Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 22 Decembrie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Factura fara CIF. Regim TVA
    Primim facturi de la Cookiebot, care contin doar denumirea firmei si numele angajatului care a facut contul pe aceasta platforma, fara CIF. Facturile sunt emise cu 19%, de catre firma din DK care se regaseste in VIES. Se pot inregistra cu t...
    mai mult

OUG nr. 168/2022. Modificari fiscale importante publicate pe final de an

12 Dec 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: ORDONANTA DE URGENTA nr 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Publicare: in Monitorul oficial nr 1186/09.12.2022

Principalele prevederi

I. Suspendarea unor termene

1. Depunerea declaratiilor informative 392A, 392B si 393 se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.

2. Se suspenda pana la 31 decembrie 2023 inclusiv, aplicarea prevederilor privind posibilitatea scaderii din impozitul pe profit a cheltuielilor privind functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau a sumelor achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie.

3. Se suspenda pana la 31 decembrie 2023 inclusiv, aplicarea prevederilor privind neimpozabilitatea (in sensul impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari sociale) a sumelor platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor.

4. Pe perioada suspendarii prevazuta la pct. 2-3, cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a creselor si gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitata de natura celor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015 (cheltuieli de natura sociala si intra sub incidenta limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

II. Prevederi privind neimpozabilitatea sumei de 200 lei/luna din salarii

1. In cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

2. Conditia prevazuta la pct. 1 lit. a) nu se considera a fi indeplinita daca, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si 31 decembrie 2023, este diminuat nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri.

3. Prevederile pct. 1 si 2 se aplica in acelasi conditii si in urmatoarele cazuri:

a) salariatilor care desfasoara activitate in sectorul agricol si industria alimentara si nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute de Codul fiscal pentru acest sector (scutire de impozit pe venit si scutiri/reduceri de contributii sociale)
b) veniturilor din salarii si asimilate salariilor obtinute in baza unui raport de serviciu, potrivit legii.

4. Suma de 200 de lei prevazuta la pct. 1 se diminueaza in functie de:
a) perioada din luna in care salariul de baza/solda lunara din contractul individual de munca sau raportul de serviciu, dupa caz, sunt mentinute la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului;
b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului/soldei lunare, dupa caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata;
c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;    
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca/raportul de serviciu, dupa caz.

5. In cazul salariatilor part-time, , pentru veniturile aferente anului 2023, nivelul salariului de baza minim brut pe tara se diminueaza cu suma de 200 lei lunar in luna in care contributiile sociale se calculeaza la salariul minim.

6. Prevederile pct. II se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2023 inclusiv.

 III. Salariul minim in sectorul constructiilor

1. Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 24,194 lei/ora.
 
2. In perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 4.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna.

3.  Prevederile pct 1 si 2 se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal (pentru codurile CAEN mentionate in cadrul acestui articol).

4. Nerespectarea prevederilor pct 1 si 2 de catre societati constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei.

Recalcularea contributiilor si a impozitului se efectueaza in conformitate cu prevederile Codului fiscal. Pentru diferentele de obligatii fiscale rezultate ca urmare a recalcularii contributiilor sociale si impozitului pe venit se percep dobanzi si penalitati de intarziere potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala.

IV. Modificari/completari la Codul fiscal

1. IMPOZIT PE PROFIT
In situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare, impozitul pe profit datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

2. IMPOZIT PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR
In situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare, impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

De retinut: In cazul in care impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru anul 2021 se rectifica in sensul diminuarii, prevederile pct 1 si 2 se aplica indiferent de data rectificarii acestor impozite.

3. IMPOZIT PE VENIT
Se actualizeaza prevederile privind scutirea de impozit pe venit in sectorul constructiilor, corespunzator noii valori a salariului minim de 4000 lei. Ramane in vigoare plafonul maxim de 10.000 lei inclusiv pentru salariul minim in acest sector.
Prevederea intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

4. TVA - completari la aplicarea taxarii inverse in cazul livrarii de energie electrica

Se aplica taxarea inversa pentru livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania.

Comerciantul persoana impozabila reprezinta persoana impozabila a carei activitate principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si al carei consum propriu de energie electrica este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de energie electrica se intelege un consum de maximum 1% din energia electrica cumparata. Se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul care detine licenta pentru organizarea si administrarea pietelor organizate de energie electrica eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru tranzactiile pe piata pentru ziua urmatoare si pe piata intrazilnica, precum si cel care are calitatea de achizitor unic in cadrul mecanismului de achizitie centralizata de energie electrica.
De asemenea, se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul de energie electrica care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:......

Prevederea intra in vigoare la data de 01.01.2023.

5.  ACCIZE – DAE (document administrativ electronic)
In cursul deplasarii in regim suspensiv de accize, expeditorul poate modifica destinatia, prin intermediul sistemului informatizat, si poate indica o noua destinatie, care trebuie sa fie una dintre destinatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 ori 3 sau la alin. (3), dupa caz, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane (se renunta la destinatia prevazuta pa lart 401 alin 2 lit a pct 5).

6. IMPOZITE LOCALE

Nu se datoreaza impozit/taxa pe cladiri pentru cladirile unitatilor sanitare publice (au fost incluse cladirile unitatilor sanitare private), cu exceptia incaperilor folosite pentru activitati economice, precum si pentru cladirile in care functioneaza cabinete de medicina de familie, potrivit legii, cu exceptia incaperilor folosite pentru alta activitate decat cea de medicina de familie.

V. Modificari/completari la Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii.
Ordinea in care veniturile se includ in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii se stabileste de angajator.
Se completeaza corespunzator si prevederile privind contributiile sociale (incluzand sintagma ,,solda lunara/salariul lunar acordata/acordat’’).
Aceste prevederi intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

VI. CASE DE MARCAT –modificari la OG 11/2022

Pana la data de 31 decembrie 2023, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale.

Prevederea anterioara din OG 11/2022 suspenda aceasta obligatie pana la 31.12.2022.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Procedura de corectare a erorilor contabile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x