Sfatul expertului Robert Gearba: Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA
16 Nov 2015
Autoritatile fiscale pot anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a unei firme in mai multe situatii, prevazute de Codul fiscal:
1. In cazul in care firma este declarata inactiva - anularea codului de TVA intervine la data declararii inactivitatii;
2. In situatia in care firma a intrat in inactivitate temporara - anularea codului de TVA intervine la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in Registrul Comertului.
Reinregistrarea in scopuri de TVA a acestor doua categorii de firme se realizeaza la solicitarea acestora, daca au fost reactivate, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
3. In situatia in care asociatii/administratorii firmei sau firma insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal (adica atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent) - anularea codului intervine de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale.
Reinregistrarea in scopuri de TVA se realizeaza doar la solicitarea firmei si numai daca infractiunile din cazierul fiscal sunt sterse, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
4. Daca firma nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA (sau a depus “pe zero”, fara sa se evidentieze achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii) - anularea inregistrarii in scopuri de TVA se produce din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul firmelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.
Firmele se pot inregistra din nou in scopuri de TVA daca solicita acest lucru organelor fiscale, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca vor desfasura activitati economice.
5. Daca firma nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
6. Daca firma a solicitat scoaterea din evidenta a persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA.
7. Daca firma nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice - ea se poate reinregistra in scopuri de TVA doar daca va solicita acest lucru organului fiscal si daca va justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.
Firmele carora le-a fost anulat codul de TVA sunt inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, organizat de ANAF.
De asemenea, contribuabilii care au un cod valid de TVA sunt trecuti in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153.
Consecintele anularii din oficiu a codului de TVA
Codul Fiscal prevede la art. 11 alin. (1^3) ca firma careia i-a fost anulat codul de TVA este obligata sa colecteze TVA pentru toate servicii taxabile efectuate pe intreaga perioada in care figureaza in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata. In aceste conditii, facturile trebuie emise cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Insa, codul de identificare fiscala trebuie sa fie inscris fara simbolul RO.
Taxa pe valoarea adaugata colectata si datorata de firma pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal". Aceasta nu se depune „pe zero”, ci doar pentru lunile n care au existat astfel de tranzactii.
Atentie! Nu se mai depune deci decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea doar a declaratiei cod 311. In perioada de anulare a codului de TVA, deoarece firma nu are dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate (bunuri si servicii), suma TVA care nu poate fi dedusa se adauga costului de achizitie al bunurilor si serviciilor folosite.
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca beneficiarul bunurilor sau serviciilor facturate de catre firma al carei cod de TVA este anulat nu are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata deductibile.
Totodata, firma caruia i-a fost anulat din oficiu codul de TVA este obligata sa isi ajusteze TVA dedusa initial. Astfel, activele corporale fixe care nu sunt amortizate integral la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si bunurile de capital aflate in patrimoniu, pe perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, se considera ca sunt alocate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei deduse initial.
Sumele rezultate din ajustare se declara in ultimul decont de TVA depus. In cazul in care firma nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute, atunci ea trebuie sa declare sumele rezultate din ajustarea taxei prin depunerea formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea TVA".
Sursa: www.contabilul.ro
1. In cazul in care firma este declarata inactiva - anularea codului de TVA intervine la data declararii inactivitatii;
2. In situatia in care firma a intrat in inactivitate temporara - anularea codului de TVA intervine la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in Registrul Comertului.
Reinregistrarea in scopuri de TVA a acestor doua categorii de firme se realizeaza la solicitarea acestora, daca au fost reactivate, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
3. In situatia in care asociatii/administratorii firmei sau firma insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal (adica atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent) - anularea codului intervine de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale.
Reinregistrarea in scopuri de TVA se realizeaza doar la solicitarea firmei si numai daca infractiunile din cazierul fiscal sunt sterse, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
4. Daca firma nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA (sau a depus “pe zero”, fara sa se evidentieze achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii) - anularea inregistrarii in scopuri de TVA se produce din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul firmelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.
Firmele se pot inregistra din nou in scopuri de TVA daca solicita acest lucru organelor fiscale, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca vor desfasura activitati economice.
5. Daca firma nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
6. Daca firma a solicitat scoaterea din evidenta a persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA.
7. Daca firma nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice - ea se poate reinregistra in scopuri de TVA doar daca va solicita acest lucru organului fiscal si daca va justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.
Firmele carora le-a fost anulat codul de TVA sunt inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, organizat de ANAF.
De asemenea, contribuabilii care au un cod valid de TVA sunt trecuti in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153.
Consecintele anularii din oficiu a codului de TVA
Codul Fiscal prevede la art. 11 alin. (1^3) ca firma careia i-a fost anulat codul de TVA este obligata sa colecteze TVA pentru toate servicii taxabile efectuate pe intreaga perioada in care figureaza in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata. In aceste conditii, facturile trebuie emise cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Insa, codul de identificare fiscala trebuie sa fie inscris fara simbolul RO.
Taxa pe valoarea adaugata colectata si datorata de firma pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal". Aceasta nu se depune „pe zero”, ci doar pentru lunile n care au existat astfel de tranzactii.
Atentie! Nu se mai depune deci decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea doar a declaratiei cod 311. In perioada de anulare a codului de TVA, deoarece firma nu are dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate (bunuri si servicii), suma TVA care nu poate fi dedusa se adauga costului de achizitie al bunurilor si serviciilor folosite.
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca beneficiarul bunurilor sau serviciilor facturate de catre firma al carei cod de TVA este anulat nu are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata deductibile.
Totodata, firma caruia i-a fost anulat din oficiu codul de TVA este obligata sa isi ajusteze TVA dedusa initial. Astfel, activele corporale fixe care nu sunt amortizate integral la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si bunurile de capital aflate in patrimoniu, pe perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, se considera ca sunt alocate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei deduse initial.
Sumele rezultate din ajustare se declara in ultimul decont de TVA depus. In cazul in care firma nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute, atunci ea trebuie sa declare sumele rezultate din ajustarea taxei prin depunerea formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea TVA".
Sursa: www.contabilul.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
06Aug2019
ANAF a introdus noul formular 109 - Declaratie privind taxa pe active financiare nete
de
PortalContabilitate.ro
06 Aug 2019
19Iul2019
Schimbari posibile in domeniul institutiilor de credit
de
PortalContabilitate.ro
19 Iul 2019