Strategia ANAF in perioada 2021-2024
17 Mar 2021
La inceputul anului 2021 la nivelul ANAF se afla in implementare 18 proiecte semnificative, dintre care sapte sunt in curs de implementare avansata:
1. proiectul „SFERA”, care vizeaza actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscala a contribuabililor si asigurarea interoperabilitatii acestora cu sistemele informatice ale altor institutii ale statului care detin si pot furniza informatii utile in activitatea de colectare a impozitelor si taxelor. Acest proiect va conduce la o gestionare centralizata si unitara a informatiilor referitoare la evidenta contribuabililor persoane juridice.
2. proiectul „APIC” (Administratie Performanta prin Informatie Consolidata), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platforma ce va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate si nestructurate, analiza acestora, modelarea predictiva si implementarea unui instrument informatic integrat care sa asigure realizarea in mod automat a analizei de risc a contribuabililor. Volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv in procesul de luare a deciziilor in timp real. Informatiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel incat sa fie obtinute raspunsuri in ceea ce priveste reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesarii sau luarea unor decizii inteligente.
Obiective strategice 2021-2024
I. Imbunatatirea serviciilor oferite
Imbunatatirea serviciilor presupune reproiectarea si automatizarea proceselor de activitate care vizeaza interactiunea cu contribuabilii, precum si dezvoltarea de aplicatii informatice suport.
Sub-obiective strategice
1. Adoptarea unui design nou si inovator de procese de activitate si servicii, orientat catre asteptarile si cerintele contribuabililor:
a) Implementarea unui mecanism anual de analiza si evaluare, in vederea adaptarii la noile tendinte si cerinte exprimate de catre partenerii externi;
b) Simplificarea formularelor, declaratiilor si a altor documente fiscale pentru a sustine conformarea voluntara la declararea obligatiilor fiscale: reducerea numarului de formulare si declaratii, simplificarea si reconceptualizarea formularelor si declaratiilor, simplificarea, in continuare, a fisei analitice pe platitor.
c) Simplificarea graduala a procedurilor vamale
d) Dezvoltarea serviciului de Call-center prin: marirea capacitatii tehnice a sistemului de a prelua simultan mai multe apeluri, implementarea de mesaje vocale preinregistrate, redate automat prin sistemul Raspuns Vocal Interactiv, cresterea numarului de operatori Call-center si formarea profesionala continua a acestora.
2. Furnizarea de servicii simple si accesibile pentru contribuabili: extinderea mecanismului audierii contribuabilului prin mijloace de comunicare la distanta, in vederea sprijinirii activitatii de conformare fiscala voluntara , asigurarea inregistrarii fiscale initiale, cat si a depunerii de mentiuni ulterioare, prin mijloace electronice,simplificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA,extinderea la nivel national a serviciului de programari on-line si furnizarea de servicii in sistem self- service.
3. Atitudine proactiva fata de contribuabili pentru a facilita procesul de cunoastere a modului de conformare la indeplinirea obligatiilor fiscale: transmiterea de informari personalizate catre contribuabili prin intermediul Spatiului Privat Virtual, organizarea de campanii de mediatizare, organizarea de sesiuni de asistenta pe pagina de Facebook a ANAF, transmiterea de indrumari catre contribuabilii persoane fizice, prin care se vor oferi informatii si asistenta in vederea indeplinirii, in mod corespunzator, a obligatiilor declarative si de plata.
II.Solutii digitale integrate
Sub-obiective strategice
1. Oferirea unei experiente pozitive din perspectiva accesarii serviciilor digitale de catre contribuabili: Transformarea SPV in modalitatea principala de interactiune a contribuabililor cu ANAF: digitalizarea tuturor formularelor si declaratiilor fiscale si extinderea posibilitatii de depunere on-line a acestora prin intermediul platformei SPV, precum si prin intermediul portalului e-guvernare.ro; informari personalizate adresate contribuabililor, cu privire la noutatile legislative si situatia fiscala proprie; accesarea facilitatilor din SPV prin intermediul unei aplicatii pentru telefoanele mobile;§ depunerea si eliberarea anumitor categorii de documente cu caracter fiscal; implementarea serviciilor de tip chatbot si webinar, precum si dezvoltarea de aplicatii pentru telefoanele mobile in scopul facilitarii si diversificarii interactiunii cu contribuabilii.
2. Utilizarea digitalizarii ca abordare pentru domeniile functionale ale administratiei fiscale: optimizarea aplicatiilor informatice existente; cresterea gradului de automatizare a functiilor operationale ale ANAF; asigurarea pe scara larga a interoperabilitatii cu partenerii institutionali; implementarea de servicii electronice prin utilizarea noilor tehnologii (ex inteligenta artificiala, invatarea automata).
3. Consolidarea capacitatii administrative necesare procesului de transformare digitala: dezvoltarea de noi aplicatii informatice si cresterea gradului de informatizare a activitatilor Agentiei; dezvoltarea platformei de e-learning, prin solutii tehnologice moderne de invatare la distanta; dezvoltarea platformelor de tip Big Data pentru operarea unui volum mare de date cu instrumente avansate de monitorizare, raportare si analiza; asigurarea pe scara larga a interoperabilitatii cu alte institutii si terti.
4. Asigurarea, cu sprijinul Centrului National de Informatii Financiare din subordinea Ministerului Finantelor, a cadrului tehnologic necesar tranzitiei catre o administratie digitala: asigurarea necesarului de echipamente IT utilizate la nivelul administratiei, corelata cu automatizarea proceselor; dezvoltarea capacitatii infrastructurii suport necesare sustinerii dezvoltarii tehnologice continue.
III. Prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Datele administrate si procesate la nivelul organizatiei prin mecanisme avansate de prelucrare pot fi valorificate corespunzator utilizand abordari specifice in vederea transformarii lor in informatii si cunostinte. In scopul unei mai profunde intelegeri a riscurilor de neconformare se vor dezvolta si utiliza metode moderne de analiza.
Crearea unui profil unic de risc al contribuabilului impune armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatilor de administrare, inspectie fiscala, vamala si de antifrauda fiscala.
Un sistem unitar de evaluare va conduce la imbunatatirea analizei de risc si a capacitatii de reactie a ANAF, de la initierea unor campanii de informare tintite, pana la selectarea tematicilor de control in functie de riscul fiscal asociat.
Pachetul dedicat colectarii masive de date, prin implementarea sistemelor SAF-T, desk-audit, interconectarea caselor de marcat si factura electronica, precum si interoperabilitatea bazelor de date, vor conduce la furnizarea de date fiscale consistente catre sistemul de analiza de risc, activitate care va conduce la diminuarea evaziunii fiscale si la cresterea veniturilor colectate ca pondere in PIB.
Sub-obiective strategice
1. Reformarea managementului riscului de neconformare fiscala prin:
4. Intensificarea actiunilor de control in domeniul preturilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficienta a informatiilor obtinute ca urmare a utilizarii instrumentelor de cooperare administrativa.
5. Eficientizarea actiunilor de executare silita destinate recuperarii arieratelor fiscale. Avand in vedere faptul ca din perspectiva conformarii voluntare s-au creat numeroase instrumente privind procesul de administrare fiscala, din punct de vedere al actiunilor de executare silita destinate recuperarii arieratelor fiscale si in egala masura, in ceea ce priveste prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, actiunile ANAF se vor derula in sistem integrat vizand atat persoanele juridice, cat si persoanele fizice care au calitatea de asociati, administratori pana la beneficiarul real, in conditiile legii. Aceasta modalitate de investigare a comportamentelor fiscale necorespunzatoare va aduce cu certitudine o eficienta sporita in ceea ce priveste colectarea veniturilor la bugetul general consolidat, din sfera ANAF.
6. Revenirea, pana la finalul anului 2022, la nivelul inregistrat in anul 2019, pentru indicatorul Gradul de confomare la declarare
7. Eficienta si transparenta
Sub-obiective strategice
- SAF-T (Standard Audit File for Taxation) - transferul electronic de date contabile si financiare de la companii catre administratia fiscala;
- TRAFIC CONTROL - Sistemul informatic de monitorizare a tranzactiilor intracomunitare de bunuri;
- extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;
- sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executarii Silite);
- sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comertul electronic;
- extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale intre statele membre UE;
- optimizarea sistemului informatic - VIES_RO – realizarea schimbului de informatii privind livrarile intracomunitare.
1. proiectul „SFERA”, care vizeaza actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscala a contribuabililor si asigurarea interoperabilitatii acestora cu sistemele informatice ale altor institutii ale statului care detin si pot furniza informatii utile in activitatea de colectare a impozitelor si taxelor. Acest proiect va conduce la o gestionare centralizata si unitara a informatiilor referitoare la evidenta contribuabililor persoane juridice.
2. proiectul „APIC” (Administratie Performanta prin Informatie Consolidata), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platforma ce va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate si nestructurate, analiza acestora, modelarea predictiva si implementarea unui instrument informatic integrat care sa asigure realizarea in mod automat a analizei de risc a contribuabililor. Volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv in procesul de luare a deciziilor in timp real. Informatiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel incat sa fie obtinute raspunsuri in ceea ce priveste reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesarii sau luarea unor decizii inteligente.
Obiective strategice 2021-2024
I. Imbunatatirea serviciilor oferite
Imbunatatirea serviciilor presupune reproiectarea si automatizarea proceselor de activitate care vizeaza interactiunea cu contribuabilii, precum si dezvoltarea de aplicatii informatice suport.
Sub-obiective strategice
1. Adoptarea unui design nou si inovator de procese de activitate si servicii, orientat catre asteptarile si cerintele contribuabililor:
a) Implementarea unui mecanism anual de analiza si evaluare, in vederea adaptarii la noile tendinte si cerinte exprimate de catre partenerii externi;
b) Simplificarea formularelor, declaratiilor si a altor documente fiscale pentru a sustine conformarea voluntara la declararea obligatiilor fiscale: reducerea numarului de formulare si declaratii, simplificarea si reconceptualizarea formularelor si declaratiilor, simplificarea, in continuare, a fisei analitice pe platitor.
c) Simplificarea graduala a procedurilor vamale
d) Dezvoltarea serviciului de Call-center prin: marirea capacitatii tehnice a sistemului de a prelua simultan mai multe apeluri, implementarea de mesaje vocale preinregistrate, redate automat prin sistemul Raspuns Vocal Interactiv, cresterea numarului de operatori Call-center si formarea profesionala continua a acestora.
2. Furnizarea de servicii simple si accesibile pentru contribuabili: extinderea mecanismului audierii contribuabilului prin mijloace de comunicare la distanta, in vederea sprijinirii activitatii de conformare fiscala voluntara , asigurarea inregistrarii fiscale initiale, cat si a depunerii de mentiuni ulterioare, prin mijloace electronice,simplificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA,extinderea la nivel national a serviciului de programari on-line si furnizarea de servicii in sistem self- service.
3. Atitudine proactiva fata de contribuabili pentru a facilita procesul de cunoastere a modului de conformare la indeplinirea obligatiilor fiscale: transmiterea de informari personalizate catre contribuabili prin intermediul Spatiului Privat Virtual, organizarea de campanii de mediatizare, organizarea de sesiuni de asistenta pe pagina de Facebook a ANAF, transmiterea de indrumari catre contribuabilii persoane fizice, prin care se vor oferi informatii si asistenta in vederea indeplinirii, in mod corespunzator, a obligatiilor declarative si de plata.
II.Solutii digitale integrate
Sub-obiective strategice
1. Oferirea unei experiente pozitive din perspectiva accesarii serviciilor digitale de catre contribuabili: Transformarea SPV in modalitatea principala de interactiune a contribuabililor cu ANAF: digitalizarea tuturor formularelor si declaratiilor fiscale si extinderea posibilitatii de depunere on-line a acestora prin intermediul platformei SPV, precum si prin intermediul portalului e-guvernare.ro; informari personalizate adresate contribuabililor, cu privire la noutatile legislative si situatia fiscala proprie; accesarea facilitatilor din SPV prin intermediul unei aplicatii pentru telefoanele mobile;§ depunerea si eliberarea anumitor categorii de documente cu caracter fiscal; implementarea serviciilor de tip chatbot si webinar, precum si dezvoltarea de aplicatii pentru telefoanele mobile in scopul facilitarii si diversificarii interactiunii cu contribuabilii.
2. Utilizarea digitalizarii ca abordare pentru domeniile functionale ale administratiei fiscale: optimizarea aplicatiilor informatice existente; cresterea gradului de automatizare a functiilor operationale ale ANAF; asigurarea pe scara larga a interoperabilitatii cu partenerii institutionali; implementarea de servicii electronice prin utilizarea noilor tehnologii (ex inteligenta artificiala, invatarea automata).
3. Consolidarea capacitatii administrative necesare procesului de transformare digitala: dezvoltarea de noi aplicatii informatice si cresterea gradului de informatizare a activitatilor Agentiei; dezvoltarea platformei de e-learning, prin solutii tehnologice moderne de invatare la distanta; dezvoltarea platformelor de tip Big Data pentru operarea unui volum mare de date cu instrumente avansate de monitorizare, raportare si analiza; asigurarea pe scara larga a interoperabilitatii cu alte institutii si terti.
4. Asigurarea, cu sprijinul Centrului National de Informatii Financiare din subordinea Ministerului Finantelor, a cadrului tehnologic necesar tranzitiei catre o administratie digitala: asigurarea necesarului de echipamente IT utilizate la nivelul administratiei, corelata cu automatizarea proceselor; dezvoltarea capacitatii infrastructurii suport necesare sustinerii dezvoltarii tehnologice continue.
III. Prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Datele administrate si procesate la nivelul organizatiei prin mecanisme avansate de prelucrare pot fi valorificate corespunzator utilizand abordari specifice in vederea transformarii lor in informatii si cunostinte. In scopul unei mai profunde intelegeri a riscurilor de neconformare se vor dezvolta si utiliza metode moderne de analiza.
Crearea unui profil unic de risc al contribuabilului impune armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatilor de administrare, inspectie fiscala, vamala si de antifrauda fiscala.
Un sistem unitar de evaluare va conduce la imbunatatirea analizei de risc si a capacitatii de reactie a ANAF, de la initierea unor campanii de informare tintite, pana la selectarea tematicilor de control in functie de riscul fiscal asociat.
Pachetul dedicat colectarii masive de date, prin implementarea sistemelor SAF-T, desk-audit, interconectarea caselor de marcat si factura electronica, precum si interoperabilitatea bazelor de date, vor conduce la furnizarea de date fiscale consistente catre sistemul de analiza de risc, activitate care va conduce la diminuarea evaziunii fiscale si la cresterea veniturilor colectate ca pondere in PIB.
Sub-obiective strategice
1. Reformarea managementului riscului de neconformare fiscala prin:
- operationalizarea completa a managementului riscurilor, prin dezvoltarea de planuri de actiune si de conformare pentru fiecare tip de impozit;
- actualizarea permanenta a registrului riscurilor in urma analizarii schimbarilor intervenite in cadrul economico-social, ca urmare a operationalizarii Directiei Generale de Management al Riscului;
- segmentarea contribuabililor pe baza de risc fiscal;
- dezvoltarea de proiecte pilot de conformare voluntara pe sectoarele si categoriile de contribuabili cu risc fiscal;
- utilizarea datelor si informatiilor de la terti precum si a celor disponibile intern pentru folosirea unitara intre functiile din interiorul administratiei fiscale in vederea cresterii conformarii voluntare; cresterea volumului de informatii disponibile pe platformele on-line in vederea identificarii de comportamente fiscale neconforme si adaptarea masurilor aplicate;
- combaterea eficienta a comportamentelor neconforme si a evaziunii fiscale prin actiuni complexe, tintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, in vederea asigurarii unui mediu fiscal echitabil pentru toti contribuabilii si descurajarii concurentei neloiale. In acest sens va creste ponderea verificarilor documentare fata de controalele clasice : riscuri bine identificate, controale scurte si eficiente, sume rapid colectabile;
- imbunatatirea procesului de colectare a datelor si intelegerea aprofundata a riscurilor de neconformare utilizand date si tehnologii avansate de analiza;
- utilizarea unor modele de tip BOTTOM-UP si TOP-DOWN pentru estimarea decalajului fiscal la TVA, dezvoltate pe sectoare de activitate economica, pentru a asigura realizarea de actiuni concertate de prevenire si combatere a evaziunii din aceste sectoare;
- asigurarea interoperabilitatii functionale cu alte institutii publice in vederea facilitarii schimbului de date si informatii.
- DESK-AUDIT - dezvoltarea componentei de control fiscal ce vizeaza verificarea documentara de catre structuri le cu atributii de inspectie fiscala, structurile cu atributii de antifrauda fiscala (incepand cu anul 2020) si de catre structurile cu atributii de verificare a situatiei patrimoniale personale;
- SAF-T (fisierul standard de control fiscal) - fisierul SAF-T reprezinta o structura standardizata a informatiilor relevante pentru controalele fiscale in vederea reducerii costului conformarii.
4. Intensificarea actiunilor de control in domeniul preturilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficienta a informatiilor obtinute ca urmare a utilizarii instrumentelor de cooperare administrativa.
5. Eficientizarea actiunilor de executare silita destinate recuperarii arieratelor fiscale. Avand in vedere faptul ca din perspectiva conformarii voluntare s-au creat numeroase instrumente privind procesul de administrare fiscala, din punct de vedere al actiunilor de executare silita destinate recuperarii arieratelor fiscale si in egala masura, in ceea ce priveste prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, actiunile ANAF se vor derula in sistem integrat vizand atat persoanele juridice, cat si persoanele fizice care au calitatea de asociati, administratori pana la beneficiarul real, in conditiile legii. Aceasta modalitate de investigare a comportamentelor fiscale necorespunzatoare va aduce cu certitudine o eficienta sporita in ceea ce priveste colectarea veniturilor la bugetul general consolidat, din sfera ANAF.
6. Revenirea, pana la finalul anului 2022, la nivelul inregistrat in anul 2019, pentru indicatorul Gradul de confomare la declarare
7. Eficienta si transparenta
Sub-obiective strategice
- Formarea profesionala continua a personalului ANAF
- Introducerea de procese formale de incurajare a inovatiei si implementarea unei abordari cuprinzatoare care are in centrul existentei procesul de activitate, de la inceputul pana la finalul sau;
- Tranzitia spre un mediu de lucru flexibil (de la distanta, de la sediu sau hibrid) si preponderent digital care sa permita indeplinirea atributiilor utilizand sisteme de identificare digitala, inclusiv semnatura electronica. Cresterea capacitatii si adaptabilitatii in utilizarea solutiilor tehnologice va imbunatati eficienta si va reduce birocratia pe diverse paliere organizationale;
- Reconceptualizarea procesului decizional in interiorul Agentiei si a sistemului de guvernanta (de exemplu, prin infiintarea de comitete de lucru specializate pe domeniile cheie);
- Consolidarea colaborarii si comunicarii cu alte administratii fiscale, precum si cu organisme internationale, pe ariile de interes si prioritatile comune existente la nivel international.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
03Sep2024
Proiect de OG: Drepturi si obligatii fiscale noi pentru contribuabili
de
Ionut Jinga
03 Sep 2024
15Mai2024
Legea nr. 1262024: Evaziune Fiscala - Mai aspra sau mai blanda?
de
Ionut Jinga
15 Mai 2024
24Apr2024
ANAF monitorizeaza atent veniturile cu ajutorul unui nou departament
de
Ionut Jinga
24 Apr 2024
09Oct2023
Amenzi Directe, Fara Avertisment! Ce Schimbari Aduce HG 937/2023?
de
Ionut Jinga
09 Oct 2023
29Iun2023
Bani inapoi de la ANAF pentru tichetele cadou reincadrate fiscal
de
Ionut Jinga
29 Iun 2023