic sau in recipiente reutilizabile. Clientul primeste servetele, tacamuri de unica folosinta sau reutilizabile si ketchup, maioneza sau mustar.
Societatea pune la dispozitia clientilor mese cu scaune in spatiul detinut in folosinta, precum si servicii de debarasare si curatare a meselor. O parte din produse se consuma la fata locului si o parte este livrata pentru a fi luata la pachet.
In situatia in care clientul isi exprima optiunea de a consuma alimentele la fata locului, se considera ca societatea realizeaza prestari de servicii de restaurant pentru care se aplica cota de TVA de 5%, cu exceptia vinului fiert pentru care se aplica cota standard de TVA. In situatia in care clientii isi exprima optiunea de a lua alimentele la pachet, se considera ca societatea realizeaza livrari de bunuri.
Punerea la dispozitie a scaunelor este relevanta, insa nu si utilizarea efectiva a acestora de catre clienti.
Pentru incadrarea operatiunii din perspectiva TVA este decisiva intentia exprimata de clientul de a consuma alimente in acel loc sau nu.
Exemplul nr. 3:
O pizzerie pune la dispozitia clientilor mese cu scaune in spatiul detinut in folosinta, precum si servicii de debarasare si curatare a meselor. O parte din produse se consuma la fata locului si o parte este livrata la destinatia indicata de client.
In cazul in care pizza este consumata de client in locatia pizzeriei, se considera ca are loc o prestare de servicii de restaurant.
In situatia in care clientul isi exprima optiunea de a lua pizza la pachet, se considera ca are loc o livrare de bunuri.
Daca pizza este transportata de personalul pizzeriei la destinatia indicata de client, fara alte servicii conexe, se considera, de asemenea, ca are loc o livrare de bunuri.
Exemplul nr. 4:
Un restaurant care se afla in zona comuna pentru servirea mesei a unui magazin de tip mall serveste produse alimentare (preparate sau preambalate) si bauturi (inclusiv alcoolice). Clientul are posibilitatea de a consuma in cadrul zonei respective produsele astfel achizitionate, avand acces la zona de mese si scaune, fara insa ca restaurantul sa aiba delimitata o zona proprie de mese sau o parte dintre acestea sa ii fie dedicata exclusiv. Zona de mese si scaune este folosita de catre toti agentii economici care activeaza in mall in zona respectiva, pe baza unor contracte incheiate de agentii economici cu proprietarul mall-ului.
Restaurantul pune la dispozitia clientilor tavi, farfurii/recipiente si tacamuri de unica folosinta/reutilizabile. Desi restaurantul nu detine propriile mese si scaune pentru servirea mesei, acestea apartinand proprietarului, dar suporta costurile de intretinere a spatiului de servire, precum si alte costuri comune, cum ar fi debarasarea meselor, curatenia spatiilor respective, accesul la toaleta, etc, se considera ca ofera suficiente servicii conexe necesare servirii mesei la locatia sa.
Prin urmare, in situatia in care clientul isi exprima optiunea de a consuma alimentele la fata locului, se considera ca restaurantul realizeaza prestari de servicii de restaurant.

Exemplul nr. 5:
Un restaurant ofera alimente si bauturi in regim de autoservire, punand la dispozitia clientilor mese cu scaune in spatiul detinut in folosinta, tavi, farfurii/recipiente, tacamuri de unica folosinta/reutilizabile, precum si servicii de debarasare si curatare a meselor.
In situatia in care clientul isi exprima optiunea de a consuma alimentele la fata locului, se considera ca restaurantul realizeaza prestari de servicii de restaurant.

Exemplul nr. 6:
Un hipermarket/supermarket ofera posibilitatea clientilor de a consuma in cadrul locatiei sale produse alimentare si bauturi, prin punerea la dispozitie a unei zone de mese si scaune, insotita de posibilitatea de a utiliza tavi, farfurii/recipiente si tacamuri de unica folosinta, precum si servicii de debarasare si curatare a meselor.
In situatia in care clientul isi exprima optiunea de a consuma alimentele la fata locului, se considera ca hypermarketul/supermarketul realizeaza prestari de servicii pentru care se aplica cota de TVA de 5%, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea la draft.

Exemplul nr. 7:
O fima furnizeaza servicii de mese festive si ofera mese gata pentru consum la o anumita ora si la cererea speciala a clientului pentru o sarbatoare a acestuia.
Firma consiliaza clientul cu privire la cantitatea de produse alimentare optima pentru numarul de persoane specificat de client, pune la dispozitia clientului vesela si tacamuri.
Personalul firmei aranjeaza bufetul introducand alimentele in dispozitivele de incalzire, aranjeaza mesele clientului, debaraseaza si curata mesele la finalul evenimentului.
Avand in vedere serviciile conexe furnizate clientului, conform solicitarii acestuia, se considera ca firma realizeaza servicii de catering.
Exemplul nr. 8:
O firma de catering furnizeaza in spital alimente pentru pacienti.
Firma de catering pregateste mancarea si o preda altei societati terte. Aceasta societate preia mancarea, o transporta la locatia spitalului, unde o portioneaza si o serveste pacientilor. Ulterior consumului alimentelor, societatea terta preia tacamurile si vesela pentru a le curata.
In situatia in care cel doua societati actioneaza independent, se considera ca firma de catering realizeaza o livrare de alimente catre spital supusa cotei de TVA de 9%, iar societatea terta efectueaza o prestare de servicii catre spital supusa cotei standard de TVA.
Daca societatea terta, ca subcontractor, factureaza serviciile prestate catre firma de catering, se considera ca in relatia cu spitalul firma de catering realizeaza prestari de servicii supuse cotei de TVA de 5%, intrucat spre deosebire de situatia de mai sus, in acest caz, livrarea de alimente este insotita de servicii conexe suficiente pentru incadrarea operatiunii ca prestare de servicii de catering, din punct de vedere al TVA.
Exemplul nr. 9:
O scoala ofera elevilor masa de pranz. Mancarea gata de consum este livrata de catre o firma de catering catre scoala, cutiile cu alimente fiind furnizate elevilor, de catre personalul scolii, la intervale de timp prestabilite.
Alimentele sunt consumate de elevi intr-o sala cu mese si scaune, in cadrul scolii.
Personalul scolii se ocupa, de asemenea, de curatarea salii, a meselor, vaselor si tacamurilor.
Se considera ca firma de catering A efectueaza livrari de alimente, deoarece realizeaza doar livrarea de feluri de mancare preparate si transportul acestora, fara alte servicii conexe.
Exemplul nr. 10:
O firma de catering furnizeaza catre clienti masa de pranz. Portiile sunt livrate in recipiente care o mentin calda, care urmeaza a fi preluate de firma si curatate. Operatiunea este considerata livrare de alimente, recipientele indeplinind in primul rand o functie de ambalare, iar preluarea si curatarea finala a acestora nu reprezinta servicii suficiente pentru a conduce la calificarea operatiunii drept serviciu de catering.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x