Proiect de OG: Drepturi si obligatii fiscale noi pentru contribuabili
03 Sep 2024
Guvernul a publicat recent un proiect de Ordonanta de Guvern (OG) pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala, care introduce numeroase schimbari semnificative in modul de administrare si colectare a obligatiilor fiscale.
Printre cele mai importante modificari se numara eliminarea dreptului de a fi ascultat in cazul impunerilor din oficiu, introducerea unui numar de identificare digitala pentru persoane fizice, precum si noi reguli privind executarea silita si plafoanele pentru plati in numerar.
Aceste masuri urmaresc optimizarea proceselor fiscale si alinierea cu reglementarile europene si cerintele GDPR.
Principalele prevederi
1. Impunerea din oficiu se poate face si in absenta punctului de vedere al contribuabilului
In cazul emiterii deciziilor de impunere din oficiu, nu mai este obligatoriu punctul de vedere al contribuabilului (dreptul de a fi ascultat)
2. Reglementari privind raspunderea membrilor asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica radiate
Membrii asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica radiate din registrele in care au fost inregistrate, vor prelua obligatiile fiscale in cazul in care acestea nu vor fi indeplinite de debitor.
3. Modificari privind raspunderea persoanelor fizice
Se ABROGA prevederea potrivit careia persoana fizica care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, raspunde pentru obligatiile fiscale datorate ca urmare a exercitarii profesiei sau activitatii cu bunurile din patrimoniul de afectatiune, iar daca acestea nu sunt suficiente pentru recuperarea creantelor fiscale, pot fi urmarite si celelalte bunuri ale debitorului.
Pentru aceste situatii, persoana fizica va raspunde ca DEBITOR GARANT, in cazul in care obligatiile fiscale nu vor fi indeplinite de debitor.
4. Noi reglementari privind debitorul garant
In cazul radierii debitorului, debitorul garant preia obligatiile fiscale datorate de catre debitor. Organul fiscal transmite debitorului garant o instiintare prin care comunica obligatiile fiscale preluate de la debitorul radiat
5. Se modifica limitele atragerii raspunderii solidare pentru obligatiile fiscale ale debitorilor insolvabili
Raspunderea solidara a persoanelor care se fac vinovate de starea de insolvabilitate a debitorului (administratori, asociati, terti popriti si alte persoane) se atrage in limita valorii totale a obligatiilor fiscale principale si accesorii pentru care se fac raspunzatoare ca urmare a savarsirii faptelor prevazute in CPF.
6. In procedura de atragere a raspunderii solidare, ANAF defineste reaua-credinta
Se reglementeaza situatiile in care organele fiscale pot dovedi reaua-credinta a persoanelor pentru care urmeaza sa fie atrasa raspunderea solidara
Organele fiscale, la stabilirea relei-credinte, au in vedere cel putin circumstante, situatii, comportamente referitoare la fapte, actiuni, inactiuni, neindeplinirea de obligatii, omisiuni in legatura cu administrarea obligatiilor fiscale ale debitorilor. In acest sens si fara a se limita, functionarii publici din cadrul organelor fiscale, in indeplinirea atributiilor de serviciu, procedeaza, in dovedirea relei-credinte, la constatarea urmatoarelor elemente:
a) frecventa si/sau modul in care s-a procedat la nedeclararea, declararea si/sau neplata obligatiilor fiscale, manifestate prin actiuni, inactiuni, pasivitate, neglijenta, respectiv daca acestea s-au produs cu scopul de a nu plati cu prioritate sumele corespunzatoare obligatiilor fiscale datorate, desi existau sume in casierie sau in conturile bancare si/sau se obtineau venituri din activitatea desfasurata, cu exceptia cazurilor in care aceste sume au fost utilizate pentru achitarea unor datorii mai vechi decat obligatiile fiscale sau pentru efectuarea unor cheltuieli necesare continuitatii activitatii acestuia;
b) fluxurile de capital, numerar, tranzactii, plati catre persoane fizice sau juridice, daca sumele au fost folosite cu prioritate in scopuri, altele decat cele de achitare a obligatiilor fiscale;
c) date si informatii referitoare la evolutia patrimoniului
7. Noi situatii de nulitate a actului administrativ fiscal
Actul administrativ fiscal devine nul si atunci cand organul fiscal emite decizie de impunere in situatia in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala privind mijloacele de proba care fac obiectul verificarii documentare, pentru care sesizeaza organele judiciare competente, potrivit legii.
8. ANAF va putea interactiona online si cu administratorii/alte persoane imputernicite din cadrul companiilor
In relatia cu organul fiscal central, contribuabilii/platitorii inrolati in SPV., in termen de 30 de zile de la data inrolarii, sunt obligati sa transmita prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.
9. Numar de identificare digitala - pentru persoane fizice
Orice persoana fizica care detine cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui numar de identificare digitala, atribuit in scop fiscal, care sa fie utilizat la interactiunea persoanei fizice cu sistemele digitale in care se solicita identificarea sa prin inscrierea codului numeric personal.
10. Identificatorul nefiscal - pentru cei care nu sunt subiect intr-un raport juridic fiscal
In relatia cu organul fiscal central, orice persoana sau entitate care nu este subiect intr-un raport juridic fiscal si care are obligatia sau opteaza pentru indeplinirea unor obligatii stabilite de lege, solicita atribuirea unui identificator nefiscal.
11. Inspectia fiscala va viza in 90% din cazuri, numai contribuabilii care prezinta risc fiscal
In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, contribuabilii/platitorii pot fi selectati in mod aleatoriu pentru efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala, insa intr-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/platitori selectati in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul contribuabililor/platitorilor selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul organului de inspectie fiscala are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate
12. Noi reguli privind suspendarea inspectiei fiscale
13. Clarificari privind executarea silita in situatia in care pentru acelasi debitor si pentru aceleasi obligatii fiscale sunt emise mai multe titluri executorii
In cazul in care pentru acelasi debitor si pentru aceleasi obligatii fiscale, sunt emise mai multe titluri executorii reprezentate de titluri de creanta devenite executorii sau hotarari judecatoresti definitive, in evidenta creantelor fiscale se inregistreaza obligatia fiscala datorata de debitor o singura data, iar executarea silita se poate realiza pentru oricare din titlurile executorii emise pe numele debitorului. In situatia in care cuantumul obligatiilor fiscale din titlurile executorii difera, organul fiscal inregistreaza in evidenta creantelor fiscale si diferentele de obligatii fiscale din titlul executoriu care contine suma mai mare.
14. Debitarea contului bancar (plata recurenta a obligatiilor fiscale) - la cererea contribuabililor
Contribuabilul/platitorul persoana juridica poate opta pentru plata recurenta a obligatiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse in graficele de esalonare, precum si a altor obligatii care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata acordate, prin transmiterea unei cereri, in format electronic, la organul fiscal central. Prin plata recurenta se intelege debitarea contului bancar, cu sumele aferente achitarii obligatiilor fiscale. In acest caz, organul fiscal comunica institutiei de credit ordinul de debitare a contului bancar, in limita obligatiilor fiscale de plata ale acestuia, situatie in care nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, pana la data debitarii contului bancar, pentru obligatiile fiscale stinse integral cu viramentele efectuate de institutiile de credit. Prin exceptie, nu se comunica ordinul de debitare in situatia in care contribuabilul/platitorul are sume de rambursat/de restituit in cuantum egal sau mai mare decat obligatia fiscala nechitata.
15. Instrainarea imobilelor nu se poate face fara plata integrala a obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat
Pentru instrainarea dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentand cladiri si terenuri, proprietarul si persoana careia i se transfera dreptul de proprietate asupra acestor bunuri, trebuie sa prezinte certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal central.
16. Plata obligatiilor fiscale poate fi efectuata si in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala
In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central si organul fiscal local, debitorii pot efectua plata acestora intr-un cont unic ori in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala.
17. Cont bancar obligatoriu- plata obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice si ale persoanelor fizice care exercita profesii liberale sau care desfasoara activitati economice nu se mai poate face in numerar
Contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, sunt obligate sa plateasca obligatiile fiscale/bugetare, precum si orice alte sume care se datoreaza bugetului general consolidat:
a) prin decontare bancara, inclusiv internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit;
b) prin intermediul cardurilor bancare.
18. Noi plafoanele privind obligatiile fiscale pentru care se poate acorda esalonarea la plata clasica
Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de:
a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;
b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;
d) 2.500 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
19. Esalonarea simplificata la plata obligatiilor fiscale se extinde
Pot fi esalonate la plata in mod simplificat si impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa
20. Suspendarea executarii silite prin poprire nu mai este posibila pe cale administrativa
Se abroga prevederile privind suspendarea executarii silite in cazul in care popririle infiintate de organul de executare silita genereaza imposibilitatea debitorului de a-si continua activitatea economica, cu consecinte sociale deosebite.
21. Salariile persoanelor fizice, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala, incasate ulterior infiintarii popririi nu mai pot fi urmarire decat prin poprire la angajator
Pentru stingerea creantelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin poprire asupra sumelor din conturile bancare. Prin exceptie, debitorii nu pot fi urmariti prin poprire pentru sumele prevazute mai sus, incasate in conturile bancare ulterior infiintarii popririi.
21. Plafoane privind incasarile si platile in numerar pentru debitorii care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti
Pana la emiterea deciziei de ridicare a popririi, acesti debitori efectueaza operatiuni de incasari si plati in numerar in urmatoarele conditii:
a) in cazul debitorului care are calitatea de mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
a1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
a2) plati in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
b) incasal debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
b1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
b2) plati in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei ;
c) in cazurlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
c1) in cazul celori in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei;
c2) plati in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
22. Vanzarea bunurilor mobile sechestrate se poate face si prin consignatie
Bunurile mobile supuse executarii silite pot fi valorificate si prin centrele comerciale de vanzare cu amanuntul catre populatie sau prin intermediul magazinelor de desfacere cu amanuntul, daca acestea indeplinesc conditiile de calitate pentru a fi vandute populatiei, pe baza de contract de consignatie incheiat intre acestea si de organul fiscal, la pretul de evaluare
23. Noi canale privind publicitatea vanzarii in vederea valorificarii bunurilor sechestrate
Publicitatea vanzarii pentru bunurile imobile si mobile se realizeaza in mod obligatoriu si pe platforme de comert electronic, caz in care se afiseaza si fisiere media relevante pentru vizualizarea bunurilor, pe baza de contract incheiat intre reprezentantul legal care detine platforma de comert electronic si organul fiscal, cu respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice. Cheltuielile privind publicitatea bunurilor se stabilesc in sarcina debitorului.
24. Taxa de participare la licitatii inlocuita cu taxa de adjudecare
Taxa de adjudecare la licitatie reprezinta un avans al pretului oferit de catre ofertantul adjudecatar si se plateste la finalizarea licitatiei, cu cardul bancar, prin intermediul unui terminal POS pus la dispozitie in acest sens.
De retinut: Pentru a se putea aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial.
Printre cele mai importante modificari se numara eliminarea dreptului de a fi ascultat in cazul impunerilor din oficiu, introducerea unui numar de identificare digitala pentru persoane fizice, precum si noi reguli privind executarea silita si plafoanele pentru plati in numerar.
Aceste masuri urmaresc optimizarea proceselor fiscale si alinierea cu reglementarile europene si cerintele GDPR.
Principalele prevederi
1. Impunerea din oficiu se poate face si in absenta punctului de vedere al contribuabilului
In cazul emiterii deciziilor de impunere din oficiu, nu mai este obligatoriu punctul de vedere al contribuabilului (dreptul de a fi ascultat)
2. Reglementari privind raspunderea membrilor asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica radiate
Membrii asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica radiate din registrele in care au fost inregistrate, vor prelua obligatiile fiscale in cazul in care acestea nu vor fi indeplinite de debitor.
3. Modificari privind raspunderea persoanelor fizice
Se ABROGA prevederea potrivit careia persoana fizica care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, raspunde pentru obligatiile fiscale datorate ca urmare a exercitarii profesiei sau activitatii cu bunurile din patrimoniul de afectatiune, iar daca acestea nu sunt suficiente pentru recuperarea creantelor fiscale, pot fi urmarite si celelalte bunuri ale debitorului.
Pentru aceste situatii, persoana fizica va raspunde ca DEBITOR GARANT, in cazul in care obligatiile fiscale nu vor fi indeplinite de debitor.
4. Noi reglementari privind debitorul garant
In cazul radierii debitorului, debitorul garant preia obligatiile fiscale datorate de catre debitor. Organul fiscal transmite debitorului garant o instiintare prin care comunica obligatiile fiscale preluate de la debitorul radiat
5. Se modifica limitele atragerii raspunderii solidare pentru obligatiile fiscale ale debitorilor insolvabili
Raspunderea solidara a persoanelor care se fac vinovate de starea de insolvabilitate a debitorului (administratori, asociati, terti popriti si alte persoane) se atrage in limita valorii totale a obligatiilor fiscale principale si accesorii pentru care se fac raspunzatoare ca urmare a savarsirii faptelor prevazute in CPF.
6. In procedura de atragere a raspunderii solidare, ANAF defineste reaua-credinta
Se reglementeaza situatiile in care organele fiscale pot dovedi reaua-credinta a persoanelor pentru care urmeaza sa fie atrasa raspunderea solidara
Organele fiscale, la stabilirea relei-credinte, au in vedere cel putin circumstante, situatii, comportamente referitoare la fapte, actiuni, inactiuni, neindeplinirea de obligatii, omisiuni in legatura cu administrarea obligatiilor fiscale ale debitorilor. In acest sens si fara a se limita, functionarii publici din cadrul organelor fiscale, in indeplinirea atributiilor de serviciu, procedeaza, in dovedirea relei-credinte, la constatarea urmatoarelor elemente:
a) frecventa si/sau modul in care s-a procedat la nedeclararea, declararea si/sau neplata obligatiilor fiscale, manifestate prin actiuni, inactiuni, pasivitate, neglijenta, respectiv daca acestea s-au produs cu scopul de a nu plati cu prioritate sumele corespunzatoare obligatiilor fiscale datorate, desi existau sume in casierie sau in conturile bancare si/sau se obtineau venituri din activitatea desfasurata, cu exceptia cazurilor in care aceste sume au fost utilizate pentru achitarea unor datorii mai vechi decat obligatiile fiscale sau pentru efectuarea unor cheltuieli necesare continuitatii activitatii acestuia;
b) fluxurile de capital, numerar, tranzactii, plati catre persoane fizice sau juridice, daca sumele au fost folosite cu prioritate in scopuri, altele decat cele de achitare a obligatiilor fiscale;
c) date si informatii referitoare la evolutia patrimoniului
7. Noi situatii de nulitate a actului administrativ fiscal
Actul administrativ fiscal devine nul si atunci cand organul fiscal emite decizie de impunere in situatia in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala privind mijloacele de proba care fac obiectul verificarii documentare, pentru care sesizeaza organele judiciare competente, potrivit legii.
8. ANAF va putea interactiona online si cu administratorii/alte persoane imputernicite din cadrul companiilor
In relatia cu organul fiscal central, contribuabilii/platitorii inrolati in SPV., in termen de 30 de zile de la data inrolarii, sunt obligati sa transmita prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.
9. Numar de identificare digitala - pentru persoane fizice
Orice persoana fizica care detine cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui numar de identificare digitala, atribuit in scop fiscal, care sa fie utilizat la interactiunea persoanei fizice cu sistemele digitale in care se solicita identificarea sa prin inscrierea codului numeric personal.
10. Identificatorul nefiscal - pentru cei care nu sunt subiect intr-un raport juridic fiscal
In relatia cu organul fiscal central, orice persoana sau entitate care nu este subiect intr-un raport juridic fiscal si care are obligatia sau opteaza pentru indeplinirea unor obligatii stabilite de lege, solicita atribuirea unui identificator nefiscal.
11. Inspectia fiscala va viza in 90% din cazuri, numai contribuabilii care prezinta risc fiscal
In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, contribuabilii/platitorii pot fi selectati in mod aleatoriu pentru efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala, insa intr-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/platitori selectati in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul contribuabililor/platitorilor selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul organului de inspectie fiscala are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate
12. Noi reguli privind suspendarea inspectiei fiscale
13. Clarificari privind executarea silita in situatia in care pentru acelasi debitor si pentru aceleasi obligatii fiscale sunt emise mai multe titluri executorii
In cazul in care pentru acelasi debitor si pentru aceleasi obligatii fiscale, sunt emise mai multe titluri executorii reprezentate de titluri de creanta devenite executorii sau hotarari judecatoresti definitive, in evidenta creantelor fiscale se inregistreaza obligatia fiscala datorata de debitor o singura data, iar executarea silita se poate realiza pentru oricare din titlurile executorii emise pe numele debitorului. In situatia in care cuantumul obligatiilor fiscale din titlurile executorii difera, organul fiscal inregistreaza in evidenta creantelor fiscale si diferentele de obligatii fiscale din titlul executoriu care contine suma mai mare.
14. Debitarea contului bancar (plata recurenta a obligatiilor fiscale) - la cererea contribuabililor
Contribuabilul/platitorul persoana juridica poate opta pentru plata recurenta a obligatiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse in graficele de esalonare, precum si a altor obligatii care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata acordate, prin transmiterea unei cereri, in format electronic, la organul fiscal central. Prin plata recurenta se intelege debitarea contului bancar, cu sumele aferente achitarii obligatiilor fiscale. In acest caz, organul fiscal comunica institutiei de credit ordinul de debitare a contului bancar, in limita obligatiilor fiscale de plata ale acestuia, situatie in care nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, pana la data debitarii contului bancar, pentru obligatiile fiscale stinse integral cu viramentele efectuate de institutiile de credit. Prin exceptie, nu se comunica ordinul de debitare in situatia in care contribuabilul/platitorul are sume de rambursat/de restituit in cuantum egal sau mai mare decat obligatia fiscala nechitata.
15. Instrainarea imobilelor nu se poate face fara plata integrala a obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat
Pentru instrainarea dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentand cladiri si terenuri, proprietarul si persoana careia i se transfera dreptul de proprietate asupra acestor bunuri, trebuie sa prezinte certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal central.
16. Plata obligatiilor fiscale poate fi efectuata si in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala
In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central si organul fiscal local, debitorii pot efectua plata acestora intr-un cont unic ori in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala.
17. Cont bancar obligatoriu- plata obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice si ale persoanelor fizice care exercita profesii liberale sau care desfasoara activitati economice nu se mai poate face in numerar
Contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, sunt obligate sa plateasca obligatiile fiscale/bugetare, precum si orice alte sume care se datoreaza bugetului general consolidat:
a) prin decontare bancara, inclusiv internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit;
b) prin intermediul cardurilor bancare.
18. Noi plafoanele privind obligatiile fiscale pentru care se poate acorda esalonarea la plata clasica
Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de:
a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;
b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;
d) 2.500 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
19. Esalonarea simplificata la plata obligatiilor fiscale se extinde
Pot fi esalonate la plata in mod simplificat si impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa
20. Suspendarea executarii silite prin poprire nu mai este posibila pe cale administrativa
Se abroga prevederile privind suspendarea executarii silite in cazul in care popririle infiintate de organul de executare silita genereaza imposibilitatea debitorului de a-si continua activitatea economica, cu consecinte sociale deosebite.
21. Salariile persoanelor fizice, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala, incasate ulterior infiintarii popririi nu mai pot fi urmarire decat prin poprire la angajator
Pentru stingerea creantelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin poprire asupra sumelor din conturile bancare. Prin exceptie, debitorii nu pot fi urmariti prin poprire pentru sumele prevazute mai sus, incasate in conturile bancare ulterior infiintarii popririi.
21. Plafoane privind incasarile si platile in numerar pentru debitorii care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti
Pana la emiterea deciziei de ridicare a popririi, acesti debitori efectueaza operatiuni de incasari si plati in numerar in urmatoarele conditii:
a) in cazul debitorului care are calitatea de mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
a1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
a2) plati in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
b) incasal debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
b1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
b2) plati in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei ;
c) in cazurlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei, de la persoanele juridice si PFA, II, IF:
c1) in cazul celori in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei;
c2) plati in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
22. Vanzarea bunurilor mobile sechestrate se poate face si prin consignatie
Bunurile mobile supuse executarii silite pot fi valorificate si prin centrele comerciale de vanzare cu amanuntul catre populatie sau prin intermediul magazinelor de desfacere cu amanuntul, daca acestea indeplinesc conditiile de calitate pentru a fi vandute populatiei, pe baza de contract de consignatie incheiat intre acestea si de organul fiscal, la pretul de evaluare
23. Noi canale privind publicitatea vanzarii in vederea valorificarii bunurilor sechestrate
Publicitatea vanzarii pentru bunurile imobile si mobile se realizeaza in mod obligatoriu si pe platforme de comert electronic, caz in care se afiseaza si fisiere media relevante pentru vizualizarea bunurilor, pe baza de contract incheiat intre reprezentantul legal care detine platforma de comert electronic si organul fiscal, cu respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice. Cheltuielile privind publicitatea bunurilor se stabilesc in sarcina debitorului.
24. Taxa de participare la licitatii inlocuita cu taxa de adjudecare
Taxa de adjudecare la licitatie reprezinta un avans al pretului oferit de catre ofertantul adjudecatar si se plateste la finalizarea licitatiei, cu cardul bancar, prin intermediul unui terminal POS pus la dispozitie in acest sens.
De retinut: Pentru a se putea aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Articole similare
15Mai2024
Legea nr. 1262024: Evaziune Fiscala - Mai aspra sau mai blanda?
de
Ionut Jinga
15 Mai 2024
24Apr2024
ANAF monitorizeaza atent veniturile cu ajutorul unui nou departament
de
Ionut Jinga
24 Apr 2024
20Mar2024
Lipsa Documentelor la Transport: Risti suspendarea Activitatii
de
Ionut Jinga
20 Mar 2024
09Oct2023
Amenzi Directe, Fara Avertisment! Ce Schimbari Aduce HG 937/2023?
de
Ionut Jinga
09 Oct 2023