Ordinul nr. 1.290/2021. Schema de ajutor pentru IMM-uri pentru depasirea crizei generate de pandemie
24 Nov 2021
Act normativ: ORDINUL nr. 1290/2021 al Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene nr 1290/2021 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive
Publicare: in Monitorul oficial nr. 1111/22.11.2021
Principalele prevederi
1. Se aproba Schema de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive, aferenta Programului operational Competitivitate (POC 2014—2020), axa prioritara (AP) 4 — Sprijinirea ameliorarii efectelor provocate de criza in contextul pandemiei de COVID-19 si al consecintelor sale sociale si asupra pregatirii unei redresari verzi, digitale si reziliente a economiei, prioritatea de investitii 4d — Sprijinirea capacitatii IMM-urilor de a creste pe pietele regionale, nationale si internationale si de a se angaja in procesele de inovare, obiectivul specific OS 4.1. — Consolidarea pozitiei pe piata a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19, actiunea 4.1.1 — Investitii in activitati productive.
2. Schema de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive este finantata din fonduri externe nerambursabile asigurate din Programul operational Competitivitate, in conditiile legii.
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive
1. Dispozitii generale
1.1. Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat il reprezinta sustinerea IMM-urilor in cadrul programului de relansare economica cu finantare din Facilitatea de finantare REACT-EU in contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, prin acordarea de ajutoare temporare cu valoare limitata acelor IMM-uri care se confrunta cu un deficit sau chiar cu indisponibilitatea lichiditatilor.
1.2. Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) este furnizorul de ajutor de stat. Schema este administrata de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operational competitivitate (AM POC).
1.3. Schema de ajutor de stat este finantata din fondurile aferente Programului operational Competitivitate (POC) 2014— 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, prin resursele REACT-EU FEDR
3. Definitii
3.1. beneficiarul ajutorului de stat — IMM-uri infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, respectiv Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
3.2. microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii (IMM) — intreprinderile care indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187/1 din 26.06.2014;
3.3. intreprinderi in dificultate — in conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare, o intreprindere este considerata in dificultate daca se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
a) in cazul unei societati comerciale cu raspundere limitata (alta decat o IMM care exista de mai putin de trei ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, o IMM aflata la cel mult sapte ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul sau social subscris a disparut din cauza pierderilor acumulate. Aceasta situatie survine atunci cand deducerea pierderilor acumulate din rezerve (si din toate celelalte elemente considerate in general ca facand parte din fondurile proprii ale societatii) conduce la un rezultat negativ care depaseste jumatate din capitalul social subscris.
b) in cazul unei societati comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii (alta decat o IMM care exista de mai putin de trei ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, o IMM aflata la cel mult sapte ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din contabilitatea societatii, a disparut din cauza pierderilor acumulate. In sensul prezentei dispozitii, „o societate comerciala in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii” se refera in special la acele tipuri de societati mentionate in anexa II la Directiva 2013/34/UE;
c) atunci cand intreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolventa sau indeplineste criteriile prevazute in dreptul intern pentru ca o procedura colectiva de insolventa sa fie deschisa la cererea creditorilor sai; d) atunci cand intreprinderea a primit ajutor pentru salvare si nu a rambursat inca imprumutul sau nu a incetat garantia sau a primit ajutoare pentru restructurare si face inca obiectul unui plan de restructurare;
3.4. contract de finantare — actul juridic supus regulilor de drept public semnat intre AM POC, pe de o parte, si intreprinderea prevazuta la pct. 3.2 in calitate de beneficiar al finantarii nerambursabile, pe de alta parte, prin care se stabilesc drepturile si obligatiile corelative ale partilor in vederea implementarii operatiunilor in cadrul POC 2014—2020;
3.5. data acordarii ajutorului — data semnarii contractului de finantare;
3.6. inovatie — un produs sau proces nou sau imbunatatit (sau o combinatie a acestora) care difera semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale intreprinderii si care a fost pus la dispozitia potentialilor utilizatori (produs) sau pus in functiune de catre intreprindere (proces)1;
3.7. investitie productiva — investitie in dezvoltarea avansata de produse si servicii constand intr-o noua capacitate de productie sau de servicii sau dezvoltarea unei capacitati de productie sau de servicii existente.
4. Forma ajutorului
4.1. Ajutorul de stat se acorda sub forma de granturi pentru realizarea de investitii in conformitate cu prevederile pct. 6.6.
5. Durata si bugetul schemei
5.1. Schema se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la data de 31 decembrie 2021. In conditiile in care Cadrul temporar se va prelungi pana la 30 iunie 2022, perioada de aplicare a schemei va fi extinsa in consecinta.
5.2. Bugetul total alocat este echivalentul in lei al sumei de 358.384.803,64 euro, din care 300.000.000,00 euro REACT-EU FEDR prin POC 2014—2020 si 58.384.803,64 euro fonduri de la bugetul de stat.
5.3. Cursul de schimb euro/leu folosit in prezenta schema este cursul INFOREURO valabil in luna octombrie 2021.
6. Valoarea maxima a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate si cheltuieli eligibile
6.1. Valoarea maxima a ajutorului este echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro, cu respectarea prevederilor pct. 7.1.
6.2. Beneficiarii masurii sunt IMM-urile care indeplinesc criteriile de eligibilitate de mai jos:
a) scaderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 fata de 31.12.2019 — 40 puncte: — ≥ 30% — 40 puncte; — ≥ 25 < 30% — 35 puncte; — ≥ 20 < 25% — 30 puncte; — ≥ 15 < 20% — 25 puncte; — ≥ 10 < 15% — 20 puncte; — ≥ 5 < 10% — 15 puncte; — < 5% — proiect respins;
b) investitie de minimum 20% din valoarea proiectului in conditiile de aplicabilitate ale prevederilor Anexei I din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului privind stabilirea criteriilor tehnice de screening pentru determinarea conditiilor in care o activitate economica se califica ca contribuind in mod substantial la atenuarea schimbarilor climatice sau adaptarea la schimbarile climatice si pentru a stabili daca acea activitate economica nu cauzeaza niciun prejudiciu semnificativ oricaruia dintre celelalte obiective de mediu — 40 puncte: — ≥ 90% din valoarea proiectului contribuie la obiectivele de mediu — 40 puncte; — ≥ 80 < 90% — 35 puncte; — ≥ 70 < 80% — 30 puncte; — ≥ 60 < 70% — 25 puncte; — ≥ 50 < 60% — 20 puncte; — ≥ 40 < 50% — 15 puncte; — ≥ 30 < 40% — 10 puncte; — ≥ 20 < 30% — 5 puncte; — < 20% — proiect respins;
c) investitia este realizata pe codul CAEN aferent soldului negativ al balantei comerciale a Romaniei, respectiv importurile sunt mai mari decat exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS)/Banca Nationala a Romaniei (BNR) — 5 puncte: — sold negativ — 5 puncte; — sold pozitiv — 0 puncte;
d) proiectul propune un produs/proces inovativ — 5 puncte: — DA — 5 puncte; — NU — 0 puncte;
e) cresterea productivitatii muncii in anul 3 de sustenabilitate — cifra de afaceri impartita la numarul de angajati (anul de referinta este 2019, iar numarul de angajati in anul 3 de sustenabilitate trebuie sa fie cel putin egal ca cel din anul 2019) — 10 puncte: — ≥15 –—10 puncte; — ≥10 < 15% — 5 puncte; — < 10% — 0 puncte.
6.4. Acordarea finantarii se va face in ordinea depunerii proiectelor pentru proiectele care intrunesc un punctaj de minimum 70 de puncte pana la epuizarea bugetului prevazut la pct. 5 subpct. 5.2.
6.5. Intensitatea ajutorului de stat din cheltuielile eligibile este de: — 95% pentru microintreprinderi; — 90% pentru intreprinderi mici; — 85% pentru intreprinderi mijlocii.
6.6. Tipurile de cheltuieli eligibile sunt prezentate mai jos:
7. Cumulul ajutoarelor de stat
7.1. Beneficiarul ajutorului de stat poate accesa si alte scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), cu modificarile si completarile ulterioare, in limita plafonului echivalent in lei al sumei brute de 1.800.000 euro.
7.2. In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite in conformitate cu pct. 22 lit. (a) din Comunicarea Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, furnizorul schemei trebuie sa asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca se respecta plafonul aferent pentru fiecare dintre aceste activitati.
7.3. In cazul in care valoarea ajutorului de stat solicitata de beneficiar este mai mare decat valoarea prevazuta de cadrul temporar, aceasta se va diminua pana la plafonul de 1.800.000 euro, conform prevederilor cumulului de ajutoare de stat.
8. Domeniu de aplicare
8.1. Nu vor fi sprijinite in cadrul masurilor descrise in prezenta schema de ajutor de stat urmatoarele sectoare/tipuri de ajutoare:
8.1.1. activitati legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;
8.1.2. activitati de jocuri de noroc si pariuri.
8.2. Ajutorul acordat intreprinderilor active in prelucrarea si comercializarea produselor agricole este conditionat de a nu fi transmis partial sau integral producatorilor primari si nu este fixat pe baza pretului sau a cantitatii produselor achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de catre intreprinderile in cauza.
8.3. In cazul in care o intreprindere este activa in mai multe sectoare carora li se aplica sume maxime diferite, beneficiarii se vor asigura prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, pentru fiecare dintre aceste activitati, ca plafonul relevant este respectat si ca suma maxima posibila nu este depasita in total.
8.4. Derogarile prevazute la pct. 23 lit. (a) din Comunicarea Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor aplica, iar valoarea bruta a ajutorului inainte de deducerea impozitului sau a altor taxe nu va depasi 270.000 euro pentru intreprinderea activa in sectorul pescuitului si acvaculturii sau 225.000 euro pentru intreprinderea activa in productia primara de produse agricole.
8.5. Ajutorul din cadrul schemei de ajutor de stat nu va fi cumulat cu ajutorul prevazut in Regulamentul (UE) nr. 702/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in Regulamentul (UE) nr. 1.388/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia, prelucrarea si comercializarea produselor obtinute din pescuit si acvacultura ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu modificarile si completarile ulterioare.
8.6. Beneficiarii finali sunt IMM-urile din Romania active in urmatoarele sectoare eligibile: — clasa C — Industria prelucratoare (fara codurile 11 fabricare bauturi, 12 fabricare tutun si 254 fabricarea armamentului si munitiei); — clasa F — Constructii; — clasa G — Comert cu ridicata si cu amanuntul; Repararea autovehiculelor si motocicletelor; — clasa H — Transport si depozitare; — clasa I — Hoteluri si restaurante; — clasa M — Activitati profesionale, stiintifice si tehnice; — clasa N — Activitati de servicii administrative si de activitati de servicii-suport; — clasa P — Invatamant; — clasa Q — Sanatate si asistenta sociala; — clasa R — Activitati de spectacole, culturale si recreative; — clasa S — Alte activitati de servicii.
9. Implementarea schemei
9.1. Pentru a beneficia de ajutor de stat in baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finantare in platforma electronica MYSMIS disponibila la adresa https://2014.mysmis.ro/, insotita de documentatia necesara analizei solicitarii, care cuprinde:
(ii) nu este controlat, direct sau indirect, de catre actionarii din jurisdictiile care apartin de lista UE a jurisdictiilor necooperante, in functie de proprietarul beneficiar, astfel cum este definita in art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849;
(iii) nu controleaza, direct sau indirect, filialele sau unitatile permanente proprii din jurisdictiile care figureaza pe lista UE a jurisdictiilor necooperante; si
(iv) nu imparte dreptul de proprietate cu intreprinderile din jurisdictiile care figureaza pe lista UE a jurisdictiilor necooperante;
Publicare: in Monitorul oficial nr. 1111/22.11.2021
Principalele prevederi
1. Se aproba Schema de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive, aferenta Programului operational Competitivitate (POC 2014—2020), axa prioritara (AP) 4 — Sprijinirea ameliorarii efectelor provocate de criza in contextul pandemiei de COVID-19 si al consecintelor sale sociale si asupra pregatirii unei redresari verzi, digitale si reziliente a economiei, prioritatea de investitii 4d — Sprijinirea capacitatii IMM-urilor de a creste pe pietele regionale, nationale si internationale si de a se angaja in procesele de inovare, obiectivul specific OS 4.1. — Consolidarea pozitiei pe piata a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19, actiunea 4.1.1 — Investitii in activitati productive.
2. Schema de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive este finantata din fonduri externe nerambursabile asigurate din Programul operational Competitivitate, in conditiile legii.
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT Sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — investitii productive
1. Dispozitii generale
1.1. Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat il reprezinta sustinerea IMM-urilor in cadrul programului de relansare economica cu finantare din Facilitatea de finantare REACT-EU in contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, prin acordarea de ajutoare temporare cu valoare limitata acelor IMM-uri care se confrunta cu un deficit sau chiar cu indisponibilitatea lichiditatilor.
1.2. Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) este furnizorul de ajutor de stat. Schema este administrata de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operational competitivitate (AM POC).
1.3. Schema de ajutor de stat este finantata din fondurile aferente Programului operational Competitivitate (POC) 2014— 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, prin resursele REACT-EU FEDR
3. Definitii
3.1. beneficiarul ajutorului de stat — IMM-uri infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, respectiv Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
3.2. microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii (IMM) — intreprinderile care indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187/1 din 26.06.2014;
3.3. intreprinderi in dificultate — in conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare, o intreprindere este considerata in dificultate daca se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
a) in cazul unei societati comerciale cu raspundere limitata (alta decat o IMM care exista de mai putin de trei ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, o IMM aflata la cel mult sapte ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul sau social subscris a disparut din cauza pierderilor acumulate. Aceasta situatie survine atunci cand deducerea pierderilor acumulate din rezerve (si din toate celelalte elemente considerate in general ca facand parte din fondurile proprii ale societatii) conduce la un rezultat negativ care depaseste jumatate din capitalul social subscris.
b) in cazul unei societati comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii (alta decat o IMM care exista de mai putin de trei ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, o IMM aflata la cel mult sapte ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci cand mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din contabilitatea societatii, a disparut din cauza pierderilor acumulate. In sensul prezentei dispozitii, „o societate comerciala in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii” se refera in special la acele tipuri de societati mentionate in anexa II la Directiva 2013/34/UE;
c) atunci cand intreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolventa sau indeplineste criteriile prevazute in dreptul intern pentru ca o procedura colectiva de insolventa sa fie deschisa la cererea creditorilor sai; d) atunci cand intreprinderea a primit ajutor pentru salvare si nu a rambursat inca imprumutul sau nu a incetat garantia sau a primit ajutoare pentru restructurare si face inca obiectul unui plan de restructurare;
3.4. contract de finantare — actul juridic supus regulilor de drept public semnat intre AM POC, pe de o parte, si intreprinderea prevazuta la pct. 3.2 in calitate de beneficiar al finantarii nerambursabile, pe de alta parte, prin care se stabilesc drepturile si obligatiile corelative ale partilor in vederea implementarii operatiunilor in cadrul POC 2014—2020;
3.5. data acordarii ajutorului — data semnarii contractului de finantare;
3.6. inovatie — un produs sau proces nou sau imbunatatit (sau o combinatie a acestora) care difera semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale intreprinderii si care a fost pus la dispozitia potentialilor utilizatori (produs) sau pus in functiune de catre intreprindere (proces)1;
3.7. investitie productiva — investitie in dezvoltarea avansata de produse si servicii constand intr-o noua capacitate de productie sau de servicii sau dezvoltarea unei capacitati de productie sau de servicii existente.
4. Forma ajutorului
4.1. Ajutorul de stat se acorda sub forma de granturi pentru realizarea de investitii in conformitate cu prevederile pct. 6.6.
5. Durata si bugetul schemei
5.1. Schema se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la data de 31 decembrie 2021. In conditiile in care Cadrul temporar se va prelungi pana la 30 iunie 2022, perioada de aplicare a schemei va fi extinsa in consecinta.
5.2. Bugetul total alocat este echivalentul in lei al sumei de 358.384.803,64 euro, din care 300.000.000,00 euro REACT-EU FEDR prin POC 2014—2020 si 58.384.803,64 euro fonduri de la bugetul de stat.
5.3. Cursul de schimb euro/leu folosit in prezenta schema este cursul INFOREURO valabil in luna octombrie 2021.
6. Valoarea maxima a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate si cheltuieli eligibile
6.1. Valoarea maxima a ajutorului este echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro, cu respectarea prevederilor pct. 7.1.
6.2. Beneficiarii masurii sunt IMM-urile care indeplinesc criteriile de eligibilitate de mai jos:
- nu se aflau in dificultate la data de 31 decembrie 2019, in sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
- nu exista impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate si recuperate integral, conform prevederilor legale in vigoare;
- nu sunt supusi concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolventa sau faliment;
- sunt infiintati pana la data de 31.12.2018 inclusiv;
- au inregistrat profit operational din activitatea curenta, respectiv din activitatea de exploatare in unul 2019;
- se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum 3 ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului.
a) scaderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 fata de 31.12.2019 — 40 puncte: — ≥ 30% — 40 puncte; — ≥ 25 < 30% — 35 puncte; — ≥ 20 < 25% — 30 puncte; — ≥ 15 < 20% — 25 puncte; — ≥ 10 < 15% — 20 puncte; — ≥ 5 < 10% — 15 puncte; — < 5% — proiect respins;
b) investitie de minimum 20% din valoarea proiectului in conditiile de aplicabilitate ale prevederilor Anexei I din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului privind stabilirea criteriilor tehnice de screening pentru determinarea conditiilor in care o activitate economica se califica ca contribuind in mod substantial la atenuarea schimbarilor climatice sau adaptarea la schimbarile climatice si pentru a stabili daca acea activitate economica nu cauzeaza niciun prejudiciu semnificativ oricaruia dintre celelalte obiective de mediu — 40 puncte: — ≥ 90% din valoarea proiectului contribuie la obiectivele de mediu — 40 puncte; — ≥ 80 < 90% — 35 puncte; — ≥ 70 < 80% — 30 puncte; — ≥ 60 < 70% — 25 puncte; — ≥ 50 < 60% — 20 puncte; — ≥ 40 < 50% — 15 puncte; — ≥ 30 < 40% — 10 puncte; — ≥ 20 < 30% — 5 puncte; — < 20% — proiect respins;
c) investitia este realizata pe codul CAEN aferent soldului negativ al balantei comerciale a Romaniei, respectiv importurile sunt mai mari decat exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS)/Banca Nationala a Romaniei (BNR) — 5 puncte: — sold negativ — 5 puncte; — sold pozitiv — 0 puncte;
d) proiectul propune un produs/proces inovativ — 5 puncte: — DA — 5 puncte; — NU — 0 puncte;
e) cresterea productivitatii muncii in anul 3 de sustenabilitate — cifra de afaceri impartita la numarul de angajati (anul de referinta este 2019, iar numarul de angajati in anul 3 de sustenabilitate trebuie sa fie cel putin egal ca cel din anul 2019) — 10 puncte: — ≥15 –—10 puncte; — ≥10 < 15% — 5 puncte; — < 10% — 0 puncte.
6.4. Acordarea finantarii se va face in ordinea depunerii proiectelor pentru proiectele care intrunesc un punctaj de minimum 70 de puncte pana la epuizarea bugetului prevazut la pct. 5 subpct. 5.2.
6.5. Intensitatea ajutorului de stat din cheltuielile eligibile este de: — 95% pentru microintreprinderi; — 90% pentru intreprinderi mici; — 85% pentru intreprinderi mijlocii.
6.6. Tipurile de cheltuieli eligibile sunt prezentate mai jos:
- cheltuieli cu realizarea/achizitia de constructii; — cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenului;
- cheltuieli cu racordarea utilitatilor necesare obiectivului;
- cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica;
- cheltuieli pentru achizitia de instalatii, utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, inclusiv IT&C, tehnologii software;
- active necorporale;
- mijloace de transport electrice sau hibride2 (autoturisme, autobuze, microbuze, elevatoare, incarcatoare, autoutilitare si autovehicule cu destinatie speciala);
- cheltuieli de consultanta pentru pregatirea si implementarea proiectului in limita a 10% din valoarea eligibila a proiectului;
- cheltuieli cu activitatile obligatorii de publicitate si informare aferente proiectului.
7. Cumulul ajutoarelor de stat
7.1. Beneficiarul ajutorului de stat poate accesa si alte scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), cu modificarile si completarile ulterioare, in limita plafonului echivalent in lei al sumei brute de 1.800.000 euro.
7.2. In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite in conformitate cu pct. 22 lit. (a) din Comunicarea Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, furnizorul schemei trebuie sa asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca se respecta plafonul aferent pentru fiecare dintre aceste activitati.
7.3. In cazul in care valoarea ajutorului de stat solicitata de beneficiar este mai mare decat valoarea prevazuta de cadrul temporar, aceasta se va diminua pana la plafonul de 1.800.000 euro, conform prevederilor cumulului de ajutoare de stat.
8. Domeniu de aplicare
8.1. Nu vor fi sprijinite in cadrul masurilor descrise in prezenta schema de ajutor de stat urmatoarele sectoare/tipuri de ajutoare:
8.1.1. activitati legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;
8.1.2. activitati de jocuri de noroc si pariuri.
8.2. Ajutorul acordat intreprinderilor active in prelucrarea si comercializarea produselor agricole este conditionat de a nu fi transmis partial sau integral producatorilor primari si nu este fixat pe baza pretului sau a cantitatii produselor achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de catre intreprinderile in cauza.
8.3. In cazul in care o intreprindere este activa in mai multe sectoare carora li se aplica sume maxime diferite, beneficiarii se vor asigura prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, pentru fiecare dintre aceste activitati, ca plafonul relevant este respectat si ca suma maxima posibila nu este depasita in total.
8.4. Derogarile prevazute la pct. 23 lit. (a) din Comunicarea Comisiei — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor aplica, iar valoarea bruta a ajutorului inainte de deducerea impozitului sau a altor taxe nu va depasi 270.000 euro pentru intreprinderea activa in sectorul pescuitului si acvaculturii sau 225.000 euro pentru intreprinderea activa in productia primara de produse agricole.
8.5. Ajutorul din cadrul schemei de ajutor de stat nu va fi cumulat cu ajutorul prevazut in Regulamentul (UE) nr. 702/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in Regulamentul (UE) nr. 1.388/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia, prelucrarea si comercializarea produselor obtinute din pescuit si acvacultura ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu modificarile si completarile ulterioare.
8.6. Beneficiarii finali sunt IMM-urile din Romania active in urmatoarele sectoare eligibile: — clasa C — Industria prelucratoare (fara codurile 11 fabricare bauturi, 12 fabricare tutun si 254 fabricarea armamentului si munitiei); — clasa F — Constructii; — clasa G — Comert cu ridicata si cu amanuntul; Repararea autovehiculelor si motocicletelor; — clasa H — Transport si depozitare; — clasa I — Hoteluri si restaurante; — clasa M — Activitati profesionale, stiintifice si tehnice; — clasa N — Activitati de servicii administrative si de activitati de servicii-suport; — clasa P — Invatamant; — clasa Q — Sanatate si asistenta sociala; — clasa R — Activitati de spectacole, culturale si recreative; — clasa S — Alte activitati de servicii.
9. Implementarea schemei
9.1. Pentru a beneficia de ajutor de stat in baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finantare in platforma electronica MYSMIS disponibila la adresa https://2014.mysmis.ro/, insotita de documentatia necesara analizei solicitarii, care cuprinde:
- documentatia tehnica si plan de afaceri in format simplificat, care vor include proiectiile financiare care vin in sprijinul justificarii rentabilitatii investitiei;
- declaratia pe propria raspundere a beneficiarului privind faptul ca nu se afla in dificultate la 31.12.2019; ca nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile mentionate la pct. 6.6; ca nu exista impotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu au fost executate sau recuperate;
- declaratie privind cumulul ajutoarelor de stat obtinute;
- declaratia pe propria raspundere a beneficiarului privind faptul ca:
(ii) nu este controlat, direct sau indirect, de catre actionarii din jurisdictiile care apartin de lista UE a jurisdictiilor necooperante, in functie de proprietarul beneficiar, astfel cum este definita in art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849;
(iii) nu controleaza, direct sau indirect, filialele sau unitatile permanente proprii din jurisdictiile care figureaza pe lista UE a jurisdictiilor necooperante; si
(iv) nu imparte dreptul de proprietate cu intreprinderile din jurisdictiile care figureaza pe lista UE a jurisdictiilor necooperante;
- declaratie privind incadrarea intreprinderii in categoria IMM;
- declaratie privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor ce vor fi efectuate in cadrul proiectului propus spre finantare din instrumente structurale;
- consimtamant privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
- etapa de verificare a conformitatii administrative si a eligibilitatii solicitantului si a proiectului;
- etapa de evaluare tehnica si financiara a propunerii de proiect, in conformitate cu criteriile de la pct. 6.3;
- etapa de selectie a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, in conformitate cu procedura de evaluare si selectie;
- etapa de contractare a proiectelor.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Aug2022
Ordinul ANAF nr. 1341/202. Modificari privind declararea impozitelor cu autoimpunere sau retinere la sursa
de
Ionut Jinga
01 Aug 2022
22Dec2021
Ordinul ANAF nr. 1.984/1.070/2021. Procedura de exceptare de la plata CASS
de
Ionut Jinga
22 Dec 2021
19Oct2021
Ordinul 1619. Noutate legata de participarea la licitatiile organizate de ANAF
de
Ionut Jinga
19 Oct 2021
31Aug2021
Se modifica Codul fiscal. Transpuneri ale legislatiei europene
de
Ionut Jinga
31 Aug 2021
04Iul2021
Ordinul ANAF nr. 1019/2021. Mecanismul special privind TVA la import. Continutul declaratiei
de
Ionut Jinga
04 Iul 2021
16Iun2021
Procedura HORECA. Pasii si documentele de intocmit pentru a obtine sprijin financiar
de
Ionut Jinga
16 Iun 2021