ONG. Simplificari privind inscrierea in Registrul Unitatilor de Cult si exceptii de la depunerea Declaratiei privind Beneficiarul Real
07 Dec 2020
Act normativ: Legea nr. 276/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1166 din 02 decembrie 2020.
Principalele modificari/completari in OG nr. 26/2000:
1. Redefineste asociatia
(1) Asociatia este subiectul de drept priva/t constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.
(2) Un caz distinct de asociatie il reprezinta acea organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale al carei scop il reprezinta:
a) apararea, pastrarea, dezvoltarea si promovarea identitatii unei minoritati nationale;
b) reprezentarea publica a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale cu rolul de a indeplini o misiune publica constitutionala.
(3) Prin minoritate nationala se intelege acea etnie reprezentata in Consiliul Minoritatilor Nationale.
2. Cererea de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie urmeaza sa-si aiba sediul va fi insotita doar de urmatoarele documente:
a) statutul asociatiei, intr-o singura copie certificata pentru conformitate cu originalul de persoana imputernicita in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h);
b) actele doveditoare ale sediului, precum si cele privind patrimoniul initial doar in cazul aportului in natura constand in bunuri imobile;
c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii membrilor asociati;
d) declaratie pe propria raspundere a persoanei care, in temeiul alin. (1), formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta. In cazul asociatiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaratiei pe propria raspundere atunci cand singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale caror date de identificare sunt cuprinse in documentele din dosar, caz in care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora si conform regulilor prevazute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dovada disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
3. Cererea de inscriere a unei fundatii va fi insotita doar de urmatoarele documente:
a) statutul, intr-o singura copie certificata pentru conformitate cu originalul de persoana imputernicita in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h);
b) acte doveditoare ale sediului si patrimoniul initial;
c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii fondatorilor si membrilor consiliului director;
d) declaratie pe propria raspundere a persoanei prevazute la art. 16 alin. (2) lit. h), care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai fundatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Dispozitiile art. 16 alin. (2) lit. a) se aplica in mod corespunzator. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta. In cazul fundatiilor constituite/conduse doar din persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaratiei pe propria raspundere atunci cand singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale caror date de identificare sunt cuprinse in documentele din dosar, caz in care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora si conform regulilor prevazute la art. 4 din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dovada disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
4. In cazul fundatiilor al caror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la dispozitia altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala de cel putin de doua ori salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
5. Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin de 10 ori salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, la data constituirii fundatiei.
6. Dupa inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca statutul. De asemenea, dupa inscriere, statutul nu mai poate fi atacat nici de catre creditorii personali ai fondatorilor.
7. Ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociatia sau fundatia are obligatia de a comunica Ministerului Justitiei datele de identificare ale beneficiarului real, in vederea inregistrarii actualizarii evidentei privind beneficiarii reali ai asociatiilor si fundatiilor.
Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei:
a) asociatiile sau fundatiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci cand singurii beneficiari reali sunt cei prevazuti in statut. In acest caz, in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Ministerul Justitiei este obligat sa completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inscriere a modificarii care implica si schimbarea beneficiarilor reali;
b) asociatiile de dezvoltare intercomunitara, astfel cum sunt definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si structurile federative formate de acestea.
8. Se abroga articolul care reglementeaza obligatii depunerii anuale, pana la 15 ianuarie, a declaratiei privind beneficiarii reali.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1166 din 02 decembrie 2020.
Principalele modificari/completari in OG nr. 26/2000:
1. Redefineste asociatia
(1) Asociatia este subiectul de drept priva/t constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.
(2) Un caz distinct de asociatie il reprezinta acea organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale al carei scop il reprezinta:
a) apararea, pastrarea, dezvoltarea si promovarea identitatii unei minoritati nationale;
b) reprezentarea publica a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale cu rolul de a indeplini o misiune publica constitutionala.
(3) Prin minoritate nationala se intelege acea etnie reprezentata in Consiliul Minoritatilor Nationale.
2. Cererea de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie urmeaza sa-si aiba sediul va fi insotita doar de urmatoarele documente:
a) statutul asociatiei, intr-o singura copie certificata pentru conformitate cu originalul de persoana imputernicita in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h);
b) actele doveditoare ale sediului, precum si cele privind patrimoniul initial doar in cazul aportului in natura constand in bunuri imobile;
c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii membrilor asociati;
d) declaratie pe propria raspundere a persoanei care, in temeiul alin. (1), formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta. In cazul asociatiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaratiei pe propria raspundere atunci cand singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale caror date de identificare sunt cuprinse in documentele din dosar, caz in care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora si conform regulilor prevazute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dovada disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
3. Cererea de inscriere a unei fundatii va fi insotita doar de urmatoarele documente:
a) statutul, intr-o singura copie certificata pentru conformitate cu originalul de persoana imputernicita in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h);
b) acte doveditoare ale sediului si patrimoniul initial;
c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii fondatorilor si membrilor consiliului director;
d) declaratie pe propria raspundere a persoanei prevazute la art. 16 alin. (2) lit. h), care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai fundatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Dispozitiile art. 16 alin. (2) lit. a) se aplica in mod corespunzator. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta. In cazul fundatiilor constituite/conduse doar din persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaratiei pe propria raspundere atunci cand singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale caror date de identificare sunt cuprinse in documentele din dosar, caz in care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora si conform regulilor prevazute la art. 4 din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dovada disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
4. In cazul fundatiilor al caror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la dispozitia altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala de cel putin de doua ori salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
5. Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin de 10 ori salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, la data constituirii fundatiei.
6. Dupa inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca statutul. De asemenea, dupa inscriere, statutul nu mai poate fi atacat nici de catre creditorii personali ai fondatorilor.
7. Ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociatia sau fundatia are obligatia de a comunica Ministerului Justitiei datele de identificare ale beneficiarului real, in vederea inregistrarii actualizarii evidentei privind beneficiarii reali ai asociatiilor si fundatiilor.
Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei:
a) asociatiile sau fundatiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci cand singurii beneficiari reali sunt cei prevazuti in statut. In acest caz, in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Ministerul Justitiei este obligat sa completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inscriere a modificarii care implica si schimbarea beneficiarilor reali;
b) asociatiile de dezvoltare intercomunitara, astfel cum sunt definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si structurile federative formate de acestea.
8. Se abroga articolul care reglementeaza obligatii depunerii anuale, pana la 15 ianuarie, a declaratiei privind beneficiarii reali.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
15Ian2024
Reglementari Contabile Reimprospatate pentru ONG-uri si asociatii
de
Ionut Jinga
15 Ian 2024
01Feb2022
Ordinul ANAF nr. 80/2022. Modificari privind procedura de directionare a 3,5% din impozitul anual catre ONG-uri
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022