Ordonanta nr. 11/2022. Modificari multiple ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala
01 Feb 2022
Act normativ: Ordonanta nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 97 din 31 ianuarie 2022. Forma aplicabila din 03 februarie 2022.
Principalele prevederi
A. Modificari la Codul de procedura fiscala
1. In materia secretului fiscal, organul fiscal poate transmite informatiile pe care le detine si institutiilor publice in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege, nu numai autoritatilor publice.
De asemenea, informatiile pot fi transmise si institutiilor de interes public definite potrivit actelor normative de organizare si functionare, care sunt investite sa indeplineasca un serviciu de interes public, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege.
2. In cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In scopul comunicarii actelor administrative, organul fiscal central poate sa inregistreze din oficiu contribuabilii/platitorii in sistemul de comunicare electronica prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Procedura de inregistrare din oficiu se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F
Noua prevedere intra in vigoare la 1 martie 2022.
3. Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a unui acord de pret in avans este de 12 luni in cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni in cazul unui acord bilateral sau multilateral, dupa caz. Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate este de pana la 6 luni.
4. Solutia fiscala individuala anticipata, precum si respingerea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate se aproba prin ordin al ministrului finantelor. Acordul de pret in avans, precum si respingerea cererii de emitere a acordului de pret in avans se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
5. Prin ordin al ministrului finantelor se stabileste procedura privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate, precum si continutul cererii pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se stabileste procedura privind emiterea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii pentru emiterea acordului de pret in avans si a cererii de modificare, extindere sau revizuire a acordului de pret in avans.
6. In ceea ce priveste furnizarea periodica de informatii:
Contribuabilul/Platitorul este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la activitatea desfasurata.
Contribuabilul/Platitorul care pune la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia.
Furnizarea informatiilor prevazute mai sus se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere.
Natura informatiilor, periodicitatea, precum si modelul declaratiilor se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
7. Referitor la identificarea contribuabilului/platitorului in mediul electronic
Persoanele fizice, altele decat persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii libere, se identifica prin intermediul furnizorilor de servicii publice de autentificare electronica autorizati potrivit legii sau prin diverse dispozitive, cum ar fi certificat calificat, credentiale de tip utilizator/parola insotite de liste de coduri de autentificare de unica folosinta, telefon mobil, digipass ori alte dispozitive stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, in cazul identificarii acestor persoane in relatia cu organul fiscal central sau, dupa caz, prin ordin al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, in cazul identificarii acestor persoane in relatia cu organul fiscal local.
8. In cazul obligatiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, organul fiscal central poate aproba, la cererea contribuabilului/platitorului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale, in functie de necesitatile administrarii obligatiilor fiscale. Asupra termenelor si conditiilor decide organul fiscal central potrivit competentelor aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
9. Cu privire la depunerea declaratiilor pe perioada de suspendare a activitatii la R.C:
9.1 Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
9.2 Celelalte entitati, altele decat cele prevazute mai sus, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
9.3 Aplicarea prevederilor de la pct 9.1 si 9.2 inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
9.4 Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
10. Cu privire la inspectia fiscala, competenta de efectuare a inspectiei fiscale in cazul creantelor administrate de organul fiscal central poate fi stabilita prin ordin al presedintelui A.N.A.F. si in sarcina altor organe fiscale care nu au competenta potrivit cap. I al titlului III.
11. Prevederi speciale privind regularizarea impozitului pe dividende
In cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societatilor nr. 31/1990, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
12. Poate beneficia de esalonarea la plata clasica si debitorul care se afla in procedura insolventei cu conditia ca pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata sa iasa din procedura insolventei.
13. Poate beneficia de esalonarea la plata clasica si debitorul pentru care s-a stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara potrivit Codului de procedura fiscala.
14. Referitor la popririle instituite de executorii fiscali:
In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizarii institutiei de credit, sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate in limita sumei necesare pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Institutiile de credit au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile lucratoare de la indisponibilizare.
Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, institutiile de credit nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, cu exceptia:
a) sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca, potrivit declaratiei pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului sau legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti;
b) sumelor necesare platii accizelor de catre antrepozitarii autorizati. In acest caz, debitorul prezinta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a autorizatiei de antrepozitar;
c) sumelor necesare platii accizelor, in numele antrepozitarilor autorizati, de catre cumparatorii de produse energetice;
d) sumelor necesare platii obligatiilor fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii. In acest caz, debitorul va prezenta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a documentului prin care s-a aprobat inlesnirea la plata.
B. Modificari la Codul fiscal
1. Nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
Concluzie: Se elimina prevederea conform careia ,,sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentei litere, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit’’.
2. In cazul platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor se abroga prevederea conform careia ,, Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (11) din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive, se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor’’.
3. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare.
Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
4. Modificari in domeniul accizelor
4.1 Pentru motorina se poate aplica un nivel redus al accizelor atunci cand este utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective («Directiva-cadru»).
4.2 Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane.
4.3 In cazul deplasarii intracomunitare a produselor energetice in regim suspensiv de accize, pe cale maritima sau pe cai navigabile interioare, catre un destinatar care nu este cunoscut cu siguranta in momentul in care expeditorul inainteaza proiectul de document administrativ electronic , autoritatea competenta poate autoriza ca expeditorul sa nu includa in documentul in cauza datele privind destinatarul, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
4.4 Toti operatorii economici cu produse accizabile sunt obligati sa accepte orice control ce permite autoritatii competente prevazute prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane sa se asigure de corectitudinea operatiunilor cu produse accizabile.
4.5 Operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze in sistem en detail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili - sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea competenta potrivit prevederilor stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane."
C. Modificari privind impozitul specific
1. Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
2. Pentru aplicarea prevederilor pct 1, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.
D. Modificari in domeniul caselor de marcat
Pana la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
E. Modificari privind preluarea unor activitati de catre Ministerul Finantelor
Ministerul Finantelor preia, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, activitatea de emitere a solutiilor fiscale individuale anticipate, precum si posturile corespunzatoare.
Cererile de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se solutioneaza de catre Ministerul Finantelor.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 97 din 31 ianuarie 2022. Forma aplicabila din 03 februarie 2022.
Principalele prevederi
A. Modificari la Codul de procedura fiscala
1. In materia secretului fiscal, organul fiscal poate transmite informatiile pe care le detine si institutiilor publice in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege, nu numai autoritatilor publice.
De asemenea, informatiile pot fi transmise si institutiilor de interes public definite potrivit actelor normative de organizare si functionare, care sunt investite sa indeplineasca un serviciu de interes public, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege.
2. In cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In scopul comunicarii actelor administrative, organul fiscal central poate sa inregistreze din oficiu contribuabilii/platitorii in sistemul de comunicare electronica prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Procedura de inregistrare din oficiu se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F
Noua prevedere intra in vigoare la 1 martie 2022.
3. Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a unui acord de pret in avans este de 12 luni in cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni in cazul unui acord bilateral sau multilateral, dupa caz. Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate este de pana la 6 luni.
4. Solutia fiscala individuala anticipata, precum si respingerea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate se aproba prin ordin al ministrului finantelor. Acordul de pret in avans, precum si respingerea cererii de emitere a acordului de pret in avans se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
5. Prin ordin al ministrului finantelor se stabileste procedura privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate, precum si continutul cererii pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se stabileste procedura privind emiterea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii pentru emiterea acordului de pret in avans si a cererii de modificare, extindere sau revizuire a acordului de pret in avans.
6. In ceea ce priveste furnizarea periodica de informatii:
Contribuabilul/Platitorul este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la activitatea desfasurata.
Contribuabilul/Platitorul care pune la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia.
Furnizarea informatiilor prevazute mai sus se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere.
Natura informatiilor, periodicitatea, precum si modelul declaratiilor se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
7. Referitor la identificarea contribuabilului/platitorului in mediul electronic
Persoanele fizice, altele decat persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii libere, se identifica prin intermediul furnizorilor de servicii publice de autentificare electronica autorizati potrivit legii sau prin diverse dispozitive, cum ar fi certificat calificat, credentiale de tip utilizator/parola insotite de liste de coduri de autentificare de unica folosinta, telefon mobil, digipass ori alte dispozitive stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, in cazul identificarii acestor persoane in relatia cu organul fiscal central sau, dupa caz, prin ordin al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, in cazul identificarii acestor persoane in relatia cu organul fiscal local.
8. In cazul obligatiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, organul fiscal central poate aproba, la cererea contribuabilului/platitorului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale, in functie de necesitatile administrarii obligatiilor fiscale. Asupra termenelor si conditiilor decide organul fiscal central potrivit competentelor aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
9. Cu privire la depunerea declaratiilor pe perioada de suspendare a activitatii la R.C:
9.1 Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
9.2 Celelalte entitati, altele decat cele prevazute mai sus, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
9.3 Aplicarea prevederilor de la pct 9.1 si 9.2 inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
9.4 Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
10. Cu privire la inspectia fiscala, competenta de efectuare a inspectiei fiscale in cazul creantelor administrate de organul fiscal central poate fi stabilita prin ordin al presedintelui A.N.A.F. si in sarcina altor organe fiscale care nu au competenta potrivit cap. I al titlului III.
11. Prevederi speciale privind regularizarea impozitului pe dividende
In cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societatilor nr. 31/1990, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
12. Poate beneficia de esalonarea la plata clasica si debitorul care se afla in procedura insolventei cu conditia ca pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata sa iasa din procedura insolventei.
13. Poate beneficia de esalonarea la plata clasica si debitorul pentru care s-a stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara potrivit Codului de procedura fiscala.
14. Referitor la popririle instituite de executorii fiscali:
In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizarii institutiei de credit, sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate in limita sumei necesare pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Institutiile de credit au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile lucratoare de la indisponibilizare.
Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, institutiile de credit nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, cu exceptia:
a) sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca, potrivit declaratiei pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului sau legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti;
b) sumelor necesare platii accizelor de catre antrepozitarii autorizati. In acest caz, debitorul prezinta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a autorizatiei de antrepozitar;
c) sumelor necesare platii accizelor, in numele antrepozitarilor autorizati, de catre cumparatorii de produse energetice;
d) sumelor necesare platii obligatiilor fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii. In acest caz, debitorul va prezenta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a documentului prin care s-a aprobat inlesnirea la plata.
B. Modificari la Codul fiscal
1. Nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
Concluzie: Se elimina prevederea conform careia ,,sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentei litere, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit’’.
2. In cazul platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor se abroga prevederea conform careia ,, Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (11) din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive, se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor’’.
3. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare.
Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
4. Modificari in domeniul accizelor
4.1 Pentru motorina se poate aplica un nivel redus al accizelor atunci cand este utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective («Directiva-cadru»).
4.2 Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane.
4.3 In cazul deplasarii intracomunitare a produselor energetice in regim suspensiv de accize, pe cale maritima sau pe cai navigabile interioare, catre un destinatar care nu este cunoscut cu siguranta in momentul in care expeditorul inainteaza proiectul de document administrativ electronic , autoritatea competenta poate autoriza ca expeditorul sa nu includa in documentul in cauza datele privind destinatarul, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
4.4 Toti operatorii economici cu produse accizabile sunt obligati sa accepte orice control ce permite autoritatii competente prevazute prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane sa se asigure de corectitudinea operatiunilor cu produse accizabile.
4.5 Operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze in sistem en detail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili - sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea competenta potrivit prevederilor stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane."
C. Modificari privind impozitul specific
1. Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
2. Pentru aplicarea prevederilor pct 1, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.
D. Modificari in domeniul caselor de marcat
Pana la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
E. Modificari privind preluarea unor activitati de catre Ministerul Finantelor
Ministerul Finantelor preia, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, activitatea de emitere a solutiilor fiscale individuale anticipate, precum si posturile corespunzatoare.
Cererile de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se solutioneaza de catre Ministerul Finantelor.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
03Sep2024
Proiect de OG: Drepturi si obligatii fiscale noi pentru contribuabili
de
Ionut Jinga
03 Sep 2024
15Mai2024
Legea nr. 1262024: Evaziune Fiscala - Mai aspra sau mai blanda?
de
Ionut Jinga
15 Mai 2024
24Apr2024
ANAF monitorizeaza atent veniturile cu ajutorul unui nou departament
de
Ionut Jinga
24 Apr 2024
20Mar2024
Lipsa Documentelor la Transport: Risti suspendarea Activitatii
de
Ionut Jinga
20 Mar 2024
09Ian2024
Noul Impozit (1%) pentru Marile Companii: Ce Active Intra in Calcul
de
Ionut Jinga
09 Ian 2024