Stocuri degradate calitativ
valabil la 24 Aug 2023
Intrebare: In fiecare luna avem produse deteriorate, expirate.
Este corect sa le scadem din gestiune pe baza unui proces verbal de constatare si unul de declasare si sa platim TVA aferenta (colectata 635 = 4427) sau scaderea din gestiune se face doar cu ocazia inventarierii (pe care o efectuam de regula la sfarsitul anului)?
Cum se procedeaza in cazul TVA si cum se inscrie in decont?
Este corect sa le scadem din gestiune pe baza unui proces verbal de constatare si unul de declasare si sa platim TVA aferenta (colectata 635 = 4427) sau scaderea din gestiune se face doar cu ocazia inventarierii (pe care o efectuam de regula la sfarsitul anului)?
Cum se procedeaza in cazul TVA si cum se inscrie in decont?
Raspuns: Scaderea din gestiune nu se face numai cu ocazia inventarierii anuale, ci ori de cat ori descoperiti ca aveti produse expirate /deterioarate/lipsa etc.
Pentru ca vorbiti despre produse deteriorate/expirate presupun ca nu intentionati sa le comercializati in alta forma (caz in care s-ar utiliza procesul verbal de declasare), ci le veti casa.
Faceti un Proces verbal de casare in care explicati starea produselor, faptul ca le casati si ce ati facut cu ele.
De exemplu: au fost predate firmei de salubritate care va colecteaza deseurile sau au fost predate unui colector autorizat (in cazul in care sunt produse care genereaza desuri ce nu pot fi aruncate la gunoi) etc.
Pe baza lui inregistrati:
607 = 371.
In aceasta situatie nu trebuie sa ajustati TVA deoarece va aflati in situatia de la art. 304, alin. (2) din Codul fiscal:
(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. ( );
Normele metodologice de aplicare a art. 304 explica la punctul 78:
(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
( )
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
( )
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive; in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (10) pot fi aplicate cumulativ; de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Intrebari similare din categoria Stocuri
14Ian2025
Comert cu deseuri feroase. Tratament contabil si fiscal
de
Ionut Jinga
valabil la 14 Ian 2025
Intrebare: Societatea B preia de la Societatea A (care nu are cantar) deseuri feroase, cantitatea urmand a fi cantarita la sediul societatii B. In conformitate cu tichetul de cantar de la societatea B, cantitatea neta este de 1.000 kg si impuritatile de 50 kg. Societatea A va emite o factura catre societatea B pe o cantitate de 950 kg. Societatea B (fara sa mai descarce masina) o livreaza la societatea C, ...
11Ian2025
Inventariere. Tratament contabil si fiscal fiscal plusuri si minusuri constatate
de
Munteanu Corneliu Stefan
valabil la 11 Ian 2025
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta legata de rezultatele inventarierii de la sfarsitul anului. In urma inventarierii de la sfarsitul anului, s-a constatat un plus de 7.000 lei si un minus de 10.000 lei la materii prime. Gestionarul declara ca aceste plusuri si minusuri provin din inregistrarea eronata a iesirilor de materii prime din magazie. Cu alte cuvinte, din uitare, nu se inregistreaza ...
20Dec2024
Marfa ratacita de curieri. Exigibilitatea TVA. Despagubiri
de
Dana Hristu
valabil la 20 Dec 2024
Intrebare: O societate cu obiect de activitate comert livreaza produse catre clienti prin curier. Din cauza volumului mare de expeditii, curierul rataceste anumite colete si, pana la solutionare, societatea trimite marfa pierduta de curier pe aviz de insotire marfa catre client. La generarea avizului catre client se genereaza urmatoarele note contabile: 418 = 707, 418 = 4428 si 607 = 3711, iar solutionarea ...
20Dec2024
Evidenta contabila restaurant
de
Vera Constantin
valabil la 20 Dec 2024
Intrebare: Un restaurant, microintreprindere, platitoare de TVA, care tine evidenta stocurilor cantitativ-valoric si descarca materiile prime pe baza retetelor la produsele finite pe care le vinde, doreste schimbarea metodei de evidentiere a materiilor prime. Retetele, oricat le ajusteaza, nu reflecta fidel consumurile si raman materii prime pe stoc. Ar putea trece la tinerea contabilitatii materiilor ...
20Dec2024
Tratamentul contabil-fiscal al pierderilor de bunuri si ambalaje cauzate de calamitati
de
Liviu Sapunaru
valabil la 20 Dec 2024
Intrebare: In urma inundatiilor de la Galati din anul 2024, clientii societatii X au suferit pierderi de bunuri si ambalaje returnabile care circula in sistem de garantie. Clientii societatii X au emis PV-uri cu valoarea pierderilor pentru bunuri (achizitionate cu factura de la societatea X) si ambalaje returnabile, solicitand stergerea acestora din gestiunea lor.1. Care este procedura si documentatia de ...
17Dec2024
Inventariere. Modele documente si procedura
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 17 Dec 2024
Intrebare: In vederea efectuarii inventarului, avem rugamintea sa ne ajutati concret cu: 1. Modele de documente pentru toate documentele necesare realizarii inventarului, inclusiv pentru casarea obiectelor de inventar si mijloace fixe. 2. Ce documente trebuie intocmite la casarea obiectelor de inventar in privinta TVA, daca obiectele de inventar se vor preda unei societati de preluare deseuri si fier ...