Vanzari cu cote diferite de tva. Gestiune restaurant
valabil la 13 Mar 2021
Intrebare: Am preluat un restaurant. Cum trebuie sa fac receptia marfurilor tinand cont ca noi cumparam marfa si/sau materia prima cu tva de 19%, respectiv 9%? Eu lucrez in SAGA si eu stiu sa receptionez marfa: pe gestiuni difertie cu tva de 9% la livrare si de 5% daca se consuma in restaurant.
Cum se face descarcarea de gestiune a marfurilor daca eu receptionez cu 9% si vand cu 5%? Pe mine SAGA ma avertizeaza ca nu corespunde gestiunea - categoria de tva, daca receptionez cu tva de 9% si vand cu 5%.
Sau eu receptionez marfa pe gestiunea cu tva de 9% si chiar daca o vand cu 5% ea se descarca din gestiunea cu 9%? Cum este corect? Care este monografia contabila cu achizitia marfurilor cu tva de 9% si o vanzare cu 5% si una cu 9%?
Cum se face descarcarea de gestiune a marfurilor daca eu receptionez cu 9% si vand cu 5%? Pe mine SAGA ma avertizeaza ca nu corespunde gestiunea - categoria de tva, daca receptionez cu tva de 9% si vand cu 5%.
Sau eu receptionez marfa pe gestiunea cu tva de 9% si chiar daca o vand cu 5% ea se descarca din gestiunea cu 9%? Cum este corect? Care este monografia contabila cu achizitia marfurilor cu tva de 9% si o vanzare cu 5% si una cu 9%?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: RESTAURANTE 5610
Raspuns: In categoria marfurilor se cuprind acele produse care se vand ca atare, in aceeasi stare fara nici o prelucrare, de ex. apa plata, suc, bere, etc.
In categoria materiilor prime intra acele produse care urmeaza a fi prelucrate in vederea obtinerii produsului finit, de ex. carne, legume, fructe etc.
Prin manualul de proceduri contabile se stabileste daca societatea trebuie sa intocmeasca NRCD la fiecare receptie (chiar daca prin Ordinul 2634/2015 obligativitatea NRCD a fost eliminata pentru anumite situatii, majoritatea societatilor au stabilit prin procedurile interne ca se intocmeste NRCD pentru a certifica faptul ca bunurile au fost receptionate).
Daca pe aceeasi factura se primesc, de exemplu, marfuri si materii prime sau materii prime si materiale consumabile, atunci societatea are obligatia intocmirii NRCD pentru ca se incadreaza la punctul 1.
Daca pe o factura se regasesc numai materii prime (evidenta lor nu se poate tine la pret de vanzare), iar societatea a stabilit prin procedurile contabile interne ca nu se intocmeste NRCD in aceasta situatie, atunci factura va tine loc de NRCD.
Atentie! Desi nu este intotdeauna obligatoriu intocmirea NRCD, bonul de consum este obligatoriu, deoarece numai acest bon de consum poate fi document justificativ pentru scoaterea din gestiune a materiilor prime si materialelor consumate consumate (dupa caz, proces verbal de perisabilitati, bunuri expirate, etc.).
Pornind de la aceste aspecte, dar avand in vedere si faptul ca la momentul vanzarii pot fi aplicabile cote diferite de tva, va propun 2 solutii:
1. Evidenta cantitativ-valorica atat pentru marfuri, cat si pentru materii prime si produse finite, cu ajutorul unui soft de gestiune.
Descarcarea de gestiune se va efectua pe baza rapoartelor generate de soft.
Minografie contabila:
Achizitie marfuri si materii prime, in baza facturilor:
% = 401
371
301
4426 cota din factura
Consum materii prime in baza bonurilor de consum:
601 = 301
Receptie produse finite, conform raportului de productie:
345 = 711 cost de productie
Nota: Pentru simplificare, datorita faptului ca aceasta etapa este destul de dificil de realizat in practica, se considera ca produsele finite vandute sunt produsele finite obtinute.
Vanzarea marfurilor si produselor vandute, conform raportului Z:
4111 = %
707
701
4427
Descarcarea de gestiune:
607 = 371 cost de achizitie
345 = 711 cost de productie
2. A doua varianta este cea in care pentru evidenta marfurilor se utilizeaza metoda pretului cu amanuntul.
Pentru ca societatea este de fapt un restaurant, presupun ca pentru vanzare se aplica in principal cota de 5 % la vanzare.
Propun, pentru evidenta marfurilor, definirea a 3 gestiuni:
371.1 pentru vanzari cu tva 19%
371.2 pentru vanzari cu tva 5%
371.3 pentru vanzari cu tva 9%
Achizitia marfurilor:
% = 401
371.1
371.2
4426
Vanzare marfuri conform raportului Z:
4111 = %
707.1
707.2
707.3
4427
Pentru vanzarile cu tva 9% nu avem intrari (toate intrarile au fost inregistrate in gestiunea de 5%). Prin urmare, se impune un transfer din gestiunea cu 5% in gestiunea cu 9%.
Acest transfer se poate realiza in ecranul de intrari operand:
Nedefinit, marfuri 5%, cant. -1, cost achizitie, pret raft cu 5%
Nedefinit, marfuri 5%, cant. +1, cost achizitie, pret raft cu 9%
In acest fel, gestiunea pentru vanzari cu 9% are tot timpul sold 0, fiind transferate numai produsele vandute cu aceasta cota.
De retinut este faptul ca nu este relevanta cota de tva de la achizitie, ci cota de tva aplicata la momentul vanzarii.
Informatii la zi oferite de expertii PortalContabilitate.ro -
cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania
cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania
Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT! Completeaza formularul de mai jos:
- 125 de Experti iti stau la dispozitie + o Baza de Date cu 137.082 de intrebari si raspunsuri
- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la specialisti
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Intrebari similare din categoria Locul livrarii/prestarii
25Mar2025
Regim TVA pentru prestari servicii de traducere. Beneficiar persoana fizica din stat tert. RO e-Factura
de
Amelia Dumitras
valabil la 25 Mar 2025
Intrebare: Firma platitoare de TVA trebuie sa factureze o prestare de serviciu, o traducere de acte, pentru o persoana fizica din Israel. Va rog respectuos sa ne comunicati ce regim de TVA se aplica si daca factura trebuie incarcata in e-Factura.
24Mar2025
Tratament fiscal TVA achizitie servicii turistice de la o agentie din Italia
de
Anca Bilas
valabil la 24 Mar 2025
Intrebare: Firma inregistrata in scopuri de TVA in Italia, agentie de turism, factureaza catre o firma din Romania neinregistrata in scopuri de TVA (are TVA intracomunitar) un sejur/teambuilding care se va efectua in China.1. Agentia trebuie sa emita factura cu sau fara TVA?2. Firma din Romania datoreaza TVA in Romania?3. Acest furnizor va factura catre codul intracomunitar? Sau catre CIF-ul firmei din ...
21Mar2025
TVA servicii lucrari constructii santier din stat membru. Prestator si beneficiar din Romania
de
Amelia Dumitras
valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: Factura legata de prestarea de servicii in legatura cu bunuri imobile emisa fara TVA conform exceptiei locului prestarii (acesta fiind situat intr-o alta tara UE, deci neimpozabila in Romania), catre beneficiar un alt SRL romanesc, se declara in decontul de TVA 300? Daca da, la ce rand? Dar in d394? Face obiectul e-facturii? Se impun ajustari la TVA dedusa pe baza de prorata in acest caz?
20Mar2025
Regim TVA export bunuri. Furnizor din Romania. Client din stat membru. Livrari succesive
de
Amelia Dumitras
valabil la 20 Mar 2025
Intrebare: Se livreaza marfa catre o persoana juridica din afacerea Uniunii Europene (Non-UE) respectiv in Ucraina, dar factura se emite catre o persoana juridica din UE Suedia, clauza de transport INCOTERMS ExW. Tinand cont de faptul ca locul livrarii este in afacerea Uniunii Europene si ca transportul si formalitatile vamale cad in sarcina firmei suedeze, care este tratamentul din punctul de vedere al ...
18Mar2025
Achizitie servicii din Republica Moldova
de
Elena Popescu
valabil la 18 Mar 2025
Intrebare: Firma noastra, din Romania, primeste lunar aceasta factura din Republica Moldova pentru servicii de publicitate, adica promoveaza piata muncii din Belgia in Romania.Ma intereseaza tratamentul din punctul de vedere al TVA al acestei facturi. Ce tratament fiscal si contabil se aplica? Ce declaratii fiscale se depun?
17Mar2025
Livrare cu instalare. Servicii montaj. Regim TVA
de
Monica Cernea
valabil la 17 Mar 2025
Intrebare: O persoana din Romania doreste sa deschida o firma in Bulgaria in vederea importului de utilaje pentru industria lemnului. Se va face import in Bulgaria din China, urmat de livrare intracomunitara (LIC) in Romania. Livrarea echipamentelor in Romania se face cu montaj. Pentru montaj, firma din Bulgaria va contracta o firma din Romania. Firma de montaj din Romania va factura catre firma din ...