Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI

Seminare online

Vezi aici toate evenimentele >>>

Webinar LIVE cu Adrian Benta - 5 noiembrie. E-Transport, E-Factura, E-TVA si inspectiile fiscale


Webinar dedicat abonatilor Portal Contabilitate

Lector: dl. Adrian Benta, analist fiscal


 

Tematica se concentreaza pe Noutatile Legislative cu accent pe:


Webinarul poate fi urmarit oricand pe parcursul abonamentului.



Va multumim!

Echipa Portal Contabilitate

O noua cerinta pentru firme: Raportul privind impozitul pe profit. Cine si cand incepe aplicarea?

08 Sep 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul nr. 2048/2022 privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici

Data intrarii in vigoare: 01 ianuarie 2023

Publicare:  in Monitorul Oficial, Partea I nr. 878 din 07 septembrie 2022

Principalele prevederi

I. Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
  • Prezentele reglementari transpun si prevederile din Directiva (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste prezentarea, de catre anumite intreprinderi si sucursale, de informatii privind impozitul pe profit, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 429 din data de 1 decembrie 2021.
  • Este introdus un capitol nou in reglementarile contabile, cap. 13 1 "Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit"
In intelesul prezentului capitol se aplica urmatoarele definitii:
  • societate-mama finala inseamna o entitate care intocmeste situatiile financiare anuale consolidate ale celui mai mare grup de entitati;
  • situatii financiare anuale consolidate inseamna situatiile financiare care sunt intocmite de o societate-mama a unui grup, in care activele, datoriile, capitalurile proprii, veniturile si cheltuielile sunt prezentate ca fiind cele ale unei singure entitati economice;
  • jurisdictie fiscala inseamna un stat sau o jurisdictie nestatala care are autonomie fiscala in ceea ce priveste impozitul pe profit;
  • entitate autonoma inseamna o entitate care nu face parte dintr-un grup.
Entitatile si sucursalele care au obligatia de a transmite rapoarte cu privire la impozitul pe profit

1. Societatile-mama finale, a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

2. O societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la pct. 1 atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.

3. Entitatile autonome a caror cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale individuale, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

4. O entitate autonoma nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la pct. 3 atunci cand cifra de afaceri neta a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare.

5. Prevederile pct. 1-4  nu se aplica entitatilor autonome sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala.

6.  Filialele mijlocii si mari,  care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta prezentelor reglementari, atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

7. Filialele mijlocii si mari nu mai fac obiectul obligatiilor de raportare stabilite mai sus atunci cand totalul cifrei de afaceri nete consolidate a societatii-mama finale la data bilantului sau scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.

8. Sucursalele din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind societatea-mama finala sau entitatea autonoma, in ceea ce priveste cel mai recent dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

In cazul in care nu sunt furnizate toate informatiile solicitate, sucursala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile pe care aceasta le detine, le-a obtinut sau le-a dobandit, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala sau entitatea autonoma nu a pus la dispozitie informatiile necesare.

Obligatiile de raportare se aplica numai sucursalelor a caror cifra de afaceri neta a depasit pragul indicat la pct. 9 alin. (3) din Reglementari  (35.000.000 lei, echivalentul a 7.893.906 euro), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

O sucursala supusa obligatiilor de raportare in temeiul prezentului punct nu mai face obiectul acestor obligatii atunci cand cifra sa de afaceri neta scade sub pragul indicat la pct. 9 alin. (3) din Reglementari (35.000.000 lei, echivalentul a 7.893.906 euro), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

Unei sucursale i se aplica regulile prevazute numai in cazul in care sunt indeplinite urmatoarele criterii:

a) entitatea care a deschis sucursala este fie o entitate afiliata unui grup a carui societate-mama finala nu este reglementata de legislatia unui stat membru si a carui cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare din ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate, fie o entitate autonoma a carei cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare; si
b) societatea-mama finala mentionata la lit. a) nu are o filiala mijlocie sau mare.

Continutul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit

1. Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit care trebuie prezentat include informatii cu privire la toate activitatile entitatii autonome sau ale societatii-mama finale, inclusiv activitatile tuturor entitatilor afiliate, consolidate in situatiile financiare aferente exercitiului financiar in cauza.

2. Informatiile mentionate la pct. 1 cuprind:

a) numele societatii-mama finale sau al entitatii autonome, exercitiul financiar in cauza, moneda utilizata pentru prezentarea raportului si, dupa caz, o lista a tuturor filialelor consolidate in situatiile financiare ale societatii-mama finale, pentru exercitiul financiar relevant, stabilite in Uniune sau in jurisdictiile fiscale incluse in anexele I si II la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuita a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale;
b) o scurta descriere a naturii activitatilor acestora;
c) numarul de salariati in echivalent norma intreaga;
d) veniturile, care reprezinta suma cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu exceptia dividendelor primite de la entitatile afiliate, a veniturilor din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobanzi de incasat si a altor venituri similare enumerate la pct. 600;
e) cuantumul profitului sau pierderii brut(e);
f) cuantumul impozitului pe profit acumulat in cursul exercitiului financiar in cauza, care reprezinta cheltuielile curente cu impozitele recunoscute in ceea ce priveste profiturile sau pierderile impozabile din exercitiul financiar in cauza de catre entitati si sucursale, in jurisdictia fiscala relevanta;
g) cuantumul impozitului pe profit platit in numerar, care reprezinta cuantumul impozitului pe profit platit in cursul exercitiului financiar in cauza de catre entitati si sucursale in jurisdictia fiscala relevanta; si
h) cuantumul castigurilor acumulate la sfarsitul exercitiului financiar in cauza.
In sensul lit. d), veniturile includ tranzactiile cu parti legate.
In sensul lit. f), cheltuielile curente cu impozitele se refera doar la activitatile unei entitati din exercitiul financiar relevant si nu includ provizioane pentru obligatii fiscale incerte.
In sensul lit. g), impozitele platite includ impozitele retinute la sursa platite de alte entitati in ceea ce priveste platile catre entitati si sucursale din cadrul unui grup.
In sensul lit. h), castigurile acumulate se refera la suma profiturilor din exercitiile financiare anterioare si din exercitiul financiar in cauza, cu privire la distribuirea carora nu s-a decis inca. In ceea ce priveste sucursalele, castigurile acumulate sunt cele ale entitatii care a deschis sucursala.

3.  Informatiile se atribuie fiecarei jurisdictii fiscale relevante pe baza sediului sau a existentei unui sediu comercial fix sau a unei activitati economice permanente care, avand in vedere activitatile grupului sau ale entitatii autonome, poate face obiectul obligatiei de a plati impozit pe profit in jurisdictia fiscala respectiva.

4. In cazul in care activitatile mai multor entitati afiliate pot face obiectul obligatiei de a plati impozit pe profit in cadrul unei singure jurisdictii fiscale, informatiile atribuite jurisdictiei fiscale respective reprezinta suma informatiilor referitoare la astfel de activitati ale fiecarei entitati afiliate si ale sucursalelor lor in jurisdictia fiscala respectiva.

5. Nicio informatie privind o anumita activitate nu este atribuita simultan mai multor jurisdictii fiscale.

6. Nu pot fi omise niciodata informatiile referitoare la jurisdictiile fiscale incluse in anexele I si II la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuita a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale.

7. Moneda utilizata in raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit este moneda in care sunt prezentate situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale sau situatiile financiare anuale individuale ale entitatii autonome. Acest raport se publica in moneda utilizata in situatiile financiare.

Publicarea si accesibilitatea

1. Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit si declaratia se publica in termen de 12 luni de la data bilantului exercitiului financiar pentru care este intocmit raportul, in conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2017/1.132 a Parlamentului European si a Consiliului2, asa cum este transpusa in legislatia nationala.

2. Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit si declaratia publicate de entitati in conformitate cu pct 1 sunt puse la dispozitia publicului gratuit, in limba romana, in termen de cel mult 12 luni de la data bilantului exercitiului financiar pentru care este intocmit raportul, pe pagina de internet:

a) a entitatii, atunci cand se aplica pct. 592_3;
b) a filialei sau a unei entitati afiliate, atunci cand se aplica pct. 592_5; sau
c) a sucursalei sau a entitatii care a deschis sucursala sau a unei entitati afiliate, atunci cand se aplica pct. 592_6.

3. Sunt scutite de la aplicarea regulilor prevazute la pct 2 acele entitati al caror raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit publicat in conformitate cu alin. (1) este pus simultan la dispozitia publicului intr-un format de raportare electronica cu citire automata, pe pagina de internet a registrului mentionat de Directiva (UE) 2017/1.132, asa cum este transpusa in legislatia nationala, si gratuit pentru orice tert situat in Uniune. Pagina de internet a entitatilor si sucursalelor contine informatii privind scutirea respectiva si o trimitere la pagina de internet a registrului relevant.

4. Raportul si, dupa caz, declaratia raman accesibile pe pagina de internet in cauza pentru o perioada de cel putin 5 ani consecutivi.

Responsabilitatea pentru intocmirea, publicarea si asigurarea accesului la raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit

1. Membrii organelor administrative, de conducere si de supraveghere ale societatilor-mama finale sau ale entitatilor, care actioneaza in limitele competentelor conferite de dreptul intern, au responsabilitatea colectiva de a asigura faptul ca raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit este intocmit, publicat si pus la dispozitie in conformitate cu pct. 592_3 - 592_12.

2. Membrii organelor administrative, de conducere si de supraveghere ale filialelor mentionate la pct. 592_5, precum si persoana sau persoanele desemnate sa efectueze formalitatile de publicitate prevazute de Directiva (UE) 2017/1.132, asa cum este transpusa in legislatia nationala, pentru sucursalele mentionate la pct. 592_6, care actioneaza in limitele competentelor conferite de dreptul intern, au responsabilitatea colectiva de a se asigura, facand uz optim de cunostintele si mijloacele de care dispun, ca raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit este intocmit intr-un mod coerent sau conform, dupa caz, cu pct. 592_3-592_11, si ca este publicat si pus la dispozitie in conformitate cu pct. 592_12.

Declaratia auditorului statutar

In cazul in care exista obligatia auditarii situatiilor financiare anuale, raportul de audit stabileste daca, pentru exercitiul financiar anterior exercitiului financiar pentru care au fost intocmite situatiile financiare care fac obiectul auditului, entitatea a avut obligatia, in temeiul pct. 592_3-592_8, de a publica un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit si, in caz afirmativ, daca raportul a fost publicat in conformitate cu pct. 592_12.

II. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.020 si 1.020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:

Prezentul ordin transpune si prevederile din  Directiva (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste prezentarea, de catre anumite intreprinderi si sucursale, de informatii privind impozitul pe profit, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 429 din data de 1 decembrie 2021.

Este introdus in Reglementarile contabile, un capitol nou, cap. 81 Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit

III. Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica prevederile prezentului ordin de la inceputul primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2023.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x