Vesti asteptate: Noutati privind RO e-Transport, Impozitul pe Profit si Casele de Marcat
07 Mai 2024
Ordonanta de Urgenta nr. 43/2024 (Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024) aduce modificari semnificative in cadrul legislatiei fiscale, avand un impact direct asupra mediului de afaceri si a contribuabililor.
Printre aceste modificari, se evidentiaza actualizarile referitoare la casele de marcat, sistemul RO e-Transport si modul de calcul al Impozitului pe Profit.
1. Modificari care privesc aparatele de marcat electronice fiscale (OUG 28/1999)
Prin HG pot fi stabilite si alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica decat cele prevazute in anexanr. 11la Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, care se transmit de aparatele de marcat electronice fiscale.
HG care va aduce aceste modificari se aproba in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
2. Modificari care privesc sistemul RO e-Transport
2.1. Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine si urmatorilor utilizatori:
(...)
e)prestatorului de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
f)beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
g)clientului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
h)furnizorului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
2.2. Pentru contraventia in ceea ce priveste nerespectarea obligatiilor privind obtinerea codului UIT in cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor, dupa caz, in perioada la care se refera operatiunile respective.
Aceeasi exceptie se aplica si in cazul transporturilor rutiere internationale de bunuri.
2.3 Sunt prevazute urmatoarele exceptii de la prevederile privind sistemul RO e-transport:
a)transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica ce necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului;
b)transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie, potrivit titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al miscarilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
c)transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale, definite conform prevederilor art. 2 pct. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Modificari privind OUG 115/2023
Contraventiile privind nerespectarea obligatiilor impuse de OUG 41/2022 (sistemul RO e transport) in cazul transporturilor rutiere internationale de bunuri se pot sanctiona incepand cu data de 01.07.2024, dar pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data.
4. Modificari privind Codul fiscal
4.1. In categoria veniturilor neimpozabile la calculul impozitului pe profit, se cuprind si veniturile din reversarea ajustarii creantelor rezultate din operatiuni legate de capitalul social subscris si nevarsat, inregistrate ca active financiare potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara aplicabile institutiilor de credit persoane juridice romane constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.
4.2. In categoria accizelor nearmonizate sunt incluse produsele cu nicotina, care nu contin tutun, destinate consumului pe cale orala, prezentate sub forma de pulbere sau particule sau in orice combinatie a formelor respective, comercializate in portii ambalate in pliculete, cu incadrarea tarifara NC 2404 91 90;
4.2. Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii, calculata potrivit dispozitiilor art. 457 Cod fiscal, depaseste 2.500.000 lei.
Contribuabilii platitori de impozit pe cladiri pentru care organul fiscal local a determinat o valoare impozabila mai mare de 2.500.000 lei sunt instiintati de catre acesta pana la data de 30 mai a anului pentru care se datoreaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare.
Pentru acesti contribuabilil impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat, pana la data de 30 septembrie inclusiv a anului pentru care se datoreaza.
Printre aceste modificari, se evidentiaza actualizarile referitoare la casele de marcat, sistemul RO e-Transport si modul de calcul al Impozitului pe Profit.
1. Modificari care privesc aparatele de marcat electronice fiscale (OUG 28/1999)
Prin HG pot fi stabilite si alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica decat cele prevazute in anexanr. 11la Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, care se transmit de aparatele de marcat electronice fiscale.
HG care va aduce aceste modificari se aproba in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
2. Modificari care privesc sistemul RO e-Transport
2.1. Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine si urmatorilor utilizatori:
(...)
e)prestatorului de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
f)beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
g)clientului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
h)furnizorului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
2.2. Pentru contraventia in ceea ce priveste nerespectarea obligatiilor privind obtinerea codului UIT in cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor, dupa caz, in perioada la care se refera operatiunile respective.
Aceeasi exceptie se aplica si in cazul transporturilor rutiere internationale de bunuri.
2.3 Sunt prevazute urmatoarele exceptii de la prevederile privind sistemul RO e-transport:
a)transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica ce necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului;
b)transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie, potrivit titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al miscarilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
c)transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale, definite conform prevederilor art. 2 pct. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Modificari privind OUG 115/2023
Contraventiile privind nerespectarea obligatiilor impuse de OUG 41/2022 (sistemul RO e transport) in cazul transporturilor rutiere internationale de bunuri se pot sanctiona incepand cu data de 01.07.2024, dar pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data.
4. Modificari privind Codul fiscal
4.1. In categoria veniturilor neimpozabile la calculul impozitului pe profit, se cuprind si veniturile din reversarea ajustarii creantelor rezultate din operatiuni legate de capitalul social subscris si nevarsat, inregistrate ca active financiare potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara aplicabile institutiilor de credit persoane juridice romane constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.
4.2. In categoria accizelor nearmonizate sunt incluse produsele cu nicotina, care nu contin tutun, destinate consumului pe cale orala, prezentate sub forma de pulbere sau particule sau in orice combinatie a formelor respective, comercializate in portii ambalate in pliculete, cu incadrarea tarifara NC 2404 91 90;
4.2. Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii, calculata potrivit dispozitiilor art. 457 Cod fiscal, depaseste 2.500.000 lei.
Contribuabilii platitori de impozit pe cladiri pentru care organul fiscal local a determinat o valoare impozabila mai mare de 2.500.000 lei sunt instiintati de catre acesta pana la data de 30 mai a anului pentru care se datoreaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare.
Pentru acesti contribuabilil impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat, pana la data de 30 septembrie inclusiv a anului pentru care se datoreaza.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!
Articole similare
14Nov2024
Noutati in e-Transport: Sanctiuni GRADUALE si alte schimbari
de
Ionut Jinga
14 Nov 2024
11Nov2024
Codul UIT se aplica pentru autoturismele aduse in tara pe roti?
de
PortalContabilitate.ro
11 Nov 2024
28Iun2024
Actualizare in procedura RO e-Transport: Schimbare de regula
de
Ionut Jinga
28 Iun 2024
19Apr2024
Alerta e-Transport: Ce produse vor intra in lista cu Risc Fiscal Ridicat?
de
Ionut Jinga
19 Apr 2024
04Aug2023
RO e-Transport: noua categorie obligata sa prezinte codul UIT
de
Ionut Jinga
04 Aug 2023