Organizarea asociatiei de proprietari si distributia cheltuielilor

1. Asociatie de proprietari alcatuita dintr-un singur bloc ia in asociere un lot de parcari cu care are in comun o cale de acces (pentru a imparti costurile cu intretinerea acestui drum). Cotele indivize ale apartamentelor din bloc, inainte de introducerea parcarilor in asociere, sunt calculate ca suprafata utila apartament/suprafata utila intreg imobil. In acelasi timp, parcarile, inainte de alipire, au o cota indiviza calculata ca suprafata utila parcare/suprafata utila lot teren si au cota indiviza din drumul de acces.
Cum se vor recalcula corect cotele indivize ale tuturor unitatilor ce urmeaza a face parte din noua asociatie si care trebuie trecute in acordul de asociere actualizat ce se va depune la judecatorie? Conform legii 196, suma cotelor indivize trebuie sa fie 100%. Se aplica si in acest caz? Va trebui ca apartamentele + parcarile sa insumeze 100% dupa aceasta alipire?
Cum se vor distribui cheltuielile asociatiei dupa aceasta alipire: per asociatie sau va trebui sa tinem cont ca ce este comun blocului si parcarilor (adica cheltuieli efectuate pentru drumul comun) se va imparti la toata asociatia, cele aferente locului (intretinere ascensor, reparatii conducte etc.) sa se distribuie doar blocului si cele aferente parcarilor (curatenie, reparatii) sa se distribuie doar parcarilor? Trebuie facuta vreo actualizare la cadastru pentru apartamentele din bloc dupa aceasta alipire (pentru introducerea drumului in cota parte indiviza a lor)?
2. Asociatie cu 1 bloc in componenta doreste sa ia in asociere inca 2 blocuri cu care are in comun un parc si un loc de joaca.
Care sunt noile cotelor indivize corecte ce trebuie trecute in noul acord de asociere si in listele de plata pentru fiecare unitate din cele 3 blocuri? Trebuie acestea sa insumeze 100% pe asociatie, conform Legii 196/2018? Cum se vor distribui si in acest caz corect cheltuielile? De exemplu, daca se repara un acoperis al unui bloc, se va distribui cheltuiala doar la acel bloc sau la toata asociatia (adica la cele 3 blocuri)?
Trebuie facute modificari la OCPI pentru cotele recalculate ale unitatilor (daca este cazul de recalculare)?
3. Asociatie formata dintr-un bloc si parcari si boxe subterane, toate cu cota indiviza ce insumeaza 100% per asociatie. Parcarele sunt proprietati individuale si nu toti proprietarii au si apartamente in bloc. In actul de proprietate al parcarilor se primeste drept de proprietate de x mp, reprezentand o cota de y% „din dependintele comune ale imobilului care, prin natura lor, sunt in folosinta comuna, perpetua si fortata a tuturor coproprietarilor” si z% cota parte din terenul pe care este edificat blocul.
Cum este corect sa se distribuie in listele de plata cheltuielile urmatoare:
- Intretinere ascensor – avand in vedere ca ascensorul NU ajunge la parcari, insa, conform Legii 196, inteleg ca este considerata parte comuna a imobilului si toate unitatile sunt obligate sa contribuie la intretinerea partii comune, chiar daca nu o folosesc;
- Reparatii tevii de apa, caldura, acoperis – se vor distribui si la parcari?
- Reparatii bariera (existenta la iesirea din parcare), vopsire stalpi si pereti parcare – se vor distribui si apartamentelor?
- Cum se constituie corect fondul de reparatii in acest caz? Se stabileste un fond comun tuturor cu destinatie preponderent pentru bloc (inlocuire tevii caldura, reparatii fatada etc.), sau se stabileste un fond pentru apartamente si unul pentru parcari?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Fa-ti un CONT de TESTARE GRATUITA completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 26 feb 2025.
cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!