Ordinul ONPCSB nr. 47/2021. Pasii pentru raportarea tranzactiilor suspecte
19 Mar 2021
Act normativ: Ordinul ONPCSB nr. 47/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
Publicare: Monitorul Oficial, Partea I nr. 270 din 18 martie 2021
Click aici pentru manualul de utilizare >>>
Click aici pentru inregistrarea in platforma de raportare >>>
Principalele prevederi
Ce reprezinta Regulamentul privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele ONPCSB
Prezentul regulament stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, prin intermediul aplicatiei "Sistemul electronic de transmisie de date" in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 (raportul privind tranzactii suspecte, respectiv raportul privind tranzactiile in numerar mai mari decat echivalentul a 10.000 euro).
Sub incidenta acestui regulament intra entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea 129, dupa cum urmeaza:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor bancare;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
l) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.
Ce reprezinta Sistemul electronic de transmisie de date (SETD)
Sistemul electronic de transmisie de date reprezinta platforma pusa la dispozitia entitatilor raportoare de catre Oficiu, in vederea inregistrarii si transmiterii de informatii prevazute de Lege.
Modul de utilizare a sistemului SETD este prezentat in Manualul utilizatorului care se regaseste pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, sectiunea "raportare on-line".
Care sunt pasii pentru accesul unei entitati raportoare la SETD
1. Pentru a avea acces la sistemul SETD, o entitate raportoare trebuie sa se inregistreze o singura data in sistemul SETD. Inregistrarea in sistemul SETD presupune alocarea unui cont.
2. Entitatea raportoare solicita alocarea si activarea contului atunci cand are de transmis catre Oficiu un raport (raportul privind tranzactii suspecte sau raportul privind tranzactiile in numerar mai mari decat echivalentul a 10.000 euro).
3. Pentru inregistrarea in sistem entitatea trebuie sa realizeze urmatoarele actiuni:
a) acceseaza sistemul SETD la adresa https://raportare.onpcsb.ro;
b) apasa butonul "Inregistrati-va acum!" de pe prima pagina, pentru a ajunge la formularul de inregistrare;
c) daca este de acord cu mesajul mai jos prezentat, apasa butonul "OK" in fereastra de atentionare;
d) completeaza datele din pagina de inregistrare;
e) in urma completarii datelor de identificare cerute in formularul de inregistrare, sistemul genereaza un document .pdf de solicitare de alocare a contului de utilizator care trebuie descarcat, tiparit (doar prima pagina a documentului .pdf) si semnat de catre reprezentantul legal al entitatii;
f) documentul privind solicitarea de alocare de cont, semnat olograf sau cu semnatura electronica, se transmite prin posta, curier sau e-mail la Oficiu. Datele de contact ale Oficiului se regasesc pe pagina www.onpcsb.ro la sectiunea "CONTACT";
g) dupa inregistrarea cererii la Oficiu, entitatea raportoare va primi parola pe baza careia va accesa sistemul. Parola de acces la sistem se va depozita intr-un loc sigur pentru a putea fi folosita si ulterior la accesarea sistemului, ori de cate ori va fi nevoie.
Publicare: Monitorul Oficial, Partea I nr. 270 din 18 martie 2021
Click aici pentru manualul de utilizare >>>
Click aici pentru inregistrarea in platforma de raportare >>>
Principalele prevederi
Ce reprezinta Regulamentul privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele ONPCSB
Prezentul regulament stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, prin intermediul aplicatiei "Sistemul electronic de transmisie de date" in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 (raportul privind tranzactii suspecte, respectiv raportul privind tranzactiile in numerar mai mari decat echivalentul a 10.000 euro).
Sub incidenta acestui regulament intra entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea 129, dupa cum urmeaza:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor bancare;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
l) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.
Ce reprezinta Sistemul electronic de transmisie de date (SETD)
Sistemul electronic de transmisie de date reprezinta platforma pusa la dispozitia entitatilor raportoare de catre Oficiu, in vederea inregistrarii si transmiterii de informatii prevazute de Lege.
Modul de utilizare a sistemului SETD este prezentat in Manualul utilizatorului care se regaseste pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, sectiunea "raportare on-line".
Care sunt pasii pentru accesul unei entitati raportoare la SETD
1. Pentru a avea acces la sistemul SETD, o entitate raportoare trebuie sa se inregistreze o singura data in sistemul SETD. Inregistrarea in sistemul SETD presupune alocarea unui cont.
2. Entitatea raportoare solicita alocarea si activarea contului atunci cand are de transmis catre Oficiu un raport (raportul privind tranzactii suspecte sau raportul privind tranzactiile in numerar mai mari decat echivalentul a 10.000 euro).
3. Pentru inregistrarea in sistem entitatea trebuie sa realizeze urmatoarele actiuni:
a) acceseaza sistemul SETD la adresa https://raportare.onpcsb.ro;
b) apasa butonul "Inregistrati-va acum!" de pe prima pagina, pentru a ajunge la formularul de inregistrare;
c) daca este de acord cu mesajul mai jos prezentat, apasa butonul "OK" in fereastra de atentionare;
d) completeaza datele din pagina de inregistrare;
e) in urma completarii datelor de identificare cerute in formularul de inregistrare, sistemul genereaza un document .pdf de solicitare de alocare a contului de utilizator care trebuie descarcat, tiparit (doar prima pagina a documentului .pdf) si semnat de catre reprezentantul legal al entitatii;
f) documentul privind solicitarea de alocare de cont, semnat olograf sau cu semnatura electronica, se transmite prin posta, curier sau e-mail la Oficiu. Datele de contact ale Oficiului se regasesc pe pagina www.onpcsb.ro la sectiunea "CONTACT";
g) dupa inregistrarea cererii la Oficiu, entitatea raportoare va primi parola pe baza careia va accesa sistemul. Parola de acces la sistem se va depozita intr-un loc sigur pentru a putea fi folosita si ulterior la accesarea sistemului, ori de cate ori va fi nevoie.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Articole similare
11Nov2021
Firmele care nu au depus declaratia privind beneficiarul real pot fi dizolvate
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021
10Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1783/2021. Prima raportare SAF-T pentru marii contribuabili
de
Ionut Jinga
10 Nov 2021
10Mai2021
Legea nr. 123/2021. Schimbari si completari privind aranjamentele transfrontaliere
de
Ionut Jinga
10 Mai 2021
05Mai2021
Anunt ONRC despre depunerea Declaratiei privind beneficiarii reali
de
Ionut Jinga
05 Mai 2021
29Apr2021
Legea nr. 101/2021. Modificari aduse legii pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor
de
Ionut Jinga
29 Apr 2021
19Mar2021
Ordinul ONPCSB nr. 14/2021. Cele 4 tipuri de rapoarte privind spalarea banilor
de
Ionut Jinga
19 Mar 2021