Principalele modificari fiscal-contabile aduse de OUG 23/2019 si Legea 60/2019
23 Apr 2019
Va aducem la cunostinta aparitia urmatoarelor acte normative:
1. Legea nr. 60 din 15 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 296 din 17 aprilie 2019).
Principalele prevederi:
Referitor la definirea serviciilor electronice, in cazul in care prestatorul unui serviciu si clientul sau comunica prin intermediul postei electronice, acest lucru nu inseamna, in sine, ca serviciul furnizat este un serviciu furnizat pe cale electronica.
A fost introdus in nou articol in Codul fiscal potrivit caruia:
- cupon valoric inseamna un instrument care presupune obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau drept o parte din contrapartida unei livrari de bunuri sau prestari de servicii si care presupune indicarea bunurilor sau a serviciilor ce urmeaza a fi livrate sau prestate sau a identitatilor potentialilor furnizori/prestatori ai acestora, fie pe instrumentul in sine, fie in cadrul documentatiei aferente, inclusiv in cadrul termenilor si conditiilor de utilizare a instrumentului;
- cupon valoric cu utilizare unica inseamna un cupon valoric in cazul caruia locul livrarii bunurilor sau al prestarii serviciilor la care se refera cuponul valoric si TVA datorata pentru acele bunuri sau servicii sunt cunoscute in momentul emiterii cuponului valoric;
- cupon valoric cu utilizari multiple inseamna un cupon valoric, altul decat un cupon valoric cu utilizare unica.
- Fiecare transfer al unui cupon valoric cu utilizare unica efectuat de o persoana impozabila care actioneaza in nume propriu se considera a fi o livrare a bunurilor sau o prestare a serviciilor la care se refera cuponul valoric. Predarea efectiva a bunurilor sau prestarea efectiva a serviciilor, in schimbul unui cupon valoric cu utilizare unica acceptat drept contrapartida sau parte a contrapartidei de catre furnizor/prestator, nu se considera a fi o tranzactie independenta, pentru partea contrapartidei acoperita de cupon. Pentru partea contrapartidei care nu este acoperita de cuponul valoric cu utilizare unica se considera ca are loc o tranzactie independenta.
- Predarea efectiva a bunurilor sau prestarea efectiva a serviciilor, in schimbul unui cupon valoric cu utilizari multiple acceptat drept contrapartida sau parte a contrapartidei de catre furnizor/prestator, intra in sfera TVA potrivit art. 268, in timp ce fiecare transfer anterior al respectivului cupon valoric cu utilizari multiple nu intra in sfera TVA.
2. Ordinul presedintelui ANAF nr. 1086 din 17 aprilie 2019 pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale , precum si a modelului si continutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 303 din 18 aprilie 2019).
Principalele prevederi:
Cererea de inscriere in Registrul entitatilor /unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la depunere, de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea/unitatea de cult (termenul anterior era de 10 zile).
Compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori informatii privind obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, cel tarziu in ziua urmatoare depunerii cererii (termenul anterior era de cel mult doua zile).
Compartimentul cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori transmite compartimentului de specialitate, in maximum o zi de la solicitare, daca entitatea/unitatea de cult are/nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata (termenul anterior era de maxim 3 zile lucratoare de la solicitare)
Entitatea/Unitatea de cult care indeplineste toate conditiile prevazute de ordin se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data aprobarii Deciziei privind aprobarea cererii de inscriere in registru (anterior, se inscriiau cu data comunicarii deciziei).
3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26 din 18 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 309 din 19 aprilie 2019).
Precizari suplimentare:
Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost modificata si completata, cu urmatoarele reglementari pricipale:
Niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul agriculturii, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol; in cazul acestora, perioada nu poate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic (noutate: a fost introdus domeniul agriculturii).
La data de 20 decembrie 2019 se infiinteaza Registrul electronic de evidenta a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidenta zilierilor. Sistemul informatic aferent Registrului electronic de evidenta a zilierilor se achizitioneaza de Inspectia Muncii, in conditiile legii. Metodologia de intocmire si transmitere a registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 60 de zile de la infiintarea registrului electronic de evidenta a zilierilor."
Referitor la impozitul pe venit:
- Remuneratia primita de zilier pentru activitatea prestata este supusa impozitului pe venit, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul, plata si declararea impozitului pe venit datorat pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilier sunt in sarcina beneficiarului.
Referitor la C.A.M:
- Pentru remuneratia platita zilierilor, beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca prevazuta de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
Referitor la CAS si CASS
- Pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri se datoreaza contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
- Calculul, plata si declararea contributiei de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din activitatea realizata de zilieri sunt in sarcina beneficiarului.
- Activitatea desfasurata in conditiile prezentei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate. Acesta se poate asigura optional in sistemul public de sanatate potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Activitatea desfasurata in conditiile prezentei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale. In situatia producerii unui accident de munca sau boala profesionala beneficiarul este obligat sa asigure plata cheltuielilor aferente ingrijirilor medicale necesare.
Au fost introduse noi domenii de activitate in care pot fi angajati zilieri:
- activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor - grupa 823;
- publicitate - grupa 731;
- activitati de interpretare artistica - spectacole - clasa 9001, activitati-suport pentru interpretarea artistica - spectacole - clasa 9002 si activitati de gestionare a salilor de spectacole - clasa 9004;
- cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale - clasa 0149;
- activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;
- activitati de intretinere peisagistica - plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare - clasa 8130;
- restaurante - clasa 5610;
- baruri si alte activitati de servire a bauturilor - clasa 5630;
- activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale - clasa 9140."
1. Legea nr. 60 din 15 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 296 din 17 aprilie 2019).
Principalele prevederi:
Referitor la definirea serviciilor electronice, in cazul in care prestatorul unui serviciu si clientul sau comunica prin intermediul postei electronice, acest lucru nu inseamna, in sine, ca serviciul furnizat este un serviciu furnizat pe cale electronica.
A fost introdus in nou articol in Codul fiscal potrivit caruia:
- cupon valoric inseamna un instrument care presupune obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau drept o parte din contrapartida unei livrari de bunuri sau prestari de servicii si care presupune indicarea bunurilor sau a serviciilor ce urmeaza a fi livrate sau prestate sau a identitatilor potentialilor furnizori/prestatori ai acestora, fie pe instrumentul in sine, fie in cadrul documentatiei aferente, inclusiv in cadrul termenilor si conditiilor de utilizare a instrumentului;
- cupon valoric cu utilizare unica inseamna un cupon valoric in cazul caruia locul livrarii bunurilor sau al prestarii serviciilor la care se refera cuponul valoric si TVA datorata pentru acele bunuri sau servicii sunt cunoscute in momentul emiterii cuponului valoric;
- cupon valoric cu utilizari multiple inseamna un cupon valoric, altul decat un cupon valoric cu utilizare unica.
- Fiecare transfer al unui cupon valoric cu utilizare unica efectuat de o persoana impozabila care actioneaza in nume propriu se considera a fi o livrare a bunurilor sau o prestare a serviciilor la care se refera cuponul valoric. Predarea efectiva a bunurilor sau prestarea efectiva a serviciilor, in schimbul unui cupon valoric cu utilizare unica acceptat drept contrapartida sau parte a contrapartidei de catre furnizor/prestator, nu se considera a fi o tranzactie independenta, pentru partea contrapartidei acoperita de cupon. Pentru partea contrapartidei care nu este acoperita de cuponul valoric cu utilizare unica se considera ca are loc o tranzactie independenta.
- Predarea efectiva a bunurilor sau prestarea efectiva a serviciilor, in schimbul unui cupon valoric cu utilizari multiple acceptat drept contrapartida sau parte a contrapartidei de catre furnizor/prestator, intra in sfera TVA potrivit art. 268, in timp ce fiecare transfer anterior al respectivului cupon valoric cu utilizari multiple nu intra in sfera TVA.
2. Ordinul presedintelui ANAF nr. 1086 din 17 aprilie 2019 pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale , precum si a modelului si continutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 303 din 18 aprilie 2019).
Principalele prevederi:
Cererea de inscriere in Registrul entitatilor /unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la depunere, de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea/unitatea de cult (termenul anterior era de 10 zile).
Compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori informatii privind obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, cel tarziu in ziua urmatoare depunerii cererii (termenul anterior era de cel mult doua zile).
Compartimentul cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori transmite compartimentului de specialitate, in maximum o zi de la solicitare, daca entitatea/unitatea de cult are/nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata (termenul anterior era de maxim 3 zile lucratoare de la solicitare)
Entitatea/Unitatea de cult care indeplineste toate conditiile prevazute de ordin se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data aprobarii Deciziei privind aprobarea cererii de inscriere in registru (anterior, se inscriiau cu data comunicarii deciziei).
3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26 din 18 aprilie 2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 309 din 19 aprilie 2019).
Precizari suplimentare:
Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost modificata si completata, cu urmatoarele reglementari pricipale:
Niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul agriculturii, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol; in cazul acestora, perioada nu poate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic (noutate: a fost introdus domeniul agriculturii).
La data de 20 decembrie 2019 se infiinteaza Registrul electronic de evidenta a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidenta zilierilor. Sistemul informatic aferent Registrului electronic de evidenta a zilierilor se achizitioneaza de Inspectia Muncii, in conditiile legii. Metodologia de intocmire si transmitere a registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 60 de zile de la infiintarea registrului electronic de evidenta a zilierilor."
Referitor la impozitul pe venit:
- Remuneratia primita de zilier pentru activitatea prestata este supusa impozitului pe venit, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul, plata si declararea impozitului pe venit datorat pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilier sunt in sarcina beneficiarului.
Referitor la C.A.M:
- Pentru remuneratia platita zilierilor, beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca prevazuta de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
Referitor la CAS si CASS
- Pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri se datoreaza contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
- Calculul, plata si declararea contributiei de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat pentru veniturile realizate din activitatea realizata de zilieri sunt in sarcina beneficiarului.
- Activitatea desfasurata in conditiile prezentei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate. Acesta se poate asigura optional in sistemul public de sanatate potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Activitatea desfasurata in conditiile prezentei legi nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale. In situatia producerii unui accident de munca sau boala profesionala beneficiarul este obligat sa asigure plata cheltuielilor aferente ingrijirilor medicale necesare.
Au fost introduse noi domenii de activitate in care pot fi angajati zilieri:
- activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor - grupa 823;
- publicitate - grupa 731;
- activitati de interpretare artistica - spectacole - clasa 9001, activitati-suport pentru interpretarea artistica - spectacole - clasa 9002 si activitati de gestionare a salilor de spectacole - clasa 9004;
- cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale - clasa 0149;
- activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;
- activitati de intretinere peisagistica - plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare - clasa 8130;
- restaurante - clasa 5610;
- baruri si alte activitati de servire a bauturilor - clasa 5630;
- activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale - clasa 9140."
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
21Iun2024
Legea nr. 1922024: Cladiri care vor fi exceptate de la impozit
de
Ionut Jinga
21 Iun 2024
18Feb2022
OUG nr. 11/2022. Calcul si declararea impozitului pe venitul suplimentar pentru furnizorii de energie si gaze naturale
de
Ionut Jinga
18 Feb 2022
09Nov2020
Legea nr. 241/2020. Cum se calculeaza impozitul pe cladirile cu destinatie mixta
de
Ionut Jinga
09 Nov 2020
09Nov2020
SERVICII TURISTICE: Impozitele pe cladiri si terenuri reduse cu 50%
de
Ionut Jinga
09 Nov 2020
03Iul2019
Atentie! Au fost modificate contributiile datorate de operatorii economici la Fondul pentru mediu
de
PortalContabilitate.ro
03 Iul 2019
26Iun2019
Modificarea facilitatile fiscale in domeniul constructiilor
de
PortalContabilitate.ro
26 Iun 2019