Optimizare fiscala prin prisma contributiei la fondul de handicap
05 Nov 2021
Actuala criza economico-financiara pe care o traversam, determinata de efectele pandemiei, accentueaza necesitatea gasirii de solutii eficiente de catre marile companii, prin care sa-si optimizeze fiscal afacerile, astfel incat sa dispuna de resurse financiare necesare acoperirii cheltuielilor curente (materiale si de personal).
Chiar si in absenta unei crize, este evident faptul ca toti contribuabilii isi doresc sa plateasca catre stat, impozite, contributii si taxe cat mai mici, din dorinta de a-si maximiza cash-flow-ul disponibil.
Unii incearca metode ilegale, cum ar fi sustragerea prin orice mijloace de la declararea sau de la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale, practicand asa numita evaziune fiscala.
Este o greseala fatala in a incerca metode dincolo de prevederile legilor in vigoare, care te expun la probleme judiciare, inclusiv privarea de libertate sau pierderea intregului patrimoniu agonisit cu mari eforturi. Nu merita sa risti atunci cand ai la dispozitie metode legale de optimizare fiscala prin care poti sa platesti la minim taxe, impozite si contributii, respectand in acelasi timp si legile fiscal-contabile sau financiare in vigoare.
In fiscalitate exista principiul prin care orice companie este libera sa-si organizeze activitatea astfel incat sa poata sa-si optimizeze platile de taxe si impozite.
Una dintre metodele eficiente de optimizare, care priveste companiile mari, cu mai mult de 50 de salariati, este cea referitoare la contributia la fondul de handicap, mai exact suma pe care firmele care nu angajeaza persoane cu handicap trebuie sa o vireze la stat sub forma "varsamintelor de la persoane juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate".
Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prevede faptul ca persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
De retinut este faptul ca autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Mai exact, daca o companie are 1.000 de salariati ar trebui sa angajeze 40 de persoane cu handicap.
Ce se intampla daca societatea nu angajeaza persoane cu handicap
Legea nr. 193/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prevede faptul ca autoritatile si institutiile publice, precum si persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Instructiuni privind calculul si declararea contributiei la fondul de handicap
Suma datorata de autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, se declara la pozitia "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" din formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Numarul de angajati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna.
Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice. In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.
Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
In contextul incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida gradul III.
Studiu de caz:
O companie cu 1.000 de salariati are obligatia, conform Legii 448/2006, sa incadreze in munca minim 40 de persoane cu handicap (4% din numarul de angajati).
Sa se stabileasca cuantumul contributiei la fondul de handicap in urmatoarele variante:
1) societatea nu incadreaza nicio persoana cu handicap
2) societatea incadreaza 20 de persoane cu handicap
3) societatea incadreaza 40 de persoane cu handicap
4) societatea nu angajeaza nicio persoana cu handicap, dar achizitioneaza, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Presupunem ca salariul de incadrare in cazul persoanelor cu handicap este salariul minim brut pe economie (2.300 lei).
Varianta 1 - societatea nu incadreaza nicio persoana cu handicap
Suma de plata la bugetul de stat, reprezentand "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" = 2.300 lei x 40 = 92.000 lei
Varianta 2 - societatea incadreaza 20 de persoane cu handicap
Suma de plata la bugetul de stat, reprezentand "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" = 2.300 lei x 20 = 46.000 lei
La aceasta suma se adauga cheltuielile cu remuneratia celor 46 persoane cu handicap incadrate (46.000 lei).
Asadar, in conditiile aceluiasi efort financiar (92.000 lei) societatea beneficiaza si de serviciile oferite de cele 20 de persoane incadrate in societate.
Varianta 3 - societatea incadreaza 40 de persoane cu handicap
Suma datorata bugetului de stat = 0
Cheltuielile cu remuneratia persoanalului incadrat sunt de 92.000 lei, dar societatea beneficiaza de serviciile oferite de cele 40 de persoane incadrate in societate.
Varianta 4 - societatea nu angajeaza nicio persoana cu handicap, dar achizitioneaza, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Suma datorata bugetului de stat = 50% x 40 x 2.300 = 46.000 lei
Suma alocata cheltuielilor cu achizitia de produse de la unitati protejate = 46.000 lei (92.000 lei – 46.000 lei)
In concluzie, varianta 1 (societatea nu angajeaza persoane cu handicap si nici nu achizitioneaza produse de la unitati protejate) este varianta cea mai paguboasa pentru compania respectiva.
In functie de nevoile companiei (in domeniul fortei de munca sau al materialelor/serviciilor care pot fi procurate de la unitatile protejate), se poate lua decizia alegerii uneia din celelalte 3 variante.
De retinut este si faptul ca firmele cu peste 50 de angajati vor plati o contributie la fondul de handicap mai mare in anul 2022, daca nu angajeaza numarul minim de salariati cu handicap impus de Legea nr. 448.
Aceasta majorare vine ca urmare a faptului ca salariul minim va creste, din ianuarie 2022, la 2.550 lei, de la 2.300 lei cat este in prezent.
Care sunt unitatile protejate de la care companiile pot achizitiona produse
Unitatile protejate pot fi infiintate de orice persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, care angajeaza persoane cu handicap.
Este asimilata unitatii protejate forma de organizare pentru desfasurarea unei activitati economice de catre persoana fizica detinatoare a unui certificat de incadrare in grad de handicap, daca aceasta:
a) este autorizata in baza unei legi speciale sa desfasoare activitati independente, atat individual, cat si in una din formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii;
b) este persoana fizica autorizata sau membru titular al unei intreprinderi individuale ori al unei intreprinderi familiale, organizate potrivit legii.
Unitatile protejate pot fi:
a) cu personalitate juridica;
b) fara personalitate juridica, cu gestiune proprie, sub forma de sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au angajate minimum 3 persoane cu handicap, reprezentand cel putin 30% din totalul angajatilor structurii respective, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezinta cel putin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor sectiei, atelierului sau structurii respective.
Studiu de caz privind achizitiile de bunuri de la unitati protejate
Societatea noastra are peste 50 de angajati si conform legii calculeaza si plateste fond de handicapati.
In luna iulie 2021 societatea a incheiat contracte cu unitati protejate pana atunci neavand incheiate aceste contracte si a achita suma integrala la stat.
Intrebarile noastre sunt:
1. Daca cheltuielile (fara TVA) cu unitatile protejate sunt sub suma de 50% din fondul de handicapati de virat pentru luna iulie, trebuie sa viram diferenta la stat (diferenta ramasa nefolosita de noi)?
Sau putem sa reportam suma respectiva in luna urmatoare sau lunile urmatoare? Pana cand putem reporta?
2. Daca avem excedent (adica am achizitionat mai mult decat suma de virat la stat), putem sa reportam aceasta suma lunile urmatoare? Daca da, pana cand?
3. Care este monografia contabila de inregistrare a cheltuilelilor cu unitatea protejata?
Raspuns:
Potrivit art. 78 alin 3 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap:
"Autoritatile si institutiile publice, precum si persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2), pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Conform Instructiunii pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap din 12.11.2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 817 din 05 decembrie 2008"
"Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.
In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.
Art. 4. - Achizitionarea produselor de la unitatile protejate poate fi partiala, existand posibilitatea platii doar a sumei neacoperite pana la cea stabilita potrivit Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5. - In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, operatorul economic va datora bugetului de stat diferenta de suma.
Art. 6. - In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mare decat suma datorata bugetului de stat in luna respectiva, operatorul economic nu datoreaza nicio suma bugetului de stat, iar diferenta in plus se reporteaza in luna urmatoare, in sensul diminuarii de plata".
Asadar, conform art. 5 din Instructiune, in cazul in care se achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, se va datora catre bugetul de stat diferenta de suma. Nu exista prevedere legala privind reportarea acestei sume in perioada urmatoare.
Conform art. 6 din Instructiune, operatorul economic plateste 50% la bugetul de stat (obligatie impusa de Legea 448/2006, prevederile Instructiunii nefiind adaptate la noile mofificari ale legii), excedentul putandu-se reporta in luna urmatoare. Instructiunea reglementeaza posibilitatea reportului doar pentru luna urmatoare.
Note contabile (presupunem obligatia totala varsaminte fond handicap catre buget de stat = 2.000 lei (1.000 lei de plata efectiva si 1.000 lei compensare prin achitionarea de produse de la unitati protejate)
1. in varianta achizitionarii de produse sub 1.000 lei (ex. 700 lei + TVA)
% = 401 833 lei
628 700 lei
4426 133 lei
- plata facturii:
401 = 5121 833 lei
- constituire fond handicap
635 = 447 1.300 lei (2000-700)
- plata fond handicap
447 = 5121 1.300 lei
2. in varianta achizitionarii de produse peste 1.000 lei (ex. 1200 lei + TVA)
% = 401 1428 lei
628 1200 lei
4426 228 lei
- plata facturii:
401 = 5121 1.428 lei
- constituire fond handicap
635 = 447 1.000 lei (50% din 2000)
- plata fond handicap
447 = 5121 1.000 lei
Suma de 200 lei (excedent) se va reporta in luna urmatoare.
Mai jos, va prezentam 2 raspunsuri ale ANAF la problemele ridicate de contribuabili privind fondul de handicap.
1. Contribuabilii care au optat pentru achizitionarea de produse ori servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, trebuie sa declare in formularul 100 ”Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” valoarea acestor achizitii?
Raspuns: Conform prevederilor legale, autoritãtile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeazã persoane cu handicap, pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Conform instructiunilor de completare a formularului 100, sumele datorate la bugetul statului de contribuabilii care nu angajeazã persoane cu handicap se declarã la pozitia 24 ”Varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate”.
Prin urmare, contribuabilii care au optat pentru achizitionarea de produse ori servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, nu declarã in formularul 100 ”Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, valoarea acestor achizitii.
Baza legala: Legea nr. 448 / 2006 articolul 78 alin.(3)
Ordinul presedintelui ANAF nr. 587 / 2016 articolul Anexa 3
2. O persoana juridica care are numarul total de angajati mai mare de 50 iar numarul mediu de angajati mai mic de 50 si nu are angajate persoane cu handicap, are obligatia de a plati lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap sau de a achizitiona produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate?
Raspuns: Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Entitatile mai sus mentionate care nu angajeaza persoane cu handicap pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa achizitioneze produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, in conditiile prevazute la lit. a).
Potrivit art. 2 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 590/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, numarul de angajati care se ia in calcul pentru stabilirea obligatiilor prevazute mai sus este numarul mediu de angajati din luna. Acest numar mediu lunar de salariati se determina ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice. In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi. Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
Prin urmare, unei persoane juridice care are numarul lunar mediu de angajati mai mic de 50 nu ii revin obligatiile mentionate in intrebare.
Baza legala: Legea nr. 448 / 2006 articolul 78
Chiar si in absenta unei crize, este evident faptul ca toti contribuabilii isi doresc sa plateasca catre stat, impozite, contributii si taxe cat mai mici, din dorinta de a-si maximiza cash-flow-ul disponibil.
Unii incearca metode ilegale, cum ar fi sustragerea prin orice mijloace de la declararea sau de la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale, practicand asa numita evaziune fiscala.
Este o greseala fatala in a incerca metode dincolo de prevederile legilor in vigoare, care te expun la probleme judiciare, inclusiv privarea de libertate sau pierderea intregului patrimoniu agonisit cu mari eforturi. Nu merita sa risti atunci cand ai la dispozitie metode legale de optimizare fiscala prin care poti sa platesti la minim taxe, impozite si contributii, respectand in acelasi timp si legile fiscal-contabile sau financiare in vigoare.
In fiscalitate exista principiul prin care orice companie este libera sa-si organizeze activitatea astfel incat sa poata sa-si optimizeze platile de taxe si impozite.
Una dintre metodele eficiente de optimizare, care priveste companiile mari, cu mai mult de 50 de salariati, este cea referitoare la contributia la fondul de handicap, mai exact suma pe care firmele care nu angajeaza persoane cu handicap trebuie sa o vireze la stat sub forma "varsamintelor de la persoane juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate".
Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prevede faptul ca persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
De retinut este faptul ca autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Mai exact, daca o companie are 1.000 de salariati ar trebui sa angajeze 40 de persoane cu handicap.
Ce se intampla daca societatea nu angajeaza persoane cu handicap
Legea nr. 193/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prevede faptul ca autoritatile si institutiile publice, precum si persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Instructiuni privind calculul si declararea contributiei la fondul de handicap
Suma datorata de autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, se declara la pozitia "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" din formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Numarul de angajati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna.
Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice. In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.
Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
In contextul incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida gradul III.
Studiu de caz:
O companie cu 1.000 de salariati are obligatia, conform Legii 448/2006, sa incadreze in munca minim 40 de persoane cu handicap (4% din numarul de angajati).
Sa se stabileasca cuantumul contributiei la fondul de handicap in urmatoarele variante:
1) societatea nu incadreaza nicio persoana cu handicap
2) societatea incadreaza 20 de persoane cu handicap
3) societatea incadreaza 40 de persoane cu handicap
4) societatea nu angajeaza nicio persoana cu handicap, dar achizitioneaza, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Presupunem ca salariul de incadrare in cazul persoanelor cu handicap este salariul minim brut pe economie (2.300 lei).
Varianta 1 - societatea nu incadreaza nicio persoana cu handicap
Suma de plata la bugetul de stat, reprezentand "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" = 2.300 lei x 40 = 92.000 lei
Varianta 2 - societatea incadreaza 20 de persoane cu handicap
Suma de plata la bugetul de stat, reprezentand "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" = 2.300 lei x 20 = 46.000 lei
La aceasta suma se adauga cheltuielile cu remuneratia celor 46 persoane cu handicap incadrate (46.000 lei).
Asadar, in conditiile aceluiasi efort financiar (92.000 lei) societatea beneficiaza si de serviciile oferite de cele 20 de persoane incadrate in societate.
Varianta 3 - societatea incadreaza 40 de persoane cu handicap
Suma datorata bugetului de stat = 0
Cheltuielile cu remuneratia persoanalului incadrat sunt de 92.000 lei, dar societatea beneficiaza de serviciile oferite de cele 40 de persoane incadrate in societate.
Varianta 4 - societatea nu angajeaza nicio persoana cu handicap, dar achizitioneaza, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Suma datorata bugetului de stat = 50% x 40 x 2.300 = 46.000 lei
Suma alocata cheltuielilor cu achizitia de produse de la unitati protejate = 46.000 lei (92.000 lei – 46.000 lei)
In concluzie, varianta 1 (societatea nu angajeaza persoane cu handicap si nici nu achizitioneaza produse de la unitati protejate) este varianta cea mai paguboasa pentru compania respectiva.
In functie de nevoile companiei (in domeniul fortei de munca sau al materialelor/serviciilor care pot fi procurate de la unitatile protejate), se poate lua decizia alegerii uneia din celelalte 3 variante.
De retinut este si faptul ca firmele cu peste 50 de angajati vor plati o contributie la fondul de handicap mai mare in anul 2022, daca nu angajeaza numarul minim de salariati cu handicap impus de Legea nr. 448.
Aceasta majorare vine ca urmare a faptului ca salariul minim va creste, din ianuarie 2022, la 2.550 lei, de la 2.300 lei cat este in prezent.
Care sunt unitatile protejate de la care companiile pot achizitiona produse
Unitatile protejate pot fi infiintate de orice persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, care angajeaza persoane cu handicap.
Este asimilata unitatii protejate forma de organizare pentru desfasurarea unei activitati economice de catre persoana fizica detinatoare a unui certificat de incadrare in grad de handicap, daca aceasta:
a) este autorizata in baza unei legi speciale sa desfasoare activitati independente, atat individual, cat si in una din formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii;
b) este persoana fizica autorizata sau membru titular al unei intreprinderi individuale ori al unei intreprinderi familiale, organizate potrivit legii.
Unitatile protejate pot fi:
a) cu personalitate juridica;
b) fara personalitate juridica, cu gestiune proprie, sub forma de sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au angajate minimum 3 persoane cu handicap, reprezentand cel putin 30% din totalul angajatilor structurii respective, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezinta cel putin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor sectiei, atelierului sau structurii respective.
Studiu de caz privind achizitiile de bunuri de la unitati protejate
Societatea noastra are peste 50 de angajati si conform legii calculeaza si plateste fond de handicapati.
In luna iulie 2021 societatea a incheiat contracte cu unitati protejate pana atunci neavand incheiate aceste contracte si a achita suma integrala la stat.
Intrebarile noastre sunt:
1. Daca cheltuielile (fara TVA) cu unitatile protejate sunt sub suma de 50% din fondul de handicapati de virat pentru luna iulie, trebuie sa viram diferenta la stat (diferenta ramasa nefolosita de noi)?
Sau putem sa reportam suma respectiva in luna urmatoare sau lunile urmatoare? Pana cand putem reporta?
2. Daca avem excedent (adica am achizitionat mai mult decat suma de virat la stat), putem sa reportam aceasta suma lunile urmatoare? Daca da, pana cand?
3. Care este monografia contabila de inregistrare a cheltuilelilor cu unitatea protejata?
Raspuns:
Potrivit art. 78 alin 3 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap:
"Autoritatile si institutiile publice, precum si persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2), pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Conform Instructiunii pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap din 12.11.2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 817 din 05 decembrie 2008"
"Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.
In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.
Art. 4. - Achizitionarea produselor de la unitatile protejate poate fi partiala, existand posibilitatea platii doar a sumei neacoperite pana la cea stabilita potrivit Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5. - In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, operatorul economic va datora bugetului de stat diferenta de suma.
Art. 6. - In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mare decat suma datorata bugetului de stat in luna respectiva, operatorul economic nu datoreaza nicio suma bugetului de stat, iar diferenta in plus se reporteaza in luna urmatoare, in sensul diminuarii de plata".
Asadar, conform art. 5 din Instructiune, in cazul in care se achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, se va datora catre bugetul de stat diferenta de suma. Nu exista prevedere legala privind reportarea acestei sume in perioada urmatoare.
Conform art. 6 din Instructiune, operatorul economic plateste 50% la bugetul de stat (obligatie impusa de Legea 448/2006, prevederile Instructiunii nefiind adaptate la noile mofificari ale legii), excedentul putandu-se reporta in luna urmatoare. Instructiunea reglementeaza posibilitatea reportului doar pentru luna urmatoare.
Note contabile (presupunem obligatia totala varsaminte fond handicap catre buget de stat = 2.000 lei (1.000 lei de plata efectiva si 1.000 lei compensare prin achitionarea de produse de la unitati protejate)
1. in varianta achizitionarii de produse sub 1.000 lei (ex. 700 lei + TVA)
% = 401 833 lei
628 700 lei
4426 133 lei
- plata facturii:
401 = 5121 833 lei
- constituire fond handicap
635 = 447 1.300 lei (2000-700)
- plata fond handicap
447 = 5121 1.300 lei
2. in varianta achizitionarii de produse peste 1.000 lei (ex. 1200 lei + TVA)
% = 401 1428 lei
628 1200 lei
4426 228 lei
- plata facturii:
401 = 5121 1.428 lei
- constituire fond handicap
635 = 447 1.000 lei (50% din 2000)
- plata fond handicap
447 = 5121 1.000 lei
Suma de 200 lei (excedent) se va reporta in luna urmatoare.
Mai jos, va prezentam 2 raspunsuri ale ANAF la problemele ridicate de contribuabili privind fondul de handicap.
1. Contribuabilii care au optat pentru achizitionarea de produse ori servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, trebuie sa declare in formularul 100 ”Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” valoarea acestor achizitii?
Raspuns: Conform prevederilor legale, autoritãtile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeazã persoane cu handicap, pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Conform instructiunilor de completare a formularului 100, sumele datorate la bugetul statului de contribuabilii care nu angajeazã persoane cu handicap se declarã la pozitia 24 ”Varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate”.
Prin urmare, contribuabilii care au optat pentru achizitionarea de produse ori servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, nu declarã in formularul 100 ”Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, valoarea acestor achizitii.
Baza legala: Legea nr. 448 / 2006 articolul 78 alin.(3)
Ordinul presedintelui ANAF nr. 587 / 2016 articolul Anexa 3
2. O persoana juridica care are numarul total de angajati mai mare de 50 iar numarul mediu de angajati mai mic de 50 si nu are angajate persoane cu handicap, are obligatia de a plati lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap sau de a achizitiona produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate?
Raspuns: Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Entitatile mai sus mentionate care nu angajeaza persoane cu handicap pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa achizitioneze produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, in conditiile prevazute la lit. a).
Potrivit art. 2 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 590/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, numarul de angajati care se ia in calcul pentru stabilirea obligatiilor prevazute mai sus este numarul mediu de angajati din luna. Acest numar mediu lunar de salariati se determina ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice. In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi. Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
Prin urmare, unei persoane juridice care are numarul lunar mediu de angajati mai mic de 50 nu ii revin obligatiile mentionate in intrebare.
Baza legala: Legea nr. 448 / 2006 articolul 78
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
11Nov2021
Legea nr. 267/2021. Incepand cu 1 ianuarie 2022 institutiilor le este interzis sa solicite copii de pe documente emise de stat
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021
05Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1.669/2021. Declaratiile de inregistrare fiscala/de radiere se pot transmite si online
de
Ionut Jinga
05 Nov 2021
12Oct2021
OUG nr. 120/2021. Sistemul national privind factura electronica
de
Ionut Jinga
12 Oct 2021
28Mai2021
Hotarare de Guvern (proiect): ajutor de stat pentru investitiile in noi tehnologii si inovare
de
Ionut Jinga
28 Mai 2021