Principalele noutati legislative 2019
14 Ian 2019
Va aducem la cunostinta aparitia urmatoarelor acte normative:
1. Hotararea Guvernului nr. 1045 din 28 decembrie 2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (Monitorul Oficial nr. 24 din 9 ianuarie 2019).
2 Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3899 din 27 decembrie 2018 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 943/2016 privind tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare prin POS (Monitorul Oficial nr. 26 din 10 ianuarie 2019).
3. Legea nr. 21 din 8 ianuarie 2019 pentru modificarea si completarea Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004 (Monitorul Oficial nr. 29 din 10 ianuarie 2019).
Precizari suplimentare:
1. HG 1045 – Nprme metodologice pentru acordarea biletelor de valoare
Dispozitii generale:
• Regimul biletelor de valoare este reglementat de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
• Biletele de valoare care pot fi acordate sunt: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale si vouchere de vacanta.
• Biletele de valoare pot fi utilizate doar in scopul prevazut de lege si doar la operatorii economici care le accepta.
- Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare este, atat pentru beneficiari, cat si pentru angajatori, cel prevazut de Codul fiscal.
ANGAJATORII :
Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc prin contractele colective de munca sau prin Regulamentul intern, dupa caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care sa prevada cel putin urmatoarele:
a) numarul salariatilor din unitate care pot primi bilete de valoare si valoarea nominala acordata, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de salariati care primesc bilete de valoare;
c) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii;
d) stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou, tichete de cresa si culturale, dupa caz, si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente;
e documentatia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului, in vederea acordarii tichetelor de cresa.
Acordarea de catre angajator a unei categorii de bilete de valoare nu exclude acordarea concomitenta, aceluiasi salariat, si a altor categorii de bilete de valoare.
TICHETELE DE MASA
Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor, lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
Tichetele de masa pe suport hartie se distribuie de catre angajator, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare. Angajatorul distribuie, pe salariat, un numar de tichete de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea.
Salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate. Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni tichetele de masa necuvenite. Valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 15,18 lei.
In cazul tichetelor de masa, in situatia in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul acorda acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare, diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele de masa sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit;
b) tichetele de masa sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele de masa nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE CADOU
Angajatorii pot utiliza tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevazute in bugetele proprii, aprobate potrivit legii, in pozitii distincte de cheltuieli.
Angajatii pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Valoarea nominala a unui tichet cadou este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele cadou oferite salariatilor (ca cheltuieli sociale) sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii;
b) tichetele cadou oferite salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;
c) pentru tichetele cadou nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE DE CRESA
Tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani.
Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.
Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de cresa nu poate depasi suma de 450 de lei pentru o luna, pentru fiecare copil aflat la cresa. Valoarea nominala a unui tichet de cresa este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 100 lei.
Tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii.
Suma individuala sub forma tichetelor de cresa se acorda pentru acoperirea partiala sau integrala a taxelor de cresa reprezentand contributia lunara a parintilor la suportarea cheltuielilor pentru copiii inscrisi in crese sau alte unitati de educatie timpurie anteprescolara publice, sau, dupa caz, a contravalorii serviciilor prestate de unitati de educatie timpurie anteprescolara private sau de bone si se suporta integral de catre angajator.
Din punct de vedere fiscal:
a)cheltuielile cu tichetele de cresa oferite salariatilor sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii;
b tichetele de cresa sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele de cresa nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE CULTURALE
Tichetele culturale sunt bilete de valoare acordate angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale.
Bunurile si serviciile culturale pot fi:
a) abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;
b) carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format.
Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depasi suma de 150 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 300 de lei/eveniment, pentru cele acordate ocazional. Valoarea nominala a unui tichet cultural este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele culturale oferite salariatilor sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii, in situatia in care sunt considerate cheltuieli sociale;
b) tichetele culturale sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele culturale nu se datoreaza contributii sociale (CAS si CASS).
VOUCHERELE DE VACANTA
Voucherele de vacanta sunt bilete de valoare care se acorda angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna in regim de turism intern.
Nivelul maxim al sumei care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.
Voucherele de vacanta sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masa si/sau de recuperare a capacitatii de munca. Voucherele de vacanta pot fi utilizate si pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de calatorie si/sau de divertisment, daca se regasesc intr-un pachet turistic.
Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta pe suport hartie este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.
Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, in cazul in care voucherul a fost emis pe acest tip de suport.
Se interzice unitatii afiliate acordarea unui rest de bani la voucherul de vacanta.
Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu voucherele de vacanta sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit;
b) voucherele de vacanta sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru voucherele de vacanta nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
ALTE PREVEDERI :
Au fost adaugate noi tipuri de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare prin POS-urile instalate la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului de persoanele fizice identificate fiscal pe baza codului numeric personal (CNP):
a) Regularizari privind contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate de asigurati - 21.05.24
b) Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat de la persoane rezidente - 33.01.25.01
c) Sume reprezentand impozit pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice in curs de distribuire (plati aferente DECLARATIEI UNICE) - 55.04.
3. LEGEA 21 – Modificare legislatie cooperative agricole
Legea cooperatiei agricole nr. 566/2004 a fost modificata si completata, aducandu-se schimbari inclusiv la regimul fiscal aplicabil acestei categorii de contribuabili.
Astfel, articolul 76, referitor la facilitatile fiscale, a fost modificat, precizandu-se ca activitatea cooperativelor agricole beneficiaza de urmatoarele masuri, care constituie derogari de la prevederile Codului fiscal:
a) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole care proceseaza produsele agricole si/sau care produc/comercializeaza material genetic si/sau au activitate de crestere si/sau activitate de reproductie, astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie, in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole prevazute la art. 6 lit. b) - e), astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani, incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate care au realizat la data de 31 decembrie a anului calendaristic precedent o cifra de afaceri anuala neta de pana la 3.000.000 euro, cursul de schimb fiind cel valabil la incheierea exercitiului financiar in care s-a realizat cifra de afaceri;
c) scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri in cazul persoanelor juridice microintreprinderi si de la plata impozitului pe norma de venit in cazul persoanelor fizice, respectiv persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala, definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, pentru productia valorificata prin/catre cooperativa agricola;
d) prin derogare de la dispozitiile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cooperativele agricole care indeplinesc conditiile de microintreprinderi nu intra sub incidenta Titlului III Impozitul pe veniturile microintreprinderilor si datoreaza impozit pe profit;
e) scutirea membrilor cooperatori de la plata impozitului pe cladirile si pe terenurile utilizate pentru obtinerea productiei agricole valorificate prin/catre cooperativa agricola, inclusiv pentru bunurile aflate in patrimoniul de afectatiune al persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016;
f) scutirea membrilor cooperativelor agricole de la plata impozitului pe arenda in cazul terenurilor luate in arenda de catre cooperativele agricole de la acestia.
1. Hotararea Guvernului nr. 1045 din 28 decembrie 2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (Monitorul Oficial nr. 24 din 9 ianuarie 2019).
2 Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3899 din 27 decembrie 2018 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 943/2016 privind tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare prin POS (Monitorul Oficial nr. 26 din 10 ianuarie 2019).
3. Legea nr. 21 din 8 ianuarie 2019 pentru modificarea si completarea Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004 (Monitorul Oficial nr. 29 din 10 ianuarie 2019).
Precizari suplimentare:
1. HG 1045 – Nprme metodologice pentru acordarea biletelor de valoare
Dispozitii generale:
• Regimul biletelor de valoare este reglementat de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
• Biletele de valoare care pot fi acordate sunt: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale si vouchere de vacanta.
• Biletele de valoare pot fi utilizate doar in scopul prevazut de lege si doar la operatorii economici care le accepta.
- Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare este, atat pentru beneficiari, cat si pentru angajatori, cel prevazut de Codul fiscal.
ANGAJATORII :
Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc prin contractele colective de munca sau prin Regulamentul intern, dupa caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care sa prevada cel putin urmatoarele:
a) numarul salariatilor din unitate care pot primi bilete de valoare si valoarea nominala acordata, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de salariati care primesc bilete de valoare;
c) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii;
d) stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou, tichete de cresa si culturale, dupa caz, si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente;
e documentatia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului, in vederea acordarii tichetelor de cresa.
Acordarea de catre angajator a unei categorii de bilete de valoare nu exclude acordarea concomitenta, aceluiasi salariat, si a altor categorii de bilete de valoare.
TICHETELE DE MASA
Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor, lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
Tichetele de masa pe suport hartie se distribuie de catre angajator, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare. Angajatorul distribuie, pe salariat, un numar de tichete de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea.
Salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate. Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni tichetele de masa necuvenite. Valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 15,18 lei.
In cazul tichetelor de masa, in situatia in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul acorda acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare, diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele de masa sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit;
b) tichetele de masa sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele de masa nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE CADOU
Angajatorii pot utiliza tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevazute in bugetele proprii, aprobate potrivit legii, in pozitii distincte de cheltuieli.
Angajatii pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Valoarea nominala a unui tichet cadou este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele cadou oferite salariatilor (ca cheltuieli sociale) sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii;
b) tichetele cadou oferite salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;
c) pentru tichetele cadou nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE DE CRESA
Tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani.
Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.
Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de cresa nu poate depasi suma de 450 de lei pentru o luna, pentru fiecare copil aflat la cresa. Valoarea nominala a unui tichet de cresa este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 100 lei.
Tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii.
Suma individuala sub forma tichetelor de cresa se acorda pentru acoperirea partiala sau integrala a taxelor de cresa reprezentand contributia lunara a parintilor la suportarea cheltuielilor pentru copiii inscrisi in crese sau alte unitati de educatie timpurie anteprescolara publice, sau, dupa caz, a contravalorii serviciilor prestate de unitati de educatie timpurie anteprescolara private sau de bone si se suporta integral de catre angajator.
Din punct de vedere fiscal:
a)cheltuielile cu tichetele de cresa oferite salariatilor sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii;
b tichetele de cresa sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele de cresa nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
TICHETELE CULTURALE
Tichetele culturale sunt bilete de valoare acordate angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale.
Bunurile si serviciile culturale pot fi:
a) abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;
b) carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format.
Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depasi suma de 150 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 300 de lei/eveniment, pentru cele acordate ocazional. Valoarea nominala a unui tichet cultural este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu tichetele culturale oferite salariatilor sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit, in limita unui procent de 5% din fondul de salarii, in situatia in care sunt considerate cheltuieli sociale;
b) tichetele culturale sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru tichetele culturale nu se datoreaza contributii sociale (CAS si CASS).
VOUCHERELE DE VACANTA
Voucherele de vacanta sunt bilete de valoare care se acorda angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna in regim de turism intern.
Nivelul maxim al sumei care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.
Voucherele de vacanta sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masa si/sau de recuperare a capacitatii de munca. Voucherele de vacanta pot fi utilizate si pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de calatorie si/sau de divertisment, daca se regasesc intr-un pachet turistic.
Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta pe suport hartie este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.
Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, in cazul in care voucherul a fost emis pe acest tip de suport.
Se interzice unitatii afiliate acordarea unui rest de bani la voucherul de vacanta.
Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta.
Din punct de vedere fiscal:
a) cheltuielile cu voucherele de vacanta sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pentru platitorii de impozit pe profit;
b) voucherele de vacanta sunt considerate avantaje pentru salariati si fac obiectul impozitului pe salariu (10%);
c) pentru voucherele de vacanta nu se datoreaza contributii sociale (CAS si/sau CASS).
ALTE PREVEDERI :
- Pentru biletele de valoare neutilizate in perioada de valabilitate, unitatea emitenta restituie valorile nominale catre angajator.
- Utilizarea de catre salariat a biletelor de valoare necuvenite il obliga pe acesta la plata contravalorii biletelor catre angajator.
- Pana la data de 1 ianuarie 2021, prevederile prezentei hotarari nu se aplica voucherelor de vacanta.
Au fost adaugate noi tipuri de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare prin POS-urile instalate la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului de persoanele fizice identificate fiscal pe baza codului numeric personal (CNP):
a) Regularizari privind contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate de asigurati - 21.05.24
b) Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat de la persoane rezidente - 33.01.25.01
c) Sume reprezentand impozit pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice in curs de distribuire (plati aferente DECLARATIEI UNICE) - 55.04.
3. LEGEA 21 – Modificare legislatie cooperative agricole
Legea cooperatiei agricole nr. 566/2004 a fost modificata si completata, aducandu-se schimbari inclusiv la regimul fiscal aplicabil acestei categorii de contribuabili.
Astfel, articolul 76, referitor la facilitatile fiscale, a fost modificat, precizandu-se ca activitatea cooperativelor agricole beneficiaza de urmatoarele masuri, care constituie derogari de la prevederile Codului fiscal:
a) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole care proceseaza produsele agricole si/sau care produc/comercializeaza material genetic si/sau au activitate de crestere si/sau activitate de reproductie, astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie, in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole prevazute la art. 6 lit. b) - e), astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani, incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate care au realizat la data de 31 decembrie a anului calendaristic precedent o cifra de afaceri anuala neta de pana la 3.000.000 euro, cursul de schimb fiind cel valabil la incheierea exercitiului financiar in care s-a realizat cifra de afaceri;
c) scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri in cazul persoanelor juridice microintreprinderi si de la plata impozitului pe norma de venit in cazul persoanelor fizice, respectiv persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala, definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, pentru productia valorificata prin/catre cooperativa agricola;
d) prin derogare de la dispozitiile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cooperativele agricole care indeplinesc conditiile de microintreprinderi nu intra sub incidenta Titlului III Impozitul pe veniturile microintreprinderilor si datoreaza impozit pe profit;
e) scutirea membrilor cooperatori de la plata impozitului pe cladirile si pe terenurile utilizate pentru obtinerea productiei agricole valorificate prin/catre cooperativa agricola, inclusiv pentru bunurile aflate in patrimoniul de afectatiune al persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016;
f) scutirea membrilor cooperativelor agricole de la plata impozitului pe arenda in cazul terenurilor luate in arenda de catre cooperativele agricole de la acestia.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
21Apr2023
TREI vesti bune privind compensarea sumelor de recuperat de la primarii
de
Ionut Jinga
21 Apr 2023
23Sep2022
Atentie! ANAF va emite in forma electronica formularele legate de verificarea situatiei fiscale personale
de
Ionut Jinga
23 Sep 2022
19Mai2022
Legea nr. 135/2022. Scutire de impozit pentru salariatii cu activitati in sectorul agricol si in industria alimentara
de
Ionut Jinga
19 Mai 2022
10Nov2021
Ordinul ANAF nr. 1767/2021. Cererea si procedura pentru a beneficia de esalonarea simplificata
de
Ionut Jinga
10 Nov 2021
29Oct2021
Ordinul nr. 1518/2021. Normele privind autorizarea pentru simplificarea determinarii valorii in vama a marfurilor
de
Ionut Jinga
29 Oct 2021
01Sep2021
OG nr. 8/ 2021. Principalele modificari aduse Codului fiscal
de
Ionut Jinga
01 Sep 2021